سردرگمی در بازار نفت - ۲۹ مهر ۹۳

گروه نفت و پتروشیمی، نسیم علایی: نفت اولین روز بازگشایی بازار در هفته جاری را بسیار آرام و محتاطانه شروع کرد. تا لحظه تنظیم این گزارش بازارهای جهانی نفت با نوسانات اندکی مواجه شده و نفت برنت روی مرز ۸۶ دلار و نفت خام آمریکا کمی بیش از ۸۳ دلار نوسان کردند. اوپک نیز در آخرین به‌روز‌رسانی سایت خود قیمت سبد نفتی این سازمان در روز ۱۷ اکتبر را با حدود ۲دلار افزایش نسبت به روز پیش از آن ۱۹/۸۳ دلار اعلام کرد. به نظر می‌رسد خریداران و فروشندگان بعد از افت‌های عظیمی که نفت طی هفته گذشته تجربه کرد اولین روز هفته میلادی را با احتیاط شروع کرده و منتظر اخبار بیشتری از پارامترهای تاثیر‌گذار روی عرضه و تقاضای نفت هستند. بر‌اساس گزارش بلومبرگ پیش‌بینی می‌شود نشست آینده اوپک که ماه آتی تشکیل خواهد شد و شاهد افت شدید یا افزایش شدید قیمت‌ها نباشیم. نفت آمریکا به علت افزایش تولید از سوی این کشور و تولید‌کنندگان اوپک، نسبت به نقطه اوج خود در ماه ژوئن، ۲۳ درصد کاهش یافته است. طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا تولید نفت این کشور طی دو هفته اخیر به روزانه ۸.۹۵ میلیون بشکه رسیده است که بیشترین میزان تولید نفت این کشور از ژوئن ۱۹۸۵ تاکنون است. از طرفی بر اساس گزارش ماهانه اوپک، اعضای این سازمان در ماه سپتامبر، ۳۰.۴۷ میلیون بشکه نفت در روز تولید کرده‌اند که بیشترین میزان از آگوست ۲۰۱۳ تاکنون بوده است.

روز گذشته بلومبرگ طی گزارشی توقف کنونی قیمت‌ها را متاثر از آخرین واکنش ایران در‌خصوص کاهش بهای نفت اعلام کرد. روز چهارشنبه هفته گذشته در جلسه هیات‌ دولت رئیس‌جمهور کشورمان از بیژن زنگنه، وزیر نفت خواست که از همه پتانسیل‎های لازم برای کاهش بهای نفت استفاده کند. شنبه هفته جاری نیز زنگنه در جلسه ستاد هماهنگی اقتصاد مقاومتی، اوضاع کنونی بازار نفت و علل کاهش بهای آن را به رئیس‌جمهور گزارش داد.

بلومبرگ در ادامه به گزارش گلدمن ساکس که آخرین روزهای هفته گذشته منتشر شد اشاره می‌کند. گلدمن ساکس در این گزارش اعلام کرد که با وجود افزایش عرضه نسبت به رشد تقاضا اما در حال حاضر مازاد عرضه در حدی نیست که چنین افت قیمتی را در پی داشته باشد. نفت برنت روز سه‌شنبه و چهارشنبه در مجموع حدود ۵ دلار افت قیمت داشت درحالی که نفت خام آمریکا در ساعاتی از روز به زیر ۸۰ دلار رسید.

یکی دیگر از دلایلی که بلومبرگ برای افت قیمت نفت از آن نام می‌برد، اختلاف عربستان و کویت بر سر میدان مشترک نفتی خفجی است. طبق توافق‌نامه امضا شده از سوی عبدالله الهلال، رئیس عملیات مشترک این حوزه نفتی، عربستان سعودی و کویت کاهش تولید نفت از میدان مشترک خود را در ۱۶ اکتبر آغاز کردند. حوزه نفتی خفجی با تولید ۳۰۰ هزار بشکه در روز در منطقه‌ای بین عربستان و کویت واقع شده است. یک مقام آگاه که نخواست نامش فاش شود در ۱۷ نوامبر در گفت‌وگو با بلومبرگ اظهار کرد: «این حوزه نفتی مدتی به علت ایجاد نگرانی‌های زیست محیطی بسته شده است.»

بر‌اساس گزارش بلومبرگ، قیمت نفت در قراردادهای آتی در بازار نیویورک برای تحویل در ماه‌های آینده با افزایش ۹/۰ درصدی روبه‌رو‌ و به ۴۸/۸۳ رسید و نسبت به قیمت ۷۸/۷۹ دلاری پیشین خود در روز پنج‌شنبه که پایین‌ترین سطح طی دو سال گذشته بود، افزایش یافت.

در این بین رئیس‌ تحقیقات کالایی گلدمن ساکس روند کوتاه مدت قیمت نفت را افزایشی پیش‌بینی کرده است. به گفته جفری کوری به دلیل افت شدید قیمت نفت بسیار طبیعی است که مقداری از این افت جبران شده و در کوتاه‌مدت قیمت‌ها افزایشی باشد. تیم اوانس، تحلیلگر انرژی سیتی نیز در این خصوص گفته است که به نظر می‌رسد به یک کف قیمتی رسیده‌ایم و انتظار می‌رود قیمت‌ها قدری افزایش یابد. اما این به آن معنی نیست که دیگر شاهد افت قیمت نفت نباشیم، بلکه احتمال کاهش قیمت به کمتر از ۸۰ دلار کم است.

با کاهش بهای نفت یکی از عمده‌ترین نگرانی‌هایی که کشورهای حوزه خلیج فارس که عمدتا بودجه وابسته به نفت دارند، با آن مواجهند، کسری بودجه در ماه‌های باقی مانده از سال است. در حال حاضر میانگین بهای نفت در ۶ ماه اول سال ۱۰۴ دلار اعلام شده است. تحلیلگران معتقدند در ۶ ماه باقی مانده از سال جاری حتی اگر کاهش بهای نفت متوقف شده ولی در حدود همین قیمت‌های فعلی نوسان کند احتمالا کشورما با کسری بودجه مواجه شود.