گروه بازار پول: در چهارمین روز هفته شاخص بازار ارز برای چهارمین روز متوالی افت کرد. به این ترتیب پس از گذشت حدود ۱۲۰ روز شاخص بازار ارز در ۴روز پیاپی افت قیمت را تجربه کرد. به‌نظر می‌رسد کاهش دلار در روزهای اخیر بیشتر ناشی از عوامل روانی و انتشار اخبار مثبت پیرامون دور هشتم مذاکرات وین بوده است.

کاهش قیمت به‌دنبال افزایش

در چهارمین روز هفته دلار معاملات خود را با قیمت ۳۲۳۰ تومان آغاز کرد که نسبت به روز دوشنبه تغییری نداشت. در ساعات میانی بهای این ارز با ۵ تومان افزایش به ۳۲۳۵ تومان رسید. با وجود این افزایش، نرخ فروش دلار در ادامه کار بازار کاهش یافت. بهای شاخص بازار نزدیکی‌های ساعت ۱۴ با ۵ تومان کاهش به نرخ روز قبل خود (۳۲۳۰ تومان) بازگشت و در ساعات انتهایی با

۳ تومان کاهش دیگر روی نرخ ۳۲۲۷ تومان ایستاد. برخی صرافی‌ها با وجود کاهش قیمت به زیر ۳۲۳۰ تومان در برابر افت قیمت مقاومت کردند و قیمت خود را روی ۳۲۳۰ تومان نگه داشتند. با کاهش قیمتی روز گذشته، بهای دلار پس از گذشت حدود ۴ ماه در ۴ روز متوالی کاهش پیدا کرد. آخرین باری که بهای این ارز در ۴ روز متوالی کاهش یافته بود به بازه زمانی اول تا چهارم تیرماه بازمی‌گردد. در آن هنگام قیمت دلار از ۳۲۱۰ تومان در روز انتهایی بهار به ۳۱۷۰ تومان در روز ۴ تیرماه پایین آمد و شاخص بازار ارز در این بازه زمانی ۴۰ تومان کاهش قیمت را تجربه کرد. این در حالی است که دلار در ۴ روز ابتدایی هفته آخر مهر حدود ۳۳ تومان افت قیمت داشته است. همچنین روز گذشته نرخ فروش دلار بین فعالان غیررسمی تا ۳۲۲۳ تومان هم پایین آمد. دلار بین این فعالان با قیمت‌هایی بین ۳۲۲۳ تا ۳۲۳۲ تومان معامله شد.

افت شاخص بازار به‌دنبال اخبار مذاکرات

از ابتدای هفته جاری با انتشار اخبار و اظهارنظرهای مثبت پیرامون دور هشتم مذاکرات هسته ای شاخص بازار ارز در مسیر کاهشی قرار گرفت. اظهارات عباس عراقچی مبنی‌بر «ممکن بودن توافق تا ۳ آذر» و سخنان نماینده روسیه مبنی‌بر «پیشرفت ۹۸ درصدی در مذاکرات» از مهم‌ترین اخبار تاثیرگذار بر قیمت دلار در روزهای اخیر بودند. همچنین اعلام خبر واریز۴۰۰ میلیون دلار از طلب نفتی ایران از سوی برخی منابع هندی در ابتدای هفته عامل تاثیرگذار دیگر بر افت قیمتی دلار در هفته جاری بود. روز گذشته بانک مرکزی نیز تایید کرد این بدهی به حساب این نهاد واریز شده است. پیش از این منبع هندی اعلام کرده بود ۵۰۰ ملیون دلار دیگر از بدهی‌ها نیزتا پیش از

۳ آذر به حساب ایران واریز خواهد شد. با این حال، برخی گزارش‌ها از تداوم برخی از موارد اختلافی در مذاکرات تا روز گذشته خبر داده است. دیروز خبرگزاری مهر گزارشی را به نقل از رویترز منتشر کرد که بیانگر اختلافات در جزئیات توافق بود و از احتمال تمدید مذاکرات حکایت داشت.

ادامه دامنه محدود نوسانات

با وجود کاهش دلار در ۴ روز گذشته دامنه نوسانات شاخص بازار ارز همچنان محدود است و دلار در ۲۰ روز اخیر نوسانی بالاتر از ۱۰ تومان را تجربه نکرده است. آخرین باری که قیمت شاخص بازار نسبت به روز پیشین تغییر قیمتی بیش از ۱۰ تومان داشته است به تاریخ ۱۰ مهر بازمی‌گردد. در این روز نرخ فروش این ارز با ۲۰ تومان کاهش نسبت به روز پیشین به ۳۲۴۰ تومان رسید. با این افت از تاریخ ۱۰ مهر تا روز دوشنبه هفته جاری محدوده نوسانی دلار بین ۳۲۴۰ تومان تا ۳۲۶۰ تومان بود، اما روز دوشنبه بهای این ارز با ۱۰ تومان افت در مقایسه با روز پیشین به قیمت ۳۲۳۰ تومان رسید و از بازه قیمتی ۲۰روزه خارج شد.

حرکت سکه خلاف جهت دلار

روز گذشته هر سکه بهار آزادی طرح جدید به بهای ۹۴۰ هزار تومان معامله شد که افزایشی هزار تومانی نسبت به روز دوشنبه داشت. به این ترتیب سکه پس از اینکه دو روز در کانال ۹۳۰ هزار تومان قرار داشت، روز سه‌شنبه به کانال ۹۴۰ هزار تومان برگشت. به‌نظر می‌رسد افزایش قیمتی این فلز گرانبها در دو روز گذشته هم راستا با افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی بوده است. با وجود افزایش قیمت سکه محاسبات «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد ارزش ذاتی این فلز ماندگار همچنان از قیمت سکه بازار بیشتر است. روز سه‌شنبه درحالی‌که ارزش ذاتی سکه حدود ۹۵۰ هزار تومان بود، سکه بازار ۹۴۰ هزار تومان قیمت خورد که اختلافی ۱۰ هزار تومانی با ارزش ذاتی این فلز داشت.