اصلاح قانون غذا
براساس آمارهای منتشر شده، صنعت غذا سهم قابل توجهی در اقتصاد کشور دارد؛ به طوری که این صنعت 15 درصد از کل اشتغال صنعتی و 12 درصد از کل کارگاه های صنعتی کشور را به خود اختصاص داده است. در حال حاضر میلیون ها نفر در سراسر کشور، در حوزه های مختلف تامین غذای کشور از کشاورزی و تولید محصولات باغی گرفته تا کارخانه های صنایع غذایی، مشغول به کار هستند و در عین حال، صنعت غذا توانسته در حوزه صادرات نیز گام های موثری بردارد؛ هرچند در این زمینه نیازمند حمایت بیشتر از سوی دولت هستیم.
کاوه زرگران، دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران که مسوولیت دبیری همایش امسال روز جهانی غذا را نیز برعهده داشت، در سخنرانی خود در این مراسم، گفت: در حال حاضر در صنایع غذایی ایران، بیش از ۱۱ هزار واحد تولیدی بزرگ و متوسط و ۳۶ هزار واحد توانمند کوچک در یک زنجیره یکپارچه، با هدف ارتقای صنعت غذا فعالیت داشته و سهم ۱۵ درصدی در اشتغال کشور دارند.
وی با بیان اینکه صنعت غذای ایران توانسته به بلوغ ویژه ای دست یابد، گفت: صنعت غذای ایران یکی از بزرگترین منابع برای ایجاد اشتغال و تامین سلامت جامعه در کشور است.
بر اساس اعلام زرگران، این صنعت توانسته ۱۲ درصد کارگاه‌های صنعتی و ۱۵ درصد سهم اشتغال صنعتی کشور را در اختیار بگیرد؛ به‌طوری که تاکنون ۴۳۰ هزار شغل در این صنعت ایجاد شده است.
دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی با بیان اینکه رونق صنایع غذایی می‌تواند تاثیر زیادی در خروج غیرتورمی کشور از رکود داشته باشد، گفت: این صنعت نقش زیادی در بازار ایران و بازار جهانی داشته است و امیدواریم بتوانیم با همین اراده، با کشور‌های دنیا همکاری بیشتری داشته باشیم.
عضو شورای مشورتی اداره کل تشکل های اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران، با بیان اینکه کشاورزی امروز نیاز به جهادگران اقتصادی دارد، اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم با ایجاد راهکارهایی، صنعت غذا و دارو را ارتقا دهیم.
بر اساس این گزارش، برچسب گذاری محصولات صنایع غذایی نیز موضوعی است که این روزها توجه زیادی را به خود جلب کرده است. کاوه زرگران در این باره نیز گفت: برچسب‌گذاری روی مواد غذایی که به صورت جامع در سال آینده، اجرا و مواردی به آن اضافه می‌شود، قطعا می‌تواند در رسیدن به استانداردهای اروپایی تاثیر‌گذار باشد.
اوبا بیان اینکه قانون غذا از سال‌های دور تدوین شده است، اظهار کرد: به دلیل اینکه بازنگری دقیقی روی این قانون صورت نگرفته، دارای نواقصی است که با توجه به تکنولوژی‌های روز دنیا، باید به روز‌رسانی شود. در همین راستا، طی یک سال گذشته، تعاملی بین سازمان غذا و دارو و تشکل‌های غذایی شکل گرفته و جلسات متعددی نیز به صورت ماهانه و هفتگی برگزار شده است.
دبیرکل کانون انجمن های صنفی صنایع غذایی ایران با اشاره به نتیجه‌ برگزاری این جلسات، گفت: طی مذاکرات انجام شده بین سازمان غذا و دارو و تشکل‌های غذایی، ضوابط قانون غذا، اصلاح و مواردی به آن اضافه شد. در نتیجه این صحبت‌ها، قانون برچسب‌گذاری روی محصولات غذایی، تصویب و فاز اول آن بهره‌برداری شد.
او اجرای این قانون را به صورت جامع در سال آینده، عنوان و اظهار کرد: به‌طور یقین تا سال آینده، موارد دیگری به آن اضافه خواهد شد. استاندارد‌های این ضابطه با نیم‌نگاهی به استاندارد‌های اروپایی تهیه شده است. قطعا برچسب‌گذاری روی صنایع غذایی می‌تواند در رسیدن به استاندارد اروپایی تاثیر‌گذار باشد.
زرگران در خصوص اهمیت کیفیت محصولات بعد از برچسب‌گذاری، گفت: این امر می‌تواند بین شرکت‌های مختلف ایجاد رقابت کند؛ چراکه مردم با دانستن فواید و ضرر‌های یک محصول، به طور یقین محصول بهتر را انتخاب می‌کنند.