دنیای اقتصاد: بازار کامپیوترهای شخصی در سال‌های اخیر همزمان با رونق ابزارهای شخصی هوشمند مانند تبلت‌ها و موبایل‌‌ها وارد دوره رکود شده است. در واقع این محصولات کوچک لمسی با قابلیت‌ها و کاربردهای مختلفی که دارند، امکانات متنوعی را در اختیار کاربرانشان قرار می‌دهند که نیاز آنها به کامپیوترهای شخصی و لپ‌تاپ‌هایشان را کمتر و کمتر می‌کنند. با این همه اما بازار تبلت‌ها که بیشتر از هر چیزی بازار کامپیوترهای شخصی را تحت تاثیر خودشان قرار داده بودند، حالا به سمت اشباع شدن پیش می‌رود و به همین دلیل فشار تحمیل شده به بازار کامپیوترهای شخصی را کمتر می‌کند. با این اوصاف است که بارقه‌های امید در بازار انواع نوت‌بوک و کامپیوتر دوباره می‌درخشند و نتایج و آمارهای به‌دست آمده نشان می‌دهد اوضاع بهتر از آن چیزی است که کارشناسان و تحلیلگران بازار پیش‌بینی می‌کردند. در این میان اما گویا کروم بوک‌ها که نوت‌بوک‌های مبتنی بر سیستم عامل کروم گوگل بوده و بیشتر با هدف کاربران مبتدی و نه‌چندان حرفه‌ای طراحی و تولید می‌شوند، سهم قابل‌توجهی از بازگشت روند بهبود به بازار کامپیوترهای شخصی را به خودشان اختصاص داده‌اند.

حالا جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی ABI Research در این زمینه نشان می‌دهد میزان صادرات جهانی انواع کروم‌بوک افزایش فصلی ۶۷ درصدی را تجربه کرده است. به این ترتیب بازار جهانی انواع کروم‌بوک یک فصل پررونق دیگر را هم در فصل دوم سال ۲۰۱۴ پشت سر گذاشته است و به این ترتیب انتظار می‌رود میزان صادرات این محصولات رشد سالانه دو برابری را تجربه کند. این گزارش نشان می‌دهد که شرکت Acer در حال حاضر بیشترین سهم از بازار جهانی انواع کروم بوک را در اختیار داشته و به این ترتیب حاکمیت این بازار را به خودش اختصاص داده است. بعد از این شرکت به ترتیب دو شرکت Samsung و HP جایگاه دوم و سوم را در بازار جهانی کروم بوک‌ها در اختیار دارند. به‌طور کلی اما سه شرکت پرفروش بازار جهانی کروم بوک‌ها ۷۴ درصد از کل صادرات جهانی این محصولات را در نیمه اول سال ۲۰۱۴ به خودشان اختصاص داده‌اند و انتظار می‌رود نبض این بازار را در نیمه دوم سال جاری میلادی هم در اختیار داشته باشند. «استفان ون وکتور» یکی از کارشناسان و تحلیلگران موسسه ABI Research در این مورد می‌گوید: «کاربران و مصرف‌کنندگان تشنه محصولی هستند که هم قیمت منطقی و مناسبی داشته باشد و همچنین قابلیت‌ها و کاربردهای مختلفی را در اختیار کاربرانش قرار بدهد. رشد بازار جهانی انواع کروم بوک‌ها نشان از یک اتفاق مهم و برجسته در بازار کامپیوترهای شخصی دارد که در حقیقت نیاز و سلیقه کاربران آن را جلو می‌برد.»

نیاز به کروم بوک‌ها و تقاضا برای خرید این محصولات در بازار در حالی زیاد است که بسیاری معتقدند این محصولات کمی دیر به بازار رسیدند و شاید اگر زودتر وارد بازار می‌شدند از رکود شدید بازار جهانی کامپیوترهای شخصی جلوگیری می‌کردند. این در حالی است که بازارهای موازی مانند بازارهای آموزشی همیشه عاملی برای رشد و رونق بازار این محصولات بوده و هستند. در بازار کشورهای در حال توسعه به‌خصوص کشورهای منطقه آسیای پاسیفیک و اروپای شرقی خرید بخش‌های تجاری ۷۵ درصد از فروش کروم بوک‌ها را به خودشان اختصاص می‌دهند. این در حالی است که ABI Research پیش‌بینی کرده است بازار منطقه آمریکای شمالی ۷۸ درصد از بازار کروم بوک‌ها در سال ۲۰۱۴ را به خودش اختصاص می‌دهد. از طرفی پیش‌بینی می‌شود بازار مناطق دیگری مانند آسیای پاسیفیک و اروپای غربی سهم خودشان از بازار جهانی کروم بوک‌ها را همچنان تا سال ۲۰۱۹ افزایش بدهند. کروم‌بوک‌ها در اواخر سال ۲۰۱۳ وارد بازار شدند، وقتی که فروش نوت‌بوک‌ها در حال کاهش و فروش تبلت‌ها در حال افزایش بود. در مقابل نیمه اول سال ۲۰۱۴ رشد بازار جهانی تبلت‌ها کند شد و به این ترتیب بازار نوت‌بوک‌ها وارد فاز بهبود شد. «ون وکتور» در این مورد اضافه می‌کند: «شاید کروم بوک‌ها هم مانند نوت‌بوک‌ها یک تب در بازار باشند، اما ساختار طراحی و قیمت ارزان آن عوامل مهمی هستند که باعث شده‌اند این محصولات در بازار پرفروش شده و حسابی مورد توجه قرار بگیرد. کروم بوک‌ها هنوز فرصت‌های زیادی برای رشد در بازار کامپیوترهای شخصی دارند و به همین دلیل هم شرکت‌های تولیدکننده بزرگ و مطرح تمایل زیادی به حضور در این بازار دارند.»

اشباع بازار تبلت‌ها و رشد کروم‌بوک‌ها