رضا ایزدی کارشناس صنعت بیمه در شرایطی که دنیا چشم به ما دوخته است، باز تصمیم‌گیری‌های چند مدیر چالش‌های جدیدی در اقتصاد کشور پدید آورده که نمونه بارز آن را در صنعت بیمه شاهد هستیم. متأسفانه چندی پیش، اخبار ناخوشایندی از چند شرکت بیمه پخش شد. در این میان، عده‌ای هم خرسند از این جریان بر شایعه ورشکستگی این شرکت‌ها دامن زدند؛ اما اصل ماجرا از اینجا شروع شد که از یک ‌طرف این شرکت‌ها بی‌توجه به تعادل در فروش شاخه‌های مختلف بیمه اغلب به سمت یک شاخه گرایش پیدا کردند و فروش خود را در آن متمرکز و از طرف دیگر وجوه حاصل از فروش بیمه را بدون توجه به مقررات مربوط به سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه به‌صورت کاملا غیراصولی در یک بازار خاص سرمایه‌گذاری کردند که‌ این امر موجب آشفتگی و ایجاد تورم در آن بازارها شد و زحمت ناشی از ایجاد این تورم بر دوش مردم و دولت قرار گرفت. در این شرایط با بالا رفتن حجم خسارت‌های اعلام‌شده و نقدناپذیری سرمایه‌گذاری خود به علت رکود در آن بخش، شرکت بیمه با کمبود نقدینگی مواجه شد و توان پرداخت این خسارت‌های انباشته‌شده خود را ندارد و بحران از همین‌جا آغاز شد، کار به‌جایی رسید که موضوع رسانه‌ای شده و حتی رسانه‌های خارجی روی این موضوع به نفع خود مانور دادند و این بحران را که ناشی از یک اشتباه در تصمیم‌گیری است، به اثربخشی تحریم‌ها نسبت می‌دهند.

در این شرایط بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان واحد ناظر وارد عمل شده و شرکت‌های خاطی را به دلیل تخلفاتی که مرتکب شده‌اند مورد مواخذه قرار داده و اقدامات قانونی لازم را در جهت رفع مشکل به عمل می‌آورد. در این میان برخی افراد هم از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند.

نکته جالب‌توجه این جریان برخورد نامناسب برخی فعالان به‌ویژه برخی نمایندگان بیمه است. اینها به‌جای اطلاع‌رسانی درست و کمک به حل مساله، موضع‌گیری کرده و شرکت‌های مورد اتهام را به نفع خود مورد حمله قرار می‌دهند. این افراد به‌جای آرام کردن جو، سعی دارند با دامن زدن به آن و بدبین کردن دیگران نسبت به این شرکت‌ها، برداشت تبلیغاتی کرده و برای خود وجهه‌ای کسب کنند.

چنین رفتاری انسان را یاد فیلم‌های وسترن می‌اندازد که قهرمانان داستان به خاطر پول با اسلحه به جان هم می‌افتند. چه خوب است از سنت قدیمی بازاریان پیروی می‌شد و اگر دوست یا همکاری زمین می‌خورد، به‌جای رد شدن از روی او، به حل مشکلش کمک می‌کردیم.

عده‌ای هم از خصوصی‌سازی در صنعت بیمه انتقاد می‌کنند و از عدم امنیت سرمایه‌گذاری در شرکت‌های خصوصی دم می‌زنند، در پاسخ این عده هم باید گفت در حال حاضر ۴۰ درصد حق بیمه دریافتی در بیمه‌های زندگی و ۲۰ درصد در بیمه‌های غیرزندگی به‌صورت اجباری نزد بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران اتکایی می‌شوند؛ البته بیمه مرکزی با بالا بردن میزان حداقل سهام اولیه شرکت‌های بیمه در حال تأسیس و همچنین اجبار به افزایش میزان آن در شرکت‌های فعال در این صنعت تا سقف ۲۵۰۰ میلیارد ریال تا حد زیادی بر این مساله مسلط شده است.

در این بین شاهد عملکرد به‌موقع واحد ناظر تا زمان پرداخت تمامی حق‌وحقوق مردم با شرکت‌های متخلف بودیم که این نشان از امنیت سرمایه‌گذاری از سوی بیمه‌گذاران در صنعت بیمه دارد.

در پایان، از نهاد نظارتی انتظار می‌رود برای شفاف‌سازی این موضوع، اطلاعات بیشتری به مردم ارائه کنند تا عملکرد صنعت بیمه بیش از این در معرض تردید قرار نگیرد و شرایط برای آن دسته از فعالان صنعت بیمه که به‌صورت فنی با رعایت اصول حرفه‌ای و اخلاقی فعالیت می‌کنند دشوار نشود و علاوه بر این از برخی همکاران شبکه فروش هم انتظار می‌رود به‌جای تخریب سایر همکاران و رقبای خود به تقویت مهارت‌های فردی و فنی خود همت گمارند.