گروه دیپلماسی: در شرایطی که تنها حدود پنج هفته به پایان مهلت تعیین شده برای توافق نهایی هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ باقی مانده است، بازار خبرها و گمانه‏زنی‏ها راجع به پیشنهادهای هسته‎ای داغ است. روز گذشته خبرگزاری رویترز در گزارشی مدعی شده بود که ایران خواهان لغو تدریجی تحریم‌ها یا رفع تحریم‌ها در بعضی حوزه‌های خاص شده است که چند ساعت بعد این خبر توسط سخنگوی وزارت خارجه تکذیب شد. همچنین چند روز پیش نیز نیویورک تایمز به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی نوشته بود که باراک اوباما از تمام توان خود برای جلوگیری از اختیار کنگره در هرگونه توافق هسته‌ای با ایران استفاده خواهد کرد اما سخنگوی کاخ سفید در واکنش به این خبر گفت دولت آمریکا هیچ طرحی برای لغو تحریم‌ها علیه ایران بدون موافقت کنگره ندارد. به گزارش «ایرنا»، مرضیه افخم با بیان اینکه این مطلب به هیچ وجه درست نیست، افزود: «این‌گونه خبرسازی‏ها تلاش برای بر هم زدن فضای کنونی برای استفاده از فرصت زمانی باقی مانده با هدف رسیدن به توافق است.»

روز گذشته خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی مدعی شد ایران در مذاکرات هسته‎ای با گروه ۱+۵، پیشنهاد جدیدی برای مصالحه مطرح کرده است. خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد که هیات ایرانی در مذاکرات هسته‌ای پیشنهادی در مورد نحوه رفع تحریم‌ها ارائه کرده، اما طرف غربی گفته‌ است این پیشنهاد «مورد جدیدی نیست.» رویترز روز گذشته ادعا کرد که طرف ایرانی در مذاکرات گفته‌ است که دیگر در قبال محدود کردن فعالیت هسته‌ای خود تقاضای رفع کامل تحریم‌ها را ندارد و برداشته شدن اولیه تازه‌ترین و زیان‌بارترین تحریم‌ها را می‌پذیرد. به موجب این گزارش در آخرین پیشنهاد ایران آمده است که از نظر آنها شرایطی قابل قبول خواهد بود که موجب لغو تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا در حوزه‌ انرژی و بانکداری شود که در سال ۲۰۱۲ اعمال شده بودند.

مذاکرات کارشناسی در وین

از دیگر سو با وجودی که پس از هشتمین دور گفت‌وگوها در وین، امیدها برای توافق نهایی افزایش پیدا کرده است و کارشناسان این مساله را محتمل می‎دانند، روز گذشته هیات کارشناسی هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به ریاست «حمید بعیدی نژاد» مدیر کل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزیر امور خارجه برای برگزاری مذاکرات کارشناسی میان ایران و گروه ۱+۵ عازم وین پایتخت اتریش شد.

به گزارش «ایرنا»، هیات کارشناسی ایران روزهای چهارشنبه و پنجشنبه با هیات کارشناسان ۱+۵ به ریاست استفان کلمنت مشاور ارشد مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، درباره موضوعات اختلافی بیشتر مذاکره خواهد کرد تا طرفین بتوانند پس از رسیدن به درک مشترک، زمینه دستیابی به توافق جامع هسته‎ای را فراهم کنند. میزان غنی سازی اورانیوم ایران، نحوه لغو کامل تحریم‎ها و مدت زمان توافق جامع هسته‏ای از موضوعات اساسی است که طرفین بر سر آن با یکدیگر اختلاف نظر دارند. همچنین حمید بعیدی‌نژاد، رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‎ای در گفت‌وگو با مهر درباره این مذاکرات گفت: «دستور کار مذاکرات موضوعاتی است که براساس تصمیم اجلاس سه‌جانبه گذشته میان ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا نیاز به تبیین بیشتر کارشناسی دارد. او افزود: جلسه با حضور تمام اعضای ۱+۵ در وین برگزار می‎شود.

براساس این گزارش، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران طی چند هفته اخیر و پس از مذاکرات نیویورک یک دور مذاکرات سه‌جانبه فشرده با جان کری و کاترین اشتون در وین داشته است و مذاکرات ایران و ۱+۵ نیز در وین در سطح مدیرکل‌های سیاسی و حضور اشتون و ظریف به مدت چند ساعت برگزار شد. روند مذاکرات سه‌جانبه‌طی ۳ روز در وین که هم در سطح معاونان و هم کارشناسان و هم وزرای خارجه برگزار شد از سوی کارشناسان و تحلیلگران روند مثبتی ارزیابی شده است. سیدعباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‎ای ایران نیز پس از این مذاکرات اعلام کرد که برنامه‎ای برای تمدید توافق بعد از ۲۴ نوامبر وجود ندارد.

همچنین سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که نشست مشورتی مدیران سیاسی اعضای گروه ۱+۵ در خصوص پرونده هسته‎ای ایران احتمالا در اوایل ماه نوامبر آغاز شود. به نوشته پایگاه خبری روسیا الیوم، ریابکوف با بیان اینکه زمان رایزنی‎ها هنوز مشخص نیست و ممکن است طبق برآورد اولیه در ابتدای ماه نوامبر انجام شود، افزود که تعیین زمان نهایی به عواملی از جمله تصمیم آمریکا بستگی دارد.

حرکت ایران همسو با توافق هسته‌ای

از سوی دیگر روز دوشنبه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش ماهانه خود با موضوع روند اجرای تعهدات ایران در توافق موقت ژنو، تأیید کرد تهران اقدامات داوطلبانه را بر اساس برنامه از پیش ‌تعیین ‌شده اجرایی کرده است. به گزارش فارس، «یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار گزارشی، تایید کرد که تهران به مفاد توافق موقت هسته‌ای که پایان تیر ماه به مدت چهار ماه تمدید شد، به‌طور کامل پایبند بوده و همچنان به اجرای اقدامات داوطلبانه بر اساس برنامه از پیش‌تعیین‌شده، ادامه می‌دهد. بر اساس توافقی که روز سوم آذر سال گذشته میان ایران و گروه موسوم به ۱+۵ (متشکل از آمریکا، روسیه، چین،بریتانیا، فرانسه و آلمان) به دست آمد، تهران باید گام‌هایی را برمی‌داشت. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل مسوول بررسی پایبندی تهران به تعهدات خود شده و آمانو هر ماه گزارشی در مورد روند اجرای بخش هسته‌ای توافق، در اختیار اعضا قرار می‌دهد.

تحریم‏ها بدون مجوز کنگره لغو نمی‎شود

از سوی دیگر روز گذشته کاخ سفید در واکنش به سخنان یک مقام ارشد آمریکا که به روزنامه نیویورک تایمز گفته بود باراک اوباما از تمام توان خود برای جلوگیری از اختیار کنگره در هرگونه توافق هسته‌ای با ایران استفاده خواهد کرد، اعلام کرد: «دولت آمریکا هیچ طرحی برای لغو تحریم‌ها علیه ایران بدون موافقت کنگره ندارد.» به گزارش «ایسنا»، اریک شولتز سخنگوی کاخ سفید روز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید کرد: «دولت باراک اوباما قصد لغو تحریم‌ها علیه ایران بدون موافقت کنگره در صورت حصول توافق نهایی با این کشور را ندارد و گزارش‌ها مبنی بر تلاش دولت برکنار گذاشتن کنگره در این توافق

نامعقول است.»