گروه گردشگری: اسیدهایی که این روزها در اصفهان بر سر و روی زنان جوان پاشیده شده است،‌ جدا از ایجاد دل‌نگرانی برای خانواده‌ها و شهروندان این شهر و ایجاد شایعات، موجی از انتقادها را از سوی افراد از طبقه‌های مختلف در پی داشته است. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که جدا از آثار اجتماعی منفی این حرکت ناشایست، این اتفاقات می‌تواند ضربات جبران‌ناپذیری را بر پیکر گردشگری اصفهان، این قطب توریستی کشور وارد آورد. در همین راستا مهسا مطهر، دبیر کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان سراسر کشور در گفت‌وگو با «ایسنا» به تجربه خود به‌عنوان تورلیدر گردشگران خارجی اشاره کرد و گفت: دو گردشگر فرانسوی قرار بود ۱۲ آبان‌ماه به ایران سفر کنند، اما وقتی در لیبی یک گردشگر فرانسوی را می‌کشند، آنها ایمیلی می‌فرستند که از آمدن به ایران منصرف شده‌اند!

آن‌طور که مطهر تعریف می‌کند، بارها برای این دو گردشگر ایمیل فرستاده تا ذهنیت‌شان را نسبت به ایران اصلاح کند و توضیح دهد واقعه لیبی به ایران هیچ ارتباطی ندارد. سرانجام او در توری که به فرانسه داشته، این فرصت را پیدا کرده تا این دو گردشگر را به شام دعوت و این‌بار در دیداری حضوری برای تغییر ذهنیت نادرست‌شان تلاش کند.

او ادامه داد: پرواز ورودی این دو گردشگر فرانسوی به شهر شیراز خواهد بود. آنها بسیار نگران عبور هواپیمای‌شان از کشور عراق بودند. کلی با آنها صحبت کردم تا توجیه شوند که کریدورهای هوایی امن هستند و داعش یک بحث زمینی در جغرافیایی غیر از ایران است. دبیر کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان سراسر کشور با اشاره به اسیدپاشی‌های اخیر در اصفهان افزود: ما همین‌طوری گردن‌مان برای کارِ نکرده، زده می‌شود، حال چه برسد به حادثه‌ای که در اصفهان شایع شده و بسیار حساسیت‌برانگیز است.

این مدرس راهنمایان تور اظهار کرد: در مدیریت اثربخش، مهارتی برای مدیران تعریف شده با عنوان «مدیریت شایعه». به فرض آنکه در اصفهان اتفاقی هم نیفتاده باشد، اما همین که شایعه‌ای پخش می‌شود آن‌هم در شهر گردشگرپذیر اصفهان با موضوع حساسیت ‌برانگیزی چون خشونت علیه زنان، می‌تواند بار دیگر ما را با متقاضیان ورود به ایران دچار چالش کند.

او تاکید کرد: در مقابل موضوعی چون اسیدپاشی که اصلا مساله ساده‌ای نیست، نباید منفعل برخورد کرد، بلکه باید فعال بود. این مهارت «مدیریت شایعه» است که باید سریع با انتشار اخباری صحیح و مثبت و اصلاح مواضع واکنش نشان داد.

حس امنیت را به گردشگران بازگردانیم

پیشنهاد این راهنمای تور برای خنثی کردن اثرگذاری منفی حوادث اسیدپاشی در اصفهان، برگزاری جشنواره‌هایی با محور گردشگری و مشارکت زنان در این شهر است تا احساس امنیت به اصفهان بازگردد؛ جشنواره‌هایی چون مد و لباس اسلامی یا پوشاک سنتی زنان در میدان نقش جهان اصفهان؛ محلی که همه گردشگران خارجی و داخلی آن را می‌شناسند. به اعتقاد او، این جشنواره‌ها حتی اگر عمق هم نداشته باشند، باید در چنین مقطع حساسی برگزار شوند تا نشان‌دهنده‌ امنیت زنان در این شهر گردشگری باشند.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان سراسر کشور افزود: اگر در مقابل چنین واقعه‌ای در اصفهان به عنوان شهر پرطرفدار گردشگران خارجی واکنش نشان داده نشود و این جریان گسترش یابد، به سرعت اصفهان و حتی ایران از فهرست مقاصد گردشگران خارجی یا حتی داخلی حذف خواهد شد.

مطهر خاطرنشان کرد: در بروشورهای تبلیغاتی که به گردشگران خارجی داده می‌شود، ایران مقصدی امن معرفی شده؛ در این مدت هم رسانه‌های غربی گزارش‌های مثبتی از ایران منتشر کرده‌اند؛ اما حادثه‌ای که در اصفهان در حال وقوع است، باعث می‌شود سفرهای خانوادگی به این شهر حذف شود. شاید این ضربه برای گردشگری کوتاه‌مدت باشد، اما چون گردشگری ما شبیه یک نهال نوپا است، حتما این آسیب‌پذیری جدی خواهد بود.

برنامه تورهای خارجی کنسل می‌شود؟!

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به ماجرای اسیدپاشی، به «ایسنا» گفته است که اگر این امر ادامه یابد، گردشگران خارجی در سفر به ایران، اصفهان را از لیست گردشگری خود حذف خواهند کرد.

همه اینها در حالی است که این روزها اصفهان در انتظار رسیدن قطار «عقاب طلایی» اروپا با ۱۲۰ گردشگر است؛ قطاری که قرار است با حضور مسافرانش که متشکل از تجار و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی مهم و برجسته‌ای در صنعت گردشگری و دیگر صنایع است، زمینه‌ساز حضور سرمایه‌گذاران خارجی در صنعت گردشگری شود.

باید توجه کرد که این قطار لوکس تا این لحظه ۱۰ برنامه‌ زمانی دیگر را به مقصد ایران به‌ صورت رفت‌ و برگشت،‌ تنظیم و در جدول زمانی سفرهای خود اعلام کرده است و اصفهان یکی از اصلی‌ترین مقاصدی است که در آن حضور خواهند داشت. اگر اخبار اسیدپاشی در اصفهان ادامه یابد، امکان خارج شدن اصفهان از لیست این سفر و سایر سفرها تا به‌وجود آمدن امنیت وجود دارد. اسیدپاشی در اصفهان گرچه با اما و اگرهای فراوان با انگیزه رعایت حجاب و عفاف صورت گرفته -اقدامی که هیچ مجوز شرعی نیز در این خصوص ندارد- خراشی بر چهره این شهر به‌عنوان مقصد گردشگری وارد کرده است و باید از سوی مسوولان برای آن چاره‌اندیشی عاجل صورت گیرد؛ آن هم در شرایطی که گردشگری ایران به‌تازگی توانسته است چهره واقعی ایران را به دنیا نشان دهد و باب تعامل با جهان را بگشاید.