بازگشت «جادو» به فوتبال!

گروه ورزش- بحث استفاده از رمل و جادو در فوتبال ایران، یک بار دیگر حسابی داغ شده است. اگرچه سابقه طرح این موضوع به سال‌ها پیش برمی‌گردد، اما شایعات مربوط به استفاده تیم‌های ایرانی از روش‌های غیرطبیعی برای افزایش قدرت، اخیرا دوباره به یکی از مهم‌ترین سوژه‌های محافل خبری تبدیل شده است. طی روزهای گذشته تعداد زیادی از اهالی فوتبال در این مورد به اظهار نظر پرداخته‌اند و عجیب اینکه برخی نیز وجود این روش‌ها را تایید کرده‌اند! از گرمکن جلالی تا کف دست درخشان

بحث توسل به جادو برای کسب موفقیت، به‌ویژه از ابتدای لیگ چهاردهم دوباره بالا گرفت. شاید اولین و جدی‌ترین قربانی این شایعات، مجید جلالی بود؛ مردی که احتمالا امروز هم با همان گرمکن معروف سورمه‌ای‌اش کنار خط طولی زمین قرار خواهد گرفت تا تیمش را در ورزشگاه آزادی برابر پرسپولیس هدایت کند. بخش زیادی از حرف‌وحدیث‌ها اتفاقا حول محور همین گرمکن شکل گرفت. برخی از شایعه‌پردازان بر این باور بودند که آقا معلم از این پوشش خاص نیرو می‌گیرد، هرچند او قویا این مطالب را تکذیب کرد. جلالی در همان کشاکش طی مصاحبه‌های متعددش گفت که استفاده‌اش از این گرمکن دلایل دیگری دارد و چون حرفه‌اش را با پوششی مشابه شروع کرده، دوست دارد آن‌قدر این کار را ادامه بدهد که گرمکن سورمه‌ای به نماد این مربی تبدیل شود! جلالی اما تنها سوژه این شایعات نبود. در فصل جاری پخش تصویری از کف دست حمید درخشان در دقایق پایانی بازی با سپاهان هم حسابی خبرساز شد. تصاویر حاکی از آن بودند که سرمربی پرسپولیس روی دستش چیزهایی نوشته است و همین مساله باعث شد در مورد او نیز گفته شود میل به استفاده از جادوگری دارد، اما درخشان همه چیز را تکذیب کرد. قطار شایعات اما در ایستگاه سرمربی پرسپولیس هم متوقف نماند تا با اوجگیری دوباره زمزمه‌ها، عده زیادی مجبور به موضع‌گیری در این زمینه شوند.

مایلی‌کهن سردسته رمالان را شناسایی کرد

روز گذشته مجید جلالی یک بار دیگر علیه طرح‌کنندگان شایعه جادوگری اظهارنظر کرد. سرمربی سایپا در مصاحبه با «ایسنا» می‌گوید: «این هم از آن حرف‌هایی است که متاسفانه پشت سر فوتبال هست. نهادی باید به این مسائل رسیدگی کند. اگر این حرف‌ها درست نیست، باید با مطرح‌کنندگان آن برخورد شود و اگر وجود دارد باید با اصل مساله برخورد کنند. اساسا پرداختن به موضوعاتی از قبیل رمالی، موجب اشاعه آن می‌شود و اصلا صحیح نیست که در این باره صحبت شود. شاید در هر خانواده‌ای کسانی باشند که به نزد این افراد بروند و به خرافات اعتقاد داشته باشند، اما پرداختن به این موضوع خود باعث اشاعه آن می‌شود و کار درستی نیست.» اما بدون تردید عجیب‌ترین سخنان دیروز در این رابطه متعلق به محمد مایلی‌کهن بود. حرف‌های منتقد درجه یک علی دایی را به نقل از «ایسنا» بخوانید: «این مسائل را که می‌گویند در همه جای دنیا وجود دارد. در ایران هم برای ما ثابت شده است که بعضی‌ها این کارها را می‌کنند. اتفاقا رئیس و رابط رمال‌ها کسی بود که الان به عنوان نماینده یکی از آقایان کارها را انجام می‌دهد و ابتدای نامش هم ب - د است!»

استفاده از جادوگری و کسر امتیاز!

در این میان یک نکته جالب دیگر هم وجود دارد. منتقدان در شرایطی از فدراسیون فوتبال توقع دارند با مساله جادوگری برخورد کند که به نظر می‌رسد در این زمینه خلأ قانونی وجود دارد. جالب است بدانید سال ۸۸ رئیس وقت کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال از مجازات کسانی سخن گفته بود که به جادوگری متوسل می‌شوند! مجتبی شریفی در مصاحبه‌ای که همچنان در آرشیو تابناک به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان دیده می‌شود، گفته بود: «به کارگیری سحر و جادو در فوتبال از طرف تیم‌های لیگ برتری غیر موجه است. با تصویب آیین‌نامه جدید کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در صورت اثبات رجوع به ساحران و جادوگران از تیم مورد نظر امتیاز کسر خواهد شد و با شدت با این مسائل غیرتاکتیکی برخورد می‌شود.» با این وجود گذشت زمان نشان داد این‌گونه موارد به راحتی قابل اثبات نیست و نمی‌توان در موردش مقررات تدوین کرد.