حمایت قاطع ایران از دولت جدید عراق

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر دیروز در دیدار حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق و هیات همراه، امنیت، رفاه، اقتدار و عزت عراق به‌عنوان کشوری مهم در منطقه را برای جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت ارزیابی کردند و ضمن اعلام حمایت قاطع ایران از دولت جدید عراق گفتند: وضعیت فعلی منطقه و از جمله عراق، نتیجه سیاست‌های غیر‌مسوولانه قدرت‌های فرامرزی و برخی کشورهای منطقه در سوریه است و ما معتقدیم ملت و دولت عراق و به‌خصوص جوانان این کشور توانایی فائق آمدن بر تروریست‌ها و برقراری امنیت را دارند و نیازی به حضور بیگانگان نیست. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای سخنان خود با عرض تبریک به ملت و دولت عراق به مناسبت موفقیت در امتحان بزرگ تشکیل دولت، خاطرنشان کردند: کشور عراق، کشور بزرگ، مهم و تاثیرگذاری در منطقه است که در صورت برگشت اوضاع امنیتی و امور جاری به روال عادی، می‌تواند حقیقتا نقش‌آفرینی کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به تلاش‌ها و زحمات دولت‌های قبلی عراق برای برقراری امنیت و حل مشکلات مردم افزودند: ما خدمات بزرگ آقای نوری مالکی را برای عراق و منطقه فراموش نخواهیم کرد.

ایشان خطاب به آقای دکتر حیدرالعبادی تاکید کردند: ما در کنار شما هستیم و از دولت شما همانند دولت قبل با جدیت دفاع خواهیم کرد.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: ما معتقد به استحکام روزافزون پیوندها میان ایران و عراق هستیم و بر همین اساس جمهوری اسلامی ایران از هر کمکی که توانایی آن را داشته باشد دریغ نخواهد کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اولویت اول عراق را امنیت دانستند و خاطرنشان کردند: ما همانگونه که قبلا اعلام کرده‌ایم معتقدیم مردم و دولت عراق برای فائق آمدن بر مشکلات امنیتی، نیازی به بیگانگان و کشورهای دیگر ندارند.

ایشان امنیت عراق را برای ایران بسیار مهم خواندند و گفتند: شرایط پیچیده منطقه به‌گونه‌ای است که امنیت کشورهای منطقه تفکیک‌پذیر نیست، ضمن آنکه جمهوری اسلامی ایران، امنیت عراق را به‌عنوان کشور برادر و همسایه و دارای ارتباطات گسترده، امنیت خود می‌داند.

رهبر انقلاب اسلامی سیاست سال‌های اخیر مبنی بر اجازه ندادن برای استفاده از خاک عراق بر ضد سوریه را سیاستی درست و مدبرانه دانستند و تاکید کردند: وضعیت کنونی منطقه نتیجه رفتارهای بسیار غیرمسوولانه قدرت‌های فرامرزی و برخی کشورهای منطقه در قبال سوریه است که باید با عزم راسخ در مقابل آن ایستاد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به ادعاهای مطرح شده برای مبارزه با داعش خاطرنشان کردند: ما اطمینان و اعتمادی به صداقت گویندگان این حرف‌ها نداریم و معتقدیم موضوع داعش و تروریسم باید به‌وسیله کشورهای منطقه علاج شود.ایشان سیاست اتحاد ملی و قومی و طائفی دولت جدید عراق را سیاستی کاملا صحیح خواندند و گفتند: عراق یک واحد جغرافیایی است و تفکیک شیعه و سنی و عرب و کرد، در عراق بی معنی است.رهبر انقلاب اسلامی افزودند: برخی اطراف قضیه و برخی طوایف هم باید متوجه این موضوع باشند و بدانند که اقدامات خلاف وحدت ملی عراق، به مصلحت این کشور نیست.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یکی از امتیازات دولت جدید عراق همچون دولت قبلی را، تشکیل دولت براساس آرای مردم و مردم سالاری دانستند و خاطرنشان کردند: برخی نمی‌خواهند امکان وقوع چنین واقعیتی در عراق و منطقه را قبول کنند، اما این اتفاق روی داده است و دولت عراق باید با قدرت از این دستاورد مهم نگهداری کند.

ایشان جوانان عراقی آماده دفاع از کشور را یک ثروت گرانبها برای دولت عراق خواندند و افزودند: در حوادث اخیر همه دیدند که جوانان عراقی در شرایط خطر چگونه جان برکف، وارد میدان شدند.رهبر انقلاب اسلامی تاکید کردند: باید قدر این ثروت عظیم دانسته شود زیرا همین جوانان هستند که در روز نیاز به کمک دولت عراق خواهند آمد.

دیدار با روحانی

اولین سفر خارجی نخست‌وزیر جدید عراق در راس یک هیات سیاسی و اقتصادی بلندپایه به تهران. سفری که نشان دهنده اهمیت روابط استراتژیک و گام دیگری در راستای تحکیم مناسبات دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای است. پس از سقوط صدام و روی کارآمدن اکثریت شیعیان در عراق، روابط تهران و بغداد در مسیر بهبود قرار گرفت و در سال‌های اخیر به مرز روابط راهبردی ارتقا پیدا کرد. آنچه در این مقطع به این اهمیت می‌افزاید، بازه زمانی خاص این سفر است که از یکسو بلافاصله بعد از تکمیل روند تشکیل دولت جدید عراق و از دیگر سو در شرایط خاص حاکم بر تحولات منطقه و جهان به‌خصوص در رابطه با تشکیل ائتلاف موسوم به ضد داعش صورت گرفته است. در این چارچوب برخورداری از روابط و همکاری‌های سیاسی و نظامی - امنیتی بالا زمینه و بستر لازم را برای لزوم توسعه روابط و همکاری‌های تجاری و اقتصادی میان دو کشور نیز فراهم کرده است. به گفته رئیس دفتر نخست‌وزیر عراق هدف از سفر عبادی، باز کردن صفحه‌ای جدید از روابط سیاسی- اقتصادی و دیپلماتیک عراق با کشورهای منطقه و همسایه است. حیدر العبادی، نخست‌وزیر جدید عراق، همراه گروهی از وزیران آن کشور دوشنبه شب وارد تهران شد و در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال حسین امیرعبداللهیان معاون عربی- آفریقای وزارت امورخارجه قرار گرفت. در این سفر حیدرالعبادی را که نخستین سفر وی پس از تصدی مسوولیت نخست‌وزیری عراق به ایران است، وزرای نفت، برق، بازرگانی، منابع آبی و یکی از اعضای پارلمان همراهی می‌کنند.

حیدر العبادی پیش از سفر به تهران تاکید کرد که روابط عراق با ایران و سایر کشورهای همسایه از لحاظ سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در دولت وی گسترش خواهد یافت. دفتر نخست‌وزیری عراق پیش‌تر اعلام کرد که سفر العبادی به تهران و دیدار وی با مقام‌های ایرانی در جهت همسو کردن تلاش‌ها برای کمک به عراق در جنگ علیه گروهک تروریستی داعش و گسترش روابط اقتصادی و همکاری بیشتر دو کشور مخصوصا در حوزه نفت و برق و انرژی دو اولویت دیگر سفر عبادی به تهران است. در این سفر به گفته نخست‌وزیر عراق، راه‌های تقویت روابط دوجانبه از جمله در زمینه‌های انرژی، مسکن و نیز بازسازی عراق مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

در همین ارتباط رئیس‌جمهوری ایران در دیدار با نخست‌وزیر عراق گفت که جمهوری اسلامی ایران همان‌طور که از روز نخست در کنار ملت و ارتش عراق از مبارزه با گروه‌های تروریستی حمایت کرده، تا روز آخر نیز در این مسیر باقی خواهد ماند و از ارائه هیچ کمکی به دولت عراق دریغ نخواهد کرد. به گزارش «پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری»، حسن روحانی در دیدار حیدر العبادی با اشاره به اینکه امروز تروریسم معضل بزرگ همه کشورهای منطقه است، گفت: «ایران معتقد است مسوولیت اصلی مبارزه با گروه‌های تروریستی باید بر عهده نیروهای دولتی و مردمی عراق باشد و هر چه ملت عراق از اقوام و مذاهب مختلف در این زمینه متحد تر شوند، موفقیت آنها بیشتر خواهد شد.»

رئیس‌جمهوری با انتقاد از اینکه در پیگیری نحوه کمک‌رسانی به گروه‌های تروریستی نظیر داعش با وجود مصوبه شورای امنیت سازمان ملل اقدام خاصی انجام نشده است، گفت: «مدعیان مبارزه با تروریسم و کسانی که ائتلاف تشکیل داده‌‌اند باید در گام نخست تلاش کنند تا کمک‌های مالی به گروه‌های تروریستی قطع شود.»

رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه مسائل منطقه یکپارچه و مرتبط با یکدیگر است، افزود: «امروز تروریست‌ها سوریه را جولانگاه فعالیت‌های خود قرار داده‌‌اند و بنابراین باید کشورهای منطقه به طور هماهنگ و یکپارچه با موضوع تروریسم روبه‌رو شوند تا بتوانند ریشه‌های این پدیده را بخشکانند.» روحانی سپس به مناسبات رو به جلو دو کشور در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: «تردید نداریم در شرایط امروز، گسترش روابط صمیمانه ایران و عراق علاوه بر تامین منافع دو کشور به‌نفع منطقه نیز خواهد بود.» رئیس‌جمهوری سفر نخست‌وزیر عراق به ایران را نقطه عطفی در همکاری‌های دوجانبه ارزیابی کرد و افزود: «انتخاب تهران به‌عنوان نخستین مقصد سفر نخست‌وزیر جدید عراق نشان‌دهنده اهمیت روابط دوستانه دو ملت و دو کشور است.»

روحانی با تاکید بر گسترش روابط اقتصادی و تجاری دو کشور همسایه ابراز امیدواری کرد که ارزش مبادلات تجاری دو کشور تا پایان سال ۲۰۱۵، به رقم ۳۰ میلیارد دلار در سال نزدیک شود. روحانی افزود: «ایران آماده است با برطرف کردن همه موانع، زمینه بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود در عرصه اقتصادی را فراهم آورد.»

رئیس‌جمهوری با اشاره به ضرورت فراهم شدن تسهیلات لازم برای رفت و آمد آسان‌تر مردم دو کشور افزود: «باید شرایط به‌گونه‌ای باشد که شیعیان و بازرگانان دو کشور بتوانند به‌راحتی سفر کنند و به زیارت عتبات عالیات یا مشهد مقدس بروند.» نخست‌وزیر عراق نیز در این دیدار ضمن تشکر از استقبال گرم مقامات ایرانی گفت: «انتخاب ایران به عنوان نخستین مقصد سفر من نشان‌دهنده عمق مناسبات و نگاه ویژه دو کشور به آینده است.» حیدر العبادی با بیان اینکه دولت و ملت عراق ایستادگی ایران در مقابل تروریسم را ارج می‌نهند، گفت: «تهدید تروریسم متوجه موجودیت همه کشورهای منطقه است و اطمینان داریم که ایران تا زمان نابودی این بیماری خطرناک، در کنار ما خواهد بود.»

او روابط عراق و ایران را مکمل یکدیگر دانست و گفت: «آماده ارتقای مناسبات اقتصادی، تجاری و صنعتی میان دو کشور هستیم و از هر اقدامی درجهت کاستن موانع سفر شهروندان دو کشور استقبال می‌کنیم.» نخست‌وزیر عراق با اشاره به حضور وزرای دولت عراق در این سفر ابراز امیدواری کرد که افق‌های تازه‌ای در عرصه‌های مختلف میان دو کشور گشوده شود.

پیش از دیدار رئیس‌جمهوری ایران با نخست‌وزیر عراق، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری با تاکید براینکه اطمینان داریم توانمندی نیروهای نظامی و مردمی عراق در حدی است که تروریست‌ها را سرکوب خواهند کرد، گفت که اطمینان می‌دهم ایران با تمام توان در کنار ملت بزرگ عراق بوده و پیروزی از آن ملت عراق خواهد بود. جهانگیری روابط تهران ـ بغداد را راهبردی خواند و افزود: «این روابط ریشه در اشتراکات تاریخی، مذهبی و فرهنگی فراوان میان دو کشور دارد.» معاون اول رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه دستاوردهای دموکراتیک در عراق باید تثبیت شده و اعتدال، تقویت و افراط‌گرایی به حاشیه رانده شود، افزود: «ایران با تمام توان کمک می‌کند روند دموکراتیک کنونی عراق تحکیم شود تا دولت و ملت این کشور در مقابله با تروریسم پیروز شوند.» جهانگیری همچنین با تاکید بر لزوم تدوین و امضای برنامه‌ای جامع که دربرگیرنده افق آینده همه مناسبات دو کشور باشد، تاکید کرد که این برنامه نقشه راه مناسبات آینده ایران و عراق را ترسیم خواهد کرد. نخست‌وزیر عراق نیز در این ملاقات ضمن ابراز خرسندی از انجام سفر به تهران گفت: «در این سفر شماری از وزرای اقتصادی همراه من هستند تا مناسبات اقتصادی و تجاری میان دو کشور را تقویت کرده و تحکیم بخشیم.» در این نشست وزرای صنعت، معدن و تجارت، نفت و نیروی کشورمان در سخنانی با اشاره به زمینه‌های همکاری میان ایران و عراق، ظرفیت‌های موجود برای توسعه همکاری‌های دو کشور را برشمردند و درخصوص پروژه‌ها و برنامه‌های در دست اجرا توضیحاتی ارائه کردند.

وزرای ایرانی همچنین از آمادگی ایران برای انتقال دانش و تجربیات ایران به ملت عراق خبر دادند و بر لزوم توسعه همکاری‌های دو کشور درزمینه صادرات برق، تولیدات پتروشیمی، تثبیت قیمت نفت و همکاری در بخش صنایع و معادن تاکید کردند.