ذوب‌آهن در میان10 شرکت ممتاز صادرکننده کشور

گروه بنگاه‌های اقتصادی : مدیرعامل ذوب‌آهن گفت: این شرکت درمیان ۱۰ شرکت ممتاز صادرکننده کشور قرار گرفته و کسب این رتبه در صادرات مسوولیت ما را بیشتر کرده است و باید با ارتقای کیفیت محصولات و کسب استانداردهای بین‌المللی بازارهای جدیدی را برای شرکت ایجاد کنیم. اردشیرسعد ‌محمدی با بیان اینکه صادرات یکی از پله‌های مهم خروج از رکود است، افزود: سال گذشته این شرکت ۵۲۶ هزار تن محصول صادر و به ۱۵۶ میلیون دلار دسترسی پیدا کرده که امیدواریم در برنامه بلندمدت این رقم به یک میلیارد دلار افزایش یابد.

قیمت ریل دو برابر محصولات فولادی است و صادرات این محصول ما را ارتقا می‌دهد.

وی گفت: امروز قادریم حداقل ظرفیت خود را به سه میلیون و ۶۰۰ هزار تن برسانیم ولی براساس برنامه در نظر داریم در سال ۱۴۰۰ظرفیت تولید ذوب‌آهن را به ۶ میلیون تن در بخش محصول و فولاد خام ارتقا دهیم.

وی با بیان اینکه در سال ۹۲ نسبت به سال ۹۱ در بخش فولاد خام ۱۹ درصد رشد داشته‌ایم، افزود: این بیشترین میزان رشد در کشور است و سال گذشته سود خالص شرکت ۳۹۷ میلیارد تومان و سود عملیاتی آن یک هزار میلیارد تومان بوده است.

وی با بیان اینکه ذوب‌آهن دارای استراتژی جدیدی برای آینده است، اضافه کرد: در حال حاضر ۶۸ کارخانه نورد در کشور وجود دارد، بنابراین محصولات تولیدی ذوب‌آهن را شرکت‌های دیگر هم می‌توانند تولید کنند اما ذوب‌آهن درصدد است محصولات متفاوت، متنوع و منحصر به فردی را تولید کند که دیگر شرکت‌ها توان تولید آن را نداشته باشند.

مدیرعامل ذوب‌آهن با بیان اینکه از زمان شکل‌گیری شرکت‌های فولادی در کشور تمام ریل‌های مورد نیاز کشور از خارج وارد می‌شد، ادامه داد: در این راستا کارخانه ریلی را خریداری کرده‌ایم تا بتوانیم در کشور ریل تولید کنیم.

وی با بیان اینکه ریل ۳۲۰ در ۲۵۰ میلیمتر برای اولین بار در کشور توسط ذوب‌آهن تولید شده است، اضافه کرد: با راه‌اندازی این کارخانه شمش مورد نیاز برای ریل در داخل طراحی و تولید می‌شود و به همین دلیل این تولید منحصر به فرد است و بازارهای مشخصی برای آن تعریف شده است.

مدیرعامل ذوب‌آهن اظهار کرد: تولید تیرآهن نیم پهن از نمره ۲۰ تا ۳۰، خرید سیستمی برای تغییر شکل میلگردها به لحاظ آج و کیفیت آنها و دستیابی به استانداردهای BS و اصلاح

اره نورد ۵۹۰ از دیگر اقداماتی است که در حال انجام بوده و نتایج آن سال آینده در ذوب‌آهن نمود پیدا خواهد کرد.

وی گفت: با بهترین شرکت موجود در دنیا برای اصلاح این کنورتور قرارداد بسته‌ایم و در فروردین ماه سال آینده عملیات نصب آن انجام خواهد شد و مشکل زیست محیطی ذوب‌آهن از بین خواهد رفت.

سعد محمدی با اشاره به طرح گوگردزدایی در ذوب‌آهن افزود: امیدواریم تا سه ماه اول سال ۹۴ این طرح به اتمام برسد و محصولات تولیدی ذوب‌آهن به سطح استانداردهای بین‌المللی دست یابد.

وی با بیان اینکه برای کاهش و مصرف بهینه آب در شرکت ذوب‌آهن چهار پروژه تعریف شده است، ادامه داد: با اجرای این طرح‌ها میزان مصرف آب در ۶ ماه آینده به ازای هر تن تولید فولاد به‌صورت مناسبی کاهش پیدا می‌کند.

مدیرعامل ذوب‌آهن گفت: ذوب‌آهن تنها کارخانه‌ای است که ۸۵ برابر استاندارد جهانی نسبت به تولید خود دارای فضای سبز است به‌طوری‌که این شرکت ۱۶ هزار هکتار فضای سبز دارد و در چند سال گذشته ۱۷۰ میلیارد تومان برای طرح‌های محیط زیستی در ذوب‌آهن هزینه شده است.

وی با بیان اینکه در طرح‌های زیست‌محیطی و توسعه تعریف شده ذوب‌آهن حدود ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است، گفت: براساس برنامه میان‌مدت و بلندمدت شرکت، باید ظرفیت تولید ذوب‌آهن را ۲ میلیون تن دیگر افزایش دهیم.

وی با اشاره به پروژه‌های بهینه‌سازی در دست اجرا برای ارتقای بهره‌وری و کاهش هزینه‌های شرکت گفت: مصرف کک حدود ۴۳ درصد قیمت تمام شده محصولات تولیدی است و اگر بتوانیم میزان مصرف کک را با توجه به این نوع تکنولوژی کاهش دهیم، سوددهی شرکت افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت اصلاح ساختار شرکت ذوب‌آهن تصریح کرد: با توجه به اینکه این شرکت در سال گذشته خصوصی شده است، گفت باید رفتارهای حقوقی متفاوتی داشته باشد و بر همین اساس نیازمند تغییر مدیریتی و ساختاری در ذوب‌آهن هستیم تا این شرکت سریع‌تر و پویاتر حرکت رو به جلو داشته باشد. وی با بیان اینکه ذوب‌آهن در حال حاضر مشکل نقدینگی دارد، گفت: محصولات ساختمانی تنها محصولاتی است که قیمت آن نسبت به سال گذشته افت کرده است و امسال با وجود افزایش ۲۵ درصدی دستمزدها و مواد اولیه و قیمت حامل‌های انرژی، قیمت محصول نهایی کاهش یافته و حتی فروش آن نیز کمتر شده است، اما در عین حال امسال با تمام فشارها بدهی‌های ذوب‌آهن را پرداخت می‌کنیم و حتی یک روز نیز حقوق پرسنل ما عقب نیفتاده است. سعد محمدی با بیان اینکه محصولات ذوب‌آهن محصول نهایی است، اضافه کرد: محصول فولاد مبارکه محصول میانی است و به همین دلیل این مشکل را ندارد و مصرف ورق در بخش‌های مختلف افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته به دلیل وارد کردن کک و زغال سنگ از خارج از کشور مجبور به گرفتن وام بوده‌ایم که امروز همه آنها سر‌رسید شده است که باید سود آنها را پرداخت و در عین حال توسعه شرکت‌ها را نیز مدنظر قرار داشت.

این مراسم چند روز پیش با حضور وزیر صنعت برگزار شده بود.