وداع با رئیس مجلس خبرگان

گروه خبر: آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی، رئیس مجلس خبرگان رهبری که از حدود پنج ماه پیش در بیمارستان به‌سر می‌برد، صبح روز گذشته در سن ۸۳ سالگی دار فانی را وداع گفت؛ شخصیتی که رئیس‌جمهوری او را نماد روحانیت انقلابی و اعتدالی خواند و در پی درگذشت ایشان، دو روز عزای عمومی اعلام کرد.

مقام معظم رهبری فردا بر پیکر آیت‌الله مهدوی‌کنی، رئیس فقید مجلس خبرگان رهبری نماز خواهند خواند

خبر درگذشت آیت‌الله مهدوی‌کنی در شرایطی با تایید ابراهیم انصاریان، رئیس دفتر رئیس مجلس خبرگان رهبری، از سوی رسانه‌ها منتشر شد که ایشان نزدیک به پنج ماه به علت کمای ناشی از عارضه قلبی در بیمارستان بستری بود. مهدوی‌کنی خردادماه امسال پس از بازگشت از مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام(ره) دچار عارضه قلبی و به بیمارستان منتقل شده بود.

آیت‌الله مهدوی‌کنی که در میان اهالی سیاست فردی معتدل و با سعه صدر شناخته می‌شود، علاوه‌بر آنکه ریاست مجلس خبرگان رهبری را بر عهده داشت، همزمان، دبیری کل جامعه روحانیت مبارز از مهم‌ترین تشکل‌های سیاسی اصولگرایان و ریاست دانشگاه امام صادق (ع) را عهده‌دار بود. او که از اعضای شورای انقلاب در سال‌های اولیه شکل‌گیری جمهوری اسلامی بود، در دولت‌های شهید باهنر و شهید رجایی در سمت وزیر کشور فعالیت کرد، اما پس از ترور آقایان باهنر و رجایی به‌عنوان نخست‌وزیر موقت انتخاب شد و تا زمان اخذ رای اعتماد میر‌حسین موسوی از سوی مجلس شورای اسلامی به مدت دو ماه نخست‌وزیر موقت بود. آیت‌الله مهدوی‌کنی همچنین در سه دهه گذشته از اعضای شورای بازنگری قانون اساسی جمهوری اسلامی در سال ۱۳۶۸، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است.

نماز میت به امامت رهبر معظم انقلاب

دانشگاه امام صادق (ع) با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که رهبر معظم انقلاب اسلامی روز پنج‌شنبه در دانشگاه تهران بر پیکر مرحوم آیت‌الله مهدوی‌کنی نماز میت اقامه می‌کنند. به گزارش «ایرنا»، پیکر آیت‌الله مهدوی‌کنی روز پنج شنبه ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه صبح پس از اقامه نماز میت از دانشگاه تهران به سمت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی تشییع می‌شود. همچنین مراسم یادبود درگذشت آیت‌الله مهدوی‌کنی شنبه هفته آینده ساعت ۱۵ و ۳۰ در حسینیه امام خمینی(ره) با حضور رهبر معظم انقلاب برگزار می‌شود.

زندگینامه شیخ معتدل

آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی میانه مرداد‌ماه سال ۱۳۱۰ در روستای کن، یکی از بخش‌های شهر تهران به دنیا آمد. او که پس از دوره دبستان به مدرسه علمیه لرزاده در تهران رفت در سن ۱۷ سالگی برای ادامه تحصیل به قم مهاجرت کرد و تا سال ۱۳۴۰ در محضر استادانی چون حضرات آیات مشکینی، حاج شیخ عبدالجواد سده‌ای (جبل عاملی)، شهید صدوقی، سلطانی، مجاهدی، رفیعی قزوینی، شعرانی، علامه طباطبایی، آیت‌الله العظمی بروجردی، امام خمینی (ره)، آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی و ... دروس عالی فقه، اصول فقه، تفسیر، حکمت و کلام را آموخت. آیت‌الله مهدوی‌کنی که در سال ۱۳۴۰ از قم عزم تهران کرد به مدرسه مروی رفت تا در آنجا به تدریس علوم حوزوی مشغول شود؛ سال‌هایی که با پذیرش امامت جماعت مسجد جلیلی در میدان فردوسی تهران، این مسجد پایگاه مناسبی برای فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی ایشان شد. مبارزات آیت‌الله مهدوی‌کنی علیه حکومت پهلوی در میان فعالیت‌های سیاسی‌اش چشمگیر است؛ او در جریان این مبارزات بارها دستگیر و شکنجه شد همچنان که این فعالیت‌های سیاسی علیه رژیم پهلوی زندانی و تبعید را برایشان در پی داشت؛ به‌طوری‌که نخستین بار در سن ۱۸ سالگی در اردستان دستگیر شد. پیروزی انقلاب اسلامی، اما سبب شد این عالم دینی که به سبب مبارزاتش بیش از پیش شناخته می‌شد، مسوولیت کمیته‌های انقلاب اسلامی را که مسوولیت حفظ نظم شهرها را بر عهده داشت، بپذیرد. او پس از پایان دولت موقت مرحوم مهندس بازرگان، وزیر دادگستری کابینه شورای انقلاب شد.

با گذشت سال‌ها فعالیت آیت‌الله مهدوی‌کنی ادامه یافت؛ او که به‌عنوان دبیر جامعه روحانیت مبارز، نقش موثری در جناح راست و در میان اصولگرایان ایفا می‌کرد، در هفتمین انتخابات ریاست‌جمهوری و در بحبوحه رقابت میان سید محمد خاتمی و علی اکبر ناطق نوری، به حامیان جدی ناطق پیوست. او در ۱۳۸۴ و به ویژه دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری به صراحت از اکبر‌هاشمی رفسنجانی حمایت کرد. چهار سال بعد و در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری اما باوجود آنکه برخی اعضای جامعه روحانیت نارضایتی خود را از محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری وقت اعلام کرده بودند، آیت‌الله مهدوی‌کنی در حمایت از احمدی‌نژاد وارد میدان شد. این اعلام حمایت، برای او نقش جدیدی در میان اصولگرایان تعریف کرد تا او را به شیخوخیت اصولگرایان بشناسند. آیت‌الله مهدوی‌کنی که در جریان سالیان اخیر به محور اصولگرایان تبدیل شد، یک سال و نیم پس از انتخابات ریاست‌جمهوری دهم، در انتخابات مجلس خبرگان به‌عنوان رئیس انتخاب شد .

تسلیت مقامات و گروه‌های سیاسی

آیت‌الله اکبر ‌هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه‌قضائیه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سید محمد خاتمی رئیس‌جمهوری پیشین و محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری سابق از شخصیت‌های سیاسی‌اند که درگذشت آیت‌الله مهدوی‌کنی را تسلیت گفتند. همچنین شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، دفتر تحکیم وحدت، جبهه پایداری و برخی دیگر از گروه‌های سیاسی پیام تسلیت خود را برای درگذشت آیت‌الله مهدوی‌کنی منتشر کردند. از سوی دیگر علی‌اکبر رشاد، رئیس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران طی بیانیه‌ای از تعطیلی امروز حوزه‌های علمیه‌ این استان در پی این درگذشت خبر داد.

مجلس خبرگان در انتظار ریاست جدید

در شرایطی که در غیاب آیت‌الله مهدوی‌کنی از تیرماه امسال آیت الله سید محمود‌هاشمی شاهرودی، رئیس پیشین قوه‌قضائیه و نایب رئیس اول مجلس خبرگان، ریاست موقت این مجلس را بر عهده داشته است حال همه در انتظارند تا چه کسی با رای نمایندگان این مجلس، ریاست آن را بر عهده خواهد گرفت. احمد خاتمی، عضو هیات‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری، روز چهارم تیرماه امسال و در حالی که بیست روز از به کما رفتن آیت‌الله مهدوی‌کنی می‌گذشت، در گفت‌وگویی با اشاره به ماده ۱۰ آیین‌نامه این مجلس گفته بود: «اگر عضوی از هیات‌رئیسه استعفا دهد یا فوت کند در اولین جلسه مجلس خبرگان انتخاب مجددی انجام می‌شود تا جایگزین این فرد

مشخص شود.»

وداع با رئیس مجلس خبرگان