همکاران سیستم: نسخه جدید پلت‌فرم موبایلی گوگل موسوم به Android ۵.۰ Lollipop از زمان عرضه نخستین سیستم‌های عامل در این عرصه بزرگ‌ترین تغییرات امنیتی را شامل می‌شود و بخش اعظم این تغییرات با هدف جذب مشتریان سازمانی و رقابت هرچه بیشتر با سیستم‌عامل iOS اپل صورت گرفته است. به گزارش وب‌سایت Techworld، اگرچه بیشتر تغییرات مذکور برای دوره زمانی طولانی مورد آزمایش قرار گرفته‌اند، اما سازمان‌ها و مدیران شبکه همچنان باید توجه کافی در این زمینه داشته باشند و برای استفاده گسترده از این محصول با احتیاط گام بردارند. در ضمن با عرضه این نسخه از سیستم‌عامل گوگل تمام دستگاه‌های موبایلی اندرویدی آن را دریافت نخواهند کرد و بر این اساس نخستین مشکل سازمان‌ها این مساله خواهد بود که دریابند کدام یک از دستگاه‌های موجود می‌توانند در به‌روزرسانی‌های انجام شده Android ۵.۰ را در اختیار بگیرند و کدام یک از آنها با نسخه‌های قبلی به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

برای آن دسته از دستگاه‌های الکترونیکی که قرار نیست به پنجمین نسل از سیستم‌عامل موبایلی گوگل مجهز شوند، سازمان‌ها و مدیران شبکه مشکل کمتری دارند و به راحتی می‌توانند دستگاه را عوض کنند و به جای استفاده از انواع ابزارهای امنیتی، Android ۵.۰ را مورد استفاده قرار دهند.

یکی از تغییرات ساختاری اصلی در این نسخه جدید از سیستم‌عامل موبایلی گوگل با نام Android Work شناخته می‌شود که شرکت سامسونگ مبتنی بر فناوری Knox خود در توسعه آن نقش عمده‌ای داشته است و قابلیت‌های آن از طریق APIهای امنیتی در اختیار کاربران سازمانی قرار می‌گیرد.

این سیستم یک چارچوب کاری ویژه برای کارمندان حوزه IT ارائه می‌دهد تا بتوانند دستگاه‌های الکترونیکی موجود در محیط کار را مدیریت کنند و همچنین، محتویات دستگاه‌هایی که مبتنی بر سیاست استفاده از ابزارهای الکترونیکی شخصی در محل کار (BYOD) استفاده می‌شود نیز کنترل شود.

نکته مهم در این زمینه این است که اگرچه Android Work سیاست‌های امنیتی مجزا برای کارمندان سازمانی ارائه می‌دهد، اما می‌تواند به صورت شخصی، مبتنی بر داده‌های سازمانی یا ابزارهای کاربردی نیز به کار گرفته شود و مدیریت آنها به راحتی صورت گیرد.

دومین تغییر قابل ملاحظه در مورد Android Work مربوط به اسقرار ابزارهای کاربردی می‌شود که به مدیر مرکز فناوری اطلاعات سازمان برپایه آن می‌تواند مشخص کند کدام یک از ابزارهای ارائه شده در فروشگاه اینترنتی Google Play برای کدام بخش از محیط کار یا کدام یک از کارمندان به کار گرفته شود.