گروه جهان: پس از هفته‌ها کشمکش در ترکیه و بالا گرفتن اعتراض‌ها نسبت به بی‌تفاوتی آنکارا در قبال کوبانی، حالا سایت الجزیره خبر می‌دهد که این کشور قصد دارد به کردهای عراقی، اجازه عبور به خاک سوریه را بدهد. «مولود چاووش‌اغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه در این مورد می‌گوید که آنها قصد دارند که به پیشمرگه‌های عراقی یاری کنند تا بتوانند خود را به کوبانی برسانند. او این سخنان را بدون آنکه جزئیات بیشتری ارائه دهد به خبرنگاران گفت، برخی اما می‌گویند که ترکیه شاید این گروه را مجهز به سمت کوبانی بفرستد. ترکیه پیش از این، چندین بار راهبرد خود را درخصوص فاجعه کوبانی تغییر داده است. در شرایطی که مجلس این کشور اجازه حمله به خاک سوریه را صادر کرده بود، اما تانک‌های این کشور در لب مرز با سوریه متوقف شدند و تنها نظاره‌گر جنگ کردهای کوبانی با داعش شدند. چندی پیش نیز احمد داووداغلو گفته بود که برای حمله به خاک سوریه منتظر اجازه از کشوری نمی‌ماند، اما روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران گفته بود که مجلس اجازه حمله را صادر کرد، اما ارتش گفته که قصد دخالت ندارد. اکنون اما برنارد اسمیت، خبرنگار الجزیره در ترکیه می‌گوید که تغییر عمده‌ای در راهبردهای ترکیه نسبت به کردهای کوبانی به وجود آمده است. گفته می‌شود این تغییر آهنگ ترکیه پس از گفت‌وگوی تلفنی رجب طیب اردوغان با باراک اوباما به وجود آمده است. یکی از مقامات نزدیک به رئیس‌جمهوری ترکیه می‌گوید که اوباما به اردوغان گوشزد کرده که کوبانی به نقطه «فاجعه‌آمیز» رسیده است. برخی اما می‌گویند که ترکیه به دلیل قرابت کردهای کوبانی با اوجالان قصد کمک مستقیم به آنها را ندارد، در مقابل با کردهای عراق رابطه حسنه‌ای دارد. زمانی که فشارها علیه آنکارا افزایش یافت ترکیه تصمیم گرفته که به نوعی غیرمستقیم به کردهای کوبانی کمک کنند. اما سایت کارنگی پیش از این گفته بود که ترکیه ممکن است وارد جنگ با افراد خلافت خودخوانده اسلامی شود. به نوشته این سایت ترکیه ترجیح می‌داده است در درگیری بین نیروهای داعش و کردهای کوبانی دخالت نکند. دلیل اتخاذ این استراتژی هم وفاداری کردهای کوبانی به پ‌ک‌ک است که دشمن درجه یک آنکارا به حساب می‌آید، اما با بالا گرفتن جنگ در این نقطه، ترکیه مجبور شده که نیروهای خود را به لب مرز با سوریه بفرستد تا در صورت به هم خوردن توازن در منطقه جنگی وارد عمل شود. پیش از این هم مجلس ترکیه اجازه حمله را به خاک سوریه صادر کرده بود. ترکیه ترس از این موضوع داشت که نیروهای داعش بتوانند به آرامگاه سلیمان شاه دسترسی پیدا کنند. نیروهای ترکیه، در داخل خاک سوریه از این آرامگاه محافظت می‌کنند. این همان موضوعی بود که بولنت آرینچ، معاون رجب طیب اردوغان پیش از صدور اجازه پارلمان برای حمله به سوریه گوشزد کرده بود، اما صدور این اجازه چندان هم ماجراجویانه به نظر نمی‌رسد. پارلمان ترکیه تاکنون سه‌بار اجازه حمله نظامی صادر کرده اما هیچ‌گاه به مرحله اجرا نرسیده است. در سال ۲۰۱۲ نیز چنین اجازه‌ای برای حمله به سوریه صادر شده بود، اما در نهایت در حد یک تهدید لفظی باقی ماند. در سال ۲۰۰۷ نیز برای عراق حزب حاکم ترکیه در مجلس این کشور چنین نسخه‌ای را پیچید که آن هم به‌عنوان یک بازی سیاسی مطرح شد.

عملیات داعش در خاک ترکیه

در شرایطی که تغییر ناگهانی رویکرد اردوغان نسبت به کردهای کوبانی در سرخط خبرها قرار گرفت، روز گذشته از ترکیه خبر رسید که داعشی‌ها در خاک این کشور قصد داشتند که با یک عملیات، یکی از فرماندهان ارتش آزاد سوریه را بربایند. به نوشته روزنامه تلگراف، ابو عیسی که یکی از فرماندهان ارتش آزاد سوریه است و با این گروه در شهر رقه سوریه می‌جنگد در یکی از شهرهای ترکیه مورد حمله داعشی‌ها قرار گرفت و

به شدت زخمی شد. افراد داعش قصد داشتند که ابوعیسی را بربایند و به داخل اراضی تحت تسلط خود ببرند. گفته می‌شود که حین عبور خودرو ابوعیسی، نیروهای داعشی با چهار خودرو دیگر مسیر او را مسدود و شروع به تیراندازی می‌کنند اما موفق به ربایش او نمی‌شوند.