گروه بنگاه‌های اقتصادی: مدیرعامل طرح پتروشیمی مکران با اعلام اینکه در طرح پتروشیمی مکران در چابهار برای راه‌اندازی و احداث ۱۸ واحد پتروشیمی برنامه‌ریزی شده است، اظهار کرد: این هاب پتروشیمی شامل ۴ واحد متانول، ۴ واحد متانول آمونیاک، ۴ واحد اوره آمونیاک، ۲ واحد الفین، ۲ واحد توسعه‌ای، یک واحد آروماتیک و یک واحد متانول توپروپیلن با زیرمجموعه پلی‌اتیلن سبک، سنگین و خطی و انواع گلایکل‌ها است. حمیدرضا اسکندری در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، با تاکید بر اینکه پتروشیمی مکران نخستین هاب بزرگ پتروشیمی در کشور است که بدون سرمایه‌گذاری دولت و تنها با سرمایه بخش خصوصی راه‌اندازی می‌شود، افزود: این مجموعه دارای دو واحد الفین است که یکی از این واحدها در اندازه‌های الفین آریاساسول با ظرفیت یک میلیون تن و دیگری در اندازه‌های الفین جم با ظرفیت یک میلیون و ۳۴۵ هزار تن است که این واحدها محصولاتی را به‌عنوان صنایع پایین‌دستی تولید می‌کنند.

اسکندری ادامه داد: این شهرک همچنین دارای یک واحد متانول توپروپیلن (MTP) است که ظرفیت ۴۵۰ هزار تن دارد که ما را قادر خواهد ساخت تا پروپیلن را با تکنولوژی جدید از متانول استحصال کنیم. این در حالی است که هم‌اکنون دیگر مجموعه‌ها پروپیلن را از مسیر الفین تولید می‌کنند.

اسکندری همچنین اظهار کرد: در این مجموعه چهار واحد اوره آمونیاک تعبیه شده است که هر کدام از واحدها با ظرفیت یک ‌میلیون و ۲۷۵ هزار تن فعالیت خواهند کرد.

مدیرعامل طرح پتروشیمی مکران تصریح کرد: چهار واحد متانول هر کدام با ظرفیت یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن و در اندازه‌های متانول پتروشیمی مرجان، چهار واحد متانول آمونیاک با ظرفیت هر کدام یک میلیون و ۲۹۰ هزار تن، که ۹۹۰ هزار تن متانول و ۳۰۰ هزار تن آمونیاک تولید می‌کنند، از دیگر بخش‌های این شهرک پتروشیمی هستند.

وی همچنین ادامه داد: این شهرک دارای یک واحد آروماتیک است که چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن ظرفیت دارد و همچنین یک واحد یوتیلیتی که تامین‌کننده سرویس‌های جانبی و یوتیلیتی است نیز در این شهرک راه‌‌اندازی خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه در برنامه‌ریزی‌های انجام شده صنایع پایین‌دستی نیز در این سایت ایجاد شده است، گفت: این تمهیدات از آنجا صورت گرفت که مشکل تامین خوراک و یوتیلیتی موردنیاز را نداشته باشیم چرا‌که این موضوع نقش بسزایی در فعالیت شهرک‌های پتروشیمی و صنایع پایین‌دستی دارد.

راه‌اندازی صنایع پایین‌دستی در سایت مکران

مدیرعامل طرح پتروشیمی مکران افزود: یکی از مهم‌ترین‌ تفاوت‌های شهرک‌ پتروشیمی مکران در چابهار با عسلویه و بندرامام همین بخش صنایع پایین‌دستی است چراکه در این دو هاب پتروشیمی به این موضوع توجه نشده بود، اما در شهرک پتروشیمی مکران ما از تجربه آنها استفاده کرده و واحدهای صنایع پایین‌دستی را در خود سایت راه‌اندازی خواهیم کرد.

تامین خوراک سایت مکران از خط لوله گاز پاکستان

اسکندری با اشاره به اینکه موضوع تامین خوراک برای این منطقه پتروشیمی با تاکید رئیس‌جمهور و دیدار ایشان از منطقه چابهار و طرح پتروشیمی مکران مرتفع شد، گفت: براساس وعده رئیس‌جمهور مقرر شد تامین خوراک از طریق خط لوله سراسری شماره ۷ گاز مرتفع شود. این خط لوله از عسلویه به سمت پاکستان می‌رود و در مسیر نیز انشعابی از آن برای گازرسانی به منطقه پتروشیمی مکران واقع در چابهار گرفته می‌شود.

مدیرعامل طرح پتروشیمی مکران ادامه داد: در حال حاضر گاز به ایرانشهر رسیده است و مردم این شهر نیز از گاز بهره‌مند شده‌اند. اسکندری با بیان اهمیت احداث شهرک پتروشیمی مکران در سواحل چابهار اظهار کرد: چابهار محل عبور دو کریدور فوق‌العاده استراتژیک و مهم بین‌المللی شمال و جنوب جهان است و این موضوع نقش بسزایی در معادلات و مبادلات اقتصادی خواهد داشت.