صنعتی سازی باعث اشتغال زایی، افزایش درآمد سرانه و پیشرفت میشود
دکتر امیر مازیار شاکری مدیر عامل شرکت نمایشگاهی نیاک نخستین اقدام انسان در پیش‌سازی قطعات ساختمانی آجر است که با وجود تاریخ پیدایش چندهزار ساله‌اش، هنوز در صنعت ساختمان کاربرد دارد. اندیشه ساخت اجزای ساختمانی و خانه‌های پیش‌ساخته در آغاز قرن ۱۸ میلادی در اروپا پاگرفت، ولی تا پیش از قرن نوزدهم میلادی نتوانست واقعیت پیدا کند. پس‌ از رکود ده ساله جنگ‌ جهانی‌ دوم، هنگامی که دوران شکوفایی صنعتی کشورهای اروپایی و امریکای شمالی آغاز گردید، نیاز به مسکن انگیزه سرعت بخشیدن به ساخت و ساز و روی آوردن به اجزای ساختمانی و خانه‌های پیش‌ساخته شد. در ایران نیز به دنبال جنگ تحمیلی و بحران‌های اقتصادی ناشی از آن و همچنین رشد سریع جمعیت در سال‌های اول پس از انقلاب، کشور با کمبود مسکن و نیاز گسترده جامعه به ساخت و ساز مواجه شد. براساس آمار سرشماری شهروندان و مسکن، در سال ۱۳۸۵ در مجموع ۹/۱۵ میلیون واحد مسکونی در کشور وجود داشته است. از طرف دیگر، تاکنون بالغ بر ۴/۱۷ میلیون خانوار در سطح کشور سرشماری شده‌اند که بیانگر کمبود انباشته شده ۵/۱ میلیون واحد مسکونی در سطح کشور است. در این میان، بسیاری از واحدهای مسکونی موجود در بافت‌های فرسوده شهرها نیز نیاز به مقاوم‌سازی، تخریب و نوسازی دارند.
ایران در حال حاضر سالانه نیاز به ساخت ۵/۱ میلیون واحد مسکونی دارد که تنها حدود ۳ درصد آن به صورت صنعتی تولید می‌شود. این درحالی است که میزان تولید ساختمان‌های صنعتی درکشورهای پیش‌رفته بیش از ۶۰ درصد است. وضعیت کنونی مسکن در ایران به‌روشنی نشان می‌دهد که روش‌های سنتی تولید ساختمان جوابگوی نیازهای جامعه نیست. در تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۳۸۶ همه دستگاه‌های مرتبط با ساخت و ساز در کشور مسئولیت یافته‌ند که بخش مسکن کشور را ظرف بیست سال آینده به سوی صنعتی شدن سوق دهند. وزارت راه مسکن و شهرسازی، مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی، وزارت بازرگانی، وزارت صنایع و معادن و وزارت امور اقتصادی و دارایی همه ‌باید برای صنعتی شدن کشور برنامه‌ریزی و اقدام کنند.
برخلاف تصورگروهی، صنعتی سازی خود باعث اشتغال زایی و افزایش درآمد سرانه و در نهایت پیشرفت کشور می‌شود. برای حل مشکل مسکن نیاز به افزایش سرعت ساخت، بازگشت سریع سرمایه، افزایش عمر مفید ساختمان که در ایران کمتر از ۳۰ سال است، استفاده بهینه از مصالح ساختمانی، مقاومت بیشتر در برابر عوامل محیط و زلزله و… به خوبی آشکار است. روش‌های سنتی، نارسایی خود را برای پاسخ به این نیازها به اثبات رسانده و نیاز به صنعتی سازی و به‌کارگرفتن فناوریهای پیشرفته موجود در سطح جهانی ثابت شده است. باید توجه داشت که انبوه سازی به معنای صنعتی‌ کردن‌ ساختمان‌‌سازی یعنی انتقال‌ از روش‌ سنتی‌ بنایی‌ به‌ فناوریهای مناسب با تولیدات انبوه و ‌استفاده‌ بهینه‌ از منابع‌ موجود است. صنعتی‌ کردن‌ روش‌های‌ ساخت هم‌ لزومأ به‌ معنی‌ استفاده‌ از یک‌ سیستم‌ جدید ساختمانی ‌نیست‌، بلکه‌ کاهش‌ هزینه‌ها، افزایش‌ سرعت‌ و سهولت‌ عملیات‌ ساختمانی، به کارگیری وسایل و ابزار کارخانه‌ای و ‌استفاده‌ بهینه‌ از منابع‌ موجود را در برمی گیرد. به عبارت دیگر، صنعتی سازی یعنی سازماندهی‌ و برنامه‌ریزی‌ صحیح‌ کارهای‌ ساختمانی‌، به‌‌گونه‌ای‌ که‌ عملیات‌ ساختمانی‌ بدون وقفه و با حداکثر سرعت ممکن انجام پذیرد.
مفهوم صنعتی سازی ساختمان
سیستمها و فرایند صنعتی سازی ساختمان ناظر برکلیه فعالیت ها ی مرتبط با طراحی ، فناوری ها ، روش های ساخت و ساز و تولید کارخانه ای قطعات و اجزای ساختمانی است که با رعایت موازین علمی به طور انبوه و بر اساس استانداردهای مدولار و زنجیره ای و رعایت الزامات فرهنگی،اجتماعی و اقتصادی و موازین توسعه پایدار انجام می گیرد.
هدف از صنعتی سازی ساختمان ، بالا بردن سرعت تولید، افزایش سهم تولیدات کارخا نه ای و کاهش سهم اجرا و تغییر آن به نصب و مونتاژ می باشد و از نتایج و آثار آن می توان به سبک سازی، مقاوم سازی ، صرفه جویی در مصالح ، کاهش مصرف انرژی در دوران ساخت و بهره برداری ، کاهش دوره ساخت ودر نتیجه کا هش هزینه های ساخت و ساز و بهره برداری از ساختمان اشاره کرد.
مزایای صنعتی سازی ساختمان
شیوه صنعتی سازی ساختمان و مسکن نسبت به ساخت و سازهای سنتی چه مزایایی دارد؟ مزایای صنعتی سازی ساختمان شامل سبک سازی، مقاوم‌سازی، صرفه‌جویی در مصالح، مصرف بهینه انرژی در دوران ساخت و بهره‌برداری، افزایش عمر و کیفیت ساختمان، قطعات و اجزای آن، پیش‌بینی کیفیت ساختمان و نهایتاً کاهش دوره ساخت و در نتیجه کاهش هزینه‌های ساخت است. برای رسیدن به هدف کاهش هزینه‌های هر پروژه، ارائه یک راهکار مناسب جهت کاهش زمان ساخت ساختمان به صورت صنعتی با تکیه بر دانش برنامه‌ریزی و کنترل پروژه از اهمیت بسزایی برخوردار است.
مزایای فناوری های نوین در تولید صنعتی ساختمان:
- افزایش سرعت احداث ساختمان و کاهش زمان ساخت
-انبوه سازی ساختمان با استفاده از سیستم ها و فناوری‌های نوین
- صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش اتلاف انرژی
- کیفیت بالای ساختمان و مقاومت در برابر حوادث طبیعی
- افزایش استحکام و عمر مصالح نوین ساختمانی
- کاهش پرت مصالح ساختمانی
- کاهش آلودگی محیط زیست
- سبک سازی ساختمان
- امکان کنترل کیفیت بر فرایند تولید در کارخانه
- ارتقای جایگاه نیروی کار برای افراد تحصیل کرده در صنعت ساختمان
- امکان استفاده از نیروی کار دائمی در تمام فصول سال
کاهش قیمت تمام شده ساختمان