دستور دادستان کل برای شناسایی و دستگیری عاملان اسیدپاشی

گروه خبر: با گذشت حدود یک ماه از آغاز حوادث اسیدپاشی به زنان در اصفهان و انتشار آن در رسانه‌ها، قوه‌قضائیه دستور رسیدگی فوری به این حادثه را صادر کرد. همزمان روز گذشته مرتضی میرباقری، قائم‌مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی از بازداشت چهار نفر به‌عنوان متهم اسیدپاشی‌های اصفهان خبر داد. موضوع اسیدپاشی به زنان در اصفهان هر چند از چند روز قبل در رسانه‌ها بازتاب پیدا کرده است، اما از حدود یک ماه قبل (۹مهر) موجب نگرانی زنان اصفهانی شده است. هر چند در ابتدا مقام‌های مسوول در اصفهان اخبار مربوط به این حادثه را تکذیب کرده و حتی تعداد قربانیان این حادثه را کمتر از چهار نفر ذکر می‌کردند، اما سرانجام با بستری شدن این زنان در بیمارستان‌های اصفهان و تهران و افزایش احساس ناامنی در میان زنان و انعکاس بین‌المللی این حادثه، اخبار مربوطه را تایید کردند. بر اساس گزارش‌ها تا به حال چهار زن در اصفهان که سن آنها بین ۲۳ تا ۳۵ سال است، با اسیدپاشی روبه‌رو شده‌اند. در این میان هر چند گفته می‌شود این زنان به دلیل آنچه که بدحجابی خوانده می‌شود، مورد اسیدپاشی قرار گرفته‌اند، اما مسوولان امر بر این نظرند که چنین موضوعی تا‌کنون به اثبات نرسیده است. به هر حال این موضوع روز یکشنبه همزمان با بررسی طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر در مجلس، از سوی برخی نمایندگان در مجلس طرح و در کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت. به گزارش ایرنا، روز گذشته نیز برخی از نمایندگان حقوقدان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که اسیدپاشی در اصفهان با اهداف سیاسی یا جناحی نبوده است، خواستار برخورد جدی قوه‌قضائیه با عاملان این اسیدپاشی شدند.

دستور دادستان کل

در همین حال روز گذشته مسوولان قوه‌قضائیه از برخورد جدی با عوامل این حادثه در اصفهان خبر دادند. بر این اساس، دادستان کل کشور دستور پیگیری سریع و قاطع در شناسایی و دستگیری عامل یا عاملان اسیدپاشی در اصفهان را صادر کرد.

به گزارش «ایسنا»، سیدابراهیم رئیسی، دادستان کل کشور طی حکمی به دادستان عمومی و انقلاب اصفهان دستور تسریع در شناسایی و دستگیری عامل یا عاملان احتمالی اسیدپاشی در حوزه قضایی اصفهان را با بهره‌گیری از قضات مجرب و بسیج کلیه امکانات انتظامی و امنیتی صادر کرد.

از سوی دیگر غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه‌قضائیه دیروز در نشست هفتگی‌اش با خبرنگاران، اسیدپاشی در اصفهان را اقدامی ناجوانمردانه، جنایتکارانه و خشن توصیف کرد و گفت: این موضوع با فوریت رسیدگی و مرتکبان آن به اشد مجازات می‌رسند. به گزارش «ایرنا»، او افزود: حقیقتا همه دست‌اندرکاران نسبت به شناسایی عاملان باید اقدام جدی داشته باشند و این مورد را تعقیب و با فوریت رسیدگی می‌کنیم تا مرتکبان به اشد مجازات برسند. سخنگوی دستگاه قضا گفت: خیلی بد است که یک خانم جوان تا آخر عمر شکل ظاهری خود را از دست بدهد، رنج خانواده، هزینه گرفتاری و عذابی که می‌کشد تا زمانی که زنده است با او همراه است و این قابل قصاص است. وی تاکید کرد: اما باید حتما مجازات بازدارنده در این زمینه صورت گیرد تا کسی جرات انجام این کار را نداشته باشد. محسنی‌اژه‌ای افزود: ریاست دادگستری اصفهان و نیروی انتظامی، اطلاعاتی را خواسته و دادستان را وارد صحنه کردند که این امر با جدیت در حال رسیدگی است و عاملان آن شناسایی و تعقیب و مجازات خواهند شد. وی با اشاره به خبری مبنی‌بر اینکه عامل با عنوان برخورد با بد حجابی این کار را کرده، تایید نشده، ادامه داد: از خانواده‌ها گزارش گرفتیم و مشکل خاصی از این حیث ندارند. در رابطه با این موضوع هیچ شاهدی وجود ندارد که مشخص شود که انگیزه‌های اتفاق روی داده چه بوده و البته عاملی نیز دستگیر نشده است.

بررسی اسیدپاشی از سوی آمران به معروف

‌هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه‌قضائیه نیز دیروز با تاکید بر اینکه اسیدپاشی یک منکر بزرگ است، گفت: این احتمال که اسیدپاشی در اصفهان از سوی آمران به معروف انجام شده را بررسی می‌کنیم و این موضوع در دادستانی اصفهان نیز در حال پیگیری است. به گزارش «ایرنا»، وی تاکید کرد: این روش امر به معروف و نهی از منکر از حیث شرعی حرام و از لحاظ قانونی نیز ممنوع است. وی با تاکید بر اینکه خود این عمل نیز یک منکر بزرگ است، ادامه داد: هیچ آمر به معروفی از این ابزارها استفاده نمی‌کند و اگر کسی مرتکب این عمل زشت شود، خود یک منکر بزرگ انجام داده است.

دستگیری 4 مظنون اسیدپاشی در اصفهان

همزمان با تاکید قوه‌قضائیه بردستگیری و معرفی عاملان حادثه اسیدپاشی در اصفهان روگذشته، مرتضی میرباقری قائم‌مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی تاکید کرد: این موضوع توسط وزیر کشور پیگیری شد و استاندار اصفهان همه ابعاد مساله را با وزیر کشور بررسی کردند و در حال حاضر سه تا چهار نفر از مظنونان این حادثه دستگیر شده‌اند. معاون امنیتی و انتظامی وزیرکشور هم اسیدپاشی با هرگونه انگیزه و قصدی را خلاف قانون و اقدامی مجرمانه در جهت بر هم زدن امنیت روانی و روحی جامعه اعلام کرد و گفت: عوامل این اقدامات برابر با قانون مورد تعقیب هستند. به گزارش «ایرنا»، حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور نیز به عموم مردم اطمینان داد که تمامی ابعاد حادثه اسیدپاشی استان اصفهان و علل و انگیزه وقوع آن به اطلاع افکار عمومی می‌رسد. حسین ذوالفقاری تاکید کرد هیچ جریان سازمان یافته‌ای در کشور در پس انجام چنین اقداماتی شناسایی نشده است.

واکنش مولاوردی به اسیدپاشی در اصفهان

در خبری دیگر، معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده از نیروی انتظامی و قوه‌قضائیه خواست موضوع اسیدپاشی را با قاطعیت و جدیت پیگیری کنند. به گزارش «ایرنا»، شهیندخت مولاوردی بر برخورد جدی با افرادی که در چارچوب پروژه ایران هراسی و اسلام هراسی تلاش می‌کنند تاکید کرد و گفت: باید برخورد جدی صورت گیرد تا با ایجاد رعب و وحشت در جامعه و خانواده نتوانند کشور را ناامن جلوه دهند و در مسیر دولت برای اجرای سیاست‌ها و تحقق برنامه‌ها در سطح ملی و بین‌المللی مانع ایجاد نکند.

افزایش گشت‌های پلیس در اصفهان

در کنار این واکنش‌ها و دستورهای ویژه قوه‌قضائیه برای پیگیری حادثه اسیدپاشی در اصفهان، جانشین فرمانده انتظامی اصفهان روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان، با اشاره به افزایش تعداد نیروهای محسوس و نامحسوس پلیس در سطح شهر گفت: ما فعالیت‌های پنهان و آشکار خود را تشدید کرده‌ایم. بنده خود در حال حاضر به گشت‌زنی در سطح شهر و رصد وضعیت مشغول هستم. سرهنگ حسین‌زاده تاکید کرد: همکاران ما هر وضعیت مشکوک را که ممکن است منجر به نگرانی خاطر شهروندان شود، بررسی و متوقف می‌کنند.

او همچنین گفت: تمام اسیدپاشی‌ها توسط یک نفر با شخصیت ضد اجتماعی و دارای اختلالات روانی صورت پذیرفته و انگیزه دیگری در میان نبوده است. به گزارش «ایسنا»، سردار عبدالرضا آقاخانی، فرمانده نیروی انتظامی اصفهان هم دراین‌باره گفت: تا‌کنون تنها تعداد چهار مورد از اسیدپاشی به بانوان در شهر اصفهان به تایید پلیس رسیده و آمارهای بالای ارائه شده توسط شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های غیر‌رسمی در این خصوص شایعه و کذب است. به گزارش «ایرنا»، روح‌الله جمعه‌ای رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت کشور نیز دیروز ادعای برخی رسانه‌ها را مبنی‌بر افزایش قربانیان اسیدپاشی در اصفهان تکذیب کرد.