افزایش تحرک  و بهبود محدود در بازار

محمد‌حسین بابالو: روز گذشته شاهد تنوع محسوس عرضه‌های پتروشیمی و حجم بالای آنها در بورس کالا بودیم که در روزهای اخیر بی‌سابقه بوده است. البته به‌صورت سنتی تنوع عرضه‌ها در روز سه‌شنبه قابل توجه بوده و هست. با توجه به روزهای پایانی مهرماه و برخی گمانه‌زنی‌ها از دورنمای بازار و رخدادهای بالقوه آن این حجم و تنوع عرضه را می‌توان در این چارچوب بررسی کرد. البته تنوع بالای عرضه‌ها در پایان ماه که ظرفیت خرید بسیاری از خریداران به انتهای خود نزدیک شده است پتانسیل ورود بیشتر کالاها به مچینگ را تقویت کرده که می‌توان یکی از خروجی‌های آن را افزایش عرضه به بازار داخلی دانست. به‌صورت کلی روز گذشته معاملات پلیمرها در بورس کالا با افزایش روبه‌رو شد که بالابودن حجم و تنوع عرضه را می‌توان یکی از دلایل این رخداد دانست. افزایش تحرک در بازار داخلی، نزدیک شدن به روزهای سرد سال، کاهش موجودی انبارها، بازگشت نسبی خریداران بزرگ به بورس کالا، وجود جو تردید و امید در بازار و تمایل به خرید را می‌توان واقعیت‌های بازار دانست. هم‌اکنون برخی از کالاها در بازار داخلی با افزایش قیمت و برخی دیگر با کاهش قیمت‌ها روبه‌رو شده‌اند که دورنمای مبهمی را پیش روی بازار قرار می‌دهد، اما در هر صورت تحرک بازار افزایش یافته و امید است که این روند بهبود در ماه محرم و پس از آن نیز ادامه یابد.

پلی‌اتیلن سنگین بادی OFF - ۰۰۳۵ درجه ۳، پلی‌اتیلن سنگین فیلم OFF - EX۵ درجه ۳، پلی‌اتیلن سبک خطی OFF - ۰۲۰۹AA درجه ۱، پلی‌اتیلن سبک تزریقی T ۱۹۲۲، پلی‌اتیلن سنگین بادی OFF - ۰۰۳۵ درجه ۲، پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن EX۳، پلی‌اتیلن سبک خطی دورانی UV ۳۲۶۰۴، پلی‌اتیلن سبک فیلم OFF - ۰۲۰۰ درجه ۲، پلی‌اتیلن سبک خطی AA ۰۲۰۹، پلی‌اتیلن سبک فیلم ۰۰۷۵، پلی‌اتیلن سنگین بادی OFF - ۰۰۳۵ درجه ۳، پلی‌اتیلن سبک فیلم ۰۲۰۰، پلی‌اتیلن سنگین بادی ۰۰۳۵، پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن EX۲، پلی‌اتیلن سبک فیلم H ۲۴۲۰، پلی‌اتیلن سبک خطی AA ۰۲۲۰، پلی‌اتیلن سبک فیلم OFF - ۲۱۰۲TX۰۰ درجه ۱، پلی‌اتیلن سبک فیلم TN۰۰ ۲۱۰۰، پلی‌اتیلن سبک فیلم OFF - ۲۱۰۰TN۰۰ درجه ۱، پلی‌اتیلن سنگین فیلم HF۵۱۱۰، پلی‌اتیلن سبک فیلم ۰۱۹۰، پلی‌وینیل کلراید S۷۰، پلی‌وینیل کلراید S۵۷ ، پلی‌وینیل کلراید OFF - S۵۷ درجه ۱، پلی‌وینیل کلراید S۶۵، پلی‌وینیل کلراید OFF - S۶۵ درجه ۱ و درجه ۲ و درجه ۳، پلی‌وینیل کلراید E۶۸۳۴، پلی‌وینیل کلراید OFF - E۶۸۳۴ درجه ۱، استایرن بوتادین رابر روشن OFF - ۱۵۰۲ درجه ۱، استایرن بوتادین رابر تیره ۱۷۱۲، استایرن بوتادین رابر روشن ۱۵۰۲، پلی‌پروپیلن نساجی OFF - Z۳۰S درجه ۱، پلی‌اتیلن ترفتالات بطری BG۷۸۵، پلی‌اتیلن ترفتالات آمورف، پلی‌اتیلن ترفتالات بطری BG۷۸۱، پلی‌اتیلن ترفتالات بطری BG۷۸۱، پلی‌پروپیلن فیلم HP۵۲۵J، پلی‌اتیلن سنگین فیلم F ۷۰۰۰، پلی‌پروپیلن نساجی HP۵۵۲R، پلی‌پروپیلن نساجی HP۵۵۰J، پلی‌اتیلن ترفتالات بطری BG۸۴۱، پلی‌پروپیلن شیمیایی OFF - EP۲X۸۳CE درجه ۱، پلی‌اتیلن ترفتالات بطری BG۷۶۱، پلی‌اتیلن ترفتالات بطری BG۸۲۵، پلی‌اتیلن ترفتالات بطری BG۸۲۱، پلی‌اتیلن ترفتالات نساجی TG۶۴۱، پلی‌پروپیلن نساجی RG۱۱۰۲XL، پلی‌اتیلن ترفتالات نساجی TG۶۴۱، انواع قیر ۸۵۱۰۰، ۶۰۷۰، MC۲۵۰ و اسلاک واکس سنگین بخشی از عرضه‌های دیروز را تشکیل می‌دادند. حدود ۵۹ هزار تن انواع مواد پلیمری مجتمع‌های پتروشیمی اروند، امیرکبیر، آبادان، آریاساسول، بندرامام، تخت جمشید، تندگویان، جم، رجال، شازند، غدیر، لاله، مارون، مهر، پلی‌پروپیلن جم و شرکت پلیمر کرمانشاه تنها در یک روز عرضه شد. این حجم بالا از آن جهت قابل توجه است که در هفته گذشته تنها شاهد معامله‌

۳۵ هزار تن انواع محصولات پلیمری در بورس کالا بودیم که البته به نسبت هفته‌های قبل و معامله

۵۰ هزار تن در یک هفته میزان محدودی به حساب می‌آید. رخداد مهم بازار را می‌توان پیشقدم شدن عرضه‌کنندگان بزرگ برای کاهش قیمت‌ها دانست. واقعیت آن است که بسیاری از عرضه‌ها با واقعیت‌های بازار همخوانی ندارد. قیمت‌های پایه برای اغلب محصولات بالا بوده که عقب‌نشینی خریداران را باعث شده است. این شرایط که به کاهش حجم معاملات در بورس منجر شده تمایل را به سمت بازار غیررسمی افزایش می‌دهد. این شرایط باعث شده یک التهاب کاذب و نه چندان کم‌عمق وارد بازار شود که افزایش محدود قیمت‌ها را برای بسیاری از انواع پلیمرها در کنار ثبات قیمتی و حتی کاهش قیمت برخی انواع دیگر باعث شده است. البته به‌صورت کلی جهت‌گیری عمومی بازار را می‌توان نزولی ارزیابی کرد که این شرایط از جانب معاملات بورس کالا نیز حمایت می‌شود. درخصوص قیمت پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا تاکنون هیچ خبر موثقی مخابره نشده و اغلب موارد به گمانه‌زنی و شایعات بازمی‌گردد. در این خصوص باید گفت که قیمت‌های جهانی کاهش محدودی را تجربه کرده ولی در منطقه خلیج فارس به دلیل دردسترس بودن مواد اولیه ارزان و بازارهای مصرف محدود همچنین رقابت برای فروش با کاهش شدید قیمت‌ها روبه‌رو هستیم که کاهش قیمت‌های جهانی را افت نرخ‌های پیشنهادی این حوزه با تنزل روزشمار و مضاعفی روبه‌رو کرده است. از سویی به‌صورت نسبی قیمت دلار در بازار آزاد کاهش یافته که داده‌ای برای حمایت از قیمت‌های فعلی تلقی می‌شود. پیگیری‌های «دنیای اقتصاد» درخصوص زمان تعیین قیمت پایه محصولات پلیمری در بورس کالا تاکنون به نتیجه مشخصی نرسیده و زمان اعلام این قیمت‌ها به اواسط هفته آینده موکول شده است. به عبارت ساده‌تر تا پیش از این زمان تمام موارد مطرح شده گمانه‌زنی خواهد بود ولی بازار در انتظار کاهش قیمت‌ها وارد یک فاز صبر و انتظار شده است. البته ذهنیت کاهش نرخ در بورس کالا مخالفانی هم دارد که توجه به نظرات آنان نیز خالی از لطف نیست.

رخداد مهم بازار در روز گذشته ثبت حجم خرید قابل توجه مثل معامله تمام کالاهای عرضه شده درخصوص برخی از محصولات جذاب و پرکاربرد است. این مطلب که درخصوص بسیاری از پلیمرها و با قیمت پایه تجربه شد نشان می‌دهد که برخی از خریداران مهم و بزرگ دیگر استراتژی صبر و انتظار را کنار گذاشته و به بازار باز گشته‌اند. البته نوسان چند تومانی قیمت مواد اولیه برای برخی از تولیدکنندگان هیچ تاثیری نداشته و مضرات انتظار کشیدن برای آنها از مزایای آن بیشتر است. این شرایط نشان می‌دهد که قیمت‌های پایه فعلی برای خریداران بزرگ تا حدودی مطلوب هم هست.

این موارد در حالی است که برای برخی از تولیدکنندگان کوچک‌تر و با توانمندی مالی کمتر، کاهش قیمت‌ها هرچقدر هم که باشد با کاهش قیمت‌های بازار در کنار پراکندگی تولیدکنندگان و جایگیری آنها در اقصی نقاط کشور، می‌تواند داده مهمی برای حمایت از آنها باشد و گام مهمی در جهت خروج از رکود خواهد بود. با توجه به عقب‌نشینی کلی خریداران از بورس کالا شاهد کاهش قیمت‌ها از سوی عرضه‌کنندگان اصلی هستیم که تبعیت فعالان این عرضه از سازوکار بازار را خاطرنشان می‌کند. پلی‌اتیلن ترفتالات نساجی TG۶۴۵-OFF درجه ۲ و پلی‌اتیلن ترفتالات نساجی TG۶۴۵-OFF درجه ۱ پتروشیمی تندگویان، پلی‌اتیلن سنگین لوله CRP۱۰۰N مجتمع پتروشیمی جم، پلی‌اتیلن سنگین دورانی UA ۳۸۴۰ مجتمع پتروشیمی تبریز، پلی‌پروپیلن نساجی HP۵۵۰J مجتمع پتروشیمی شازند و پلی‌پروپیلن شیمیایی ZB۳۳۲C مجتمع پتروشیمی نوید زرشیمی بخشی از کالاهایی بوده‌اند که با کاهش قیمت در بورس کالا در هفته جاری روبه‌رو شدند. در روز سه‌شنبه هم انواع پلی‌اتیلن ترفتالات آمورف و بطری کالاهایی بودند که با کاهش نرخ عرضه شدند. پلی‌اتیلن ترفتالات آمورق محصول پتروشیمی تندگویان که در هفته‌های قبل ۳۷ هزار و ۳۳۲ ریال عرضه می‌شد با قیمت پایه ۳۴ هزار و ۷۵۲ ریال به روی تابلو آمد. پلی‌اتیلن ترفتالات بطری گریدهای BG۷۸۱ و BG۸۴۱ هم، چنین رخدادی را تجربه کردند. به نظر می‌رسد کاهش قیمت‌ها و تبعیت از شرایط بازار در حال فراگیر شدن است.

افزایش تحرک و بهبود محدود در بازار

افزایش تحرک و بهبود محدود در بازار