چهره امن ایران را برای گردشگر مخدوش نکنیم!

گروه گردشگری، فاطمه باباخانی: هنوز چندی از خبر کندن کف‌پوش میدان نقش‌جهان نمی‌گذرد که بار دیگر پرونده اسیدپاشی قطب گردشگری ایران را در صدر اخبار مرتبط با این صنعت قرار داد. با این‌که پلیس از دستگیری تعدادی از افراد مرتبط با این پرونده خبر می‌دهد اما همچنان ترس و بیم در این شهر نسبت به بروز وقایع مشابه مشاهده می‌شود و این امر فعالان صنعت توریسم را نیز با نگرانی‌هایی مواجه کرده است. آنها به اتفاق تصمیم گرفته‌اند در این خصوص با گردشگران صحبتی نکنند و گفت‌وگو در این خصوص را به زمانی موکول کنند که از آنها پرسشی صورت گیرد. اما اسیدپاشی می‌تواند چه تاثیری بر صنعت گردشگری قطب معماری اسلامی ایران داشته باشد و آیا به لحاظ اخلاقی درست است راهنمای تور با علم به بروز وقایعی که این روزها در اصفهان رخ داده است، آن را از گردشگر پنهان کند؟ عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی راهنمایان تور در این‌باره به «دنیای اقتصاد» گفت: ایران جزو مقاصد امن محسوب می‌شود و ما نباید با این چالش به‌گونه‌ای برخورد کنیم که موجب اشاعه آن شود. آرش نورآقایی با بیان این‌که وقایعی نظیر اسیدپاشی در اصفهان مقطعی است؛ افزود: گرچه من در دسته افرادی قرار می‌گیرم که معتقدند ازدیاد گردشگران موجب افزایش بزه خواهد شد اما ما نباید یک تصویر بزهکار از جامعه خود به گردشگر ارائه دهیم.

وی در همین رابطه به تجربه خود به عنوان راهنمای تور در کشورهای اروپایی و آمریکای لاتین اشاره کرد و گفت: در توری که در برزیل داشتیم طی ۱۲ روز ما دو بار شاهد تعدی به اموال گردشگران بودیم و در ایتالیا نیز در هر سفر حداقل یک مورد سرقت از گردشگران اتفاق می‌‌افتد اما مسوولان گردشگری این کشورها اجازه بازگو کردن چنین مواردی به توریست‌ها را نمی‌دهند زیرا این موارد جزو احتمالات است و نباید یک صنعت را تحت تاثیر قرار دهد.

نورآقایی تصریح کرد: راهنما می‌‌تواند هشدارهای کلی را به گردشگران دهد و همواره در کنار گروه خود باشد. عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی راهنمایان تور افزایش حضور نیروهای پلیس را در مسیرهای ویژه‌ای که گردشگران تردد می‌کنند، از دیگر راهکارهایی دانست که می‌تواند در این شرایط به امنیت تورها کمک کنند و خاطرنشان کرد: با توجه به عدم پایداری این شرایط این امر می‌تواند در تامین امنیت تورها به نحو موثری عمل کند.

خبرها به‌زودی به گوش گردشگران می‌رسد

رئیس جامعه راهنمایان ایران که هم‌اکنون در حال مدیریت تور یک گروه ۲۰ نفره آلمانی در اصفهان است نیز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: با توجه به این‌که اسیدپاشی صورت‌گرفته طی چند روز گذشته رخ داده است، تنها راهنمایان از آن مطلع هستند و گردشگران نسبت به وقوع این حادثه اطلاعی ندارند.

عباس پیرمرادیان با بیان این‌که اخبار مرتبط با این امر در آینده نزدیک از طریق خبرگزاری‌های خارجی و مطبوعات این کشور به اطلاع وزارت خارجه و از طریق آنها به سفارتخانه این کشورها می‌رسد، اظهار کرد: این امر می‌‌تواند صنعت گردشگری ما را در آینده نزدیک با چالش‌هایی مواجه کند.

وی در همین رابطه به حساسیت صنعت توریسم در برابر وقایع مرتبط با امنیت گردشگران اشاره و اضافه کرد: زمانی‌که یک گردشگر فرانسوی در لیبی کشته شد این امر حتی تورهای فرانسوی به ایران را نیز تحت‌الشعاع قرار داد و حال با مقایسه این مورد می‌توان درک کرد چنین وقایعی تا چه میزان می‌تواند ما را با مشکل مواجه کند.

مسعود عبداللهی عضو هیات‌مدیره جامعه راهنمایان نیز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» ضمن تایید گفته‌های پیرمرادیان تصریح کرد: مساله اسیدپاشی یک مساله امنیتی است و باید با آن برخورد شود.

وی درباره برخورد راهنمایان با این معضل گفت: راهنمایان تمام تلاش خود را می‌کنند تا تور خود را به نحو احسن برگزار کنند و مراقبت‌های لازم را داشته باشند.

گفته‌های راهنمایان تور نشان‌دهنده فشار مضاعف وارده بر پیکر نحیف گردشگری با وقوع حوادثی است که این روزها در اصفهان رخ داده است؛ برای عبور از بحرانی که این روزها قطب گردشگری ایران را هدف قرار داده است گرچه بخشی از راهکارها به مدیریت اطلاعات و حفظ آرامش بازمی‌گردد، اما بخش دیگر آن باید به ریشه‌کن کردن چنین حوادثی معطوف شود که جدا از گردشگران خارجی، شهروندان این شهر و گردشگران داخلی را نشانه گرفته است. بدون شک وقوع اسیدپاشی حتی برای یک گردشگر خارجی تا مدت‌های مدید خراش ایجاد شده بر چهره این شهر در عرصه بین‌المللی را پاک نخواهد کرد.