ما عالی بودیم شما ندیدید!

گروه ورزش: در کمال ناباوری این بار جنگ بین فدراسیون فوتبال و صداوسیما جنبه عملیاتی پیدا کرد تا هیچ‌یک از مسابقات هفته دوازدهم لیگ برتر روی آنتن نرود. در شرایطی که به نظر می‌رسید مثل همیشه اختلافات در آخرین دقایق به دست فراموشی سپرده شوند، این اتفاق رخ نداد تا روابط این دو مجموعه ملی وارد فاز تازه‌ای شود. پیش از این در مورد تبعات اقتصادی عدم پخش مسابقات فوتبال، چه برای تلویزیون و چه برای فدراسیون حرف‌های زیادی زده شده، اما آنچه در این ماجرا مغفول مانده، تبعات «فنی» استمرار این اتفاق است.

این هفته هم خبری از فوتبال نیست

هفته گذشته سماجت فدراسیون فوتبال در جلوگیری از ورود دوربین‌ها به استادیوم آزادی باعث شد به‌رغم اعلام قبلی صداوسیما، به جای دیدارهای پرسپولیس- سایپا و پدیده- استقلال دو فیلم سینمایی پخش شود. جالب‌تر اینکه ظاهرا قرار شده این اتفاق در هفته جاری هم تکرار شود. در حال حاضر در کنداکتور هفتگی مندرج روی سایت شبکه سوم سیما، اثری از پخش زنده مسابقات جام حذفی در روزهای یکشنبه و دوشنبه و نیز بازی‌های هفته سیزدهم لیگ برتر در روزهای پنج‌شنبه و جمعه دیده نمی‌شود.

حیف که مردم ندیدند!

اولین نتیجه عدم پخش مسابقات از طریق تلویزیون این است که مربیان و بازیکنان تیم‌های مختلف می‌توانند در مورد نمایشی که ارائه داده‌اند ادعاهای غلو شده داشته باشند. به عنوان نمونه حمید درخشان بعد از پذیرفتن شکست برابر سایپا، تقریبا در تمام مصاحبه‌هایش مدعی شده بازیکنان او روز خوبی را گذراندند و عملکرد قابل قبولی داشتند، در حالی که شاهدان عینی به سختی می‌توانند روی نظرات سرمربی سرخپوشان صحه بگذارند. آخرین مسابقاتی که از پرسپولیس به شکل زنده پخش شده، بازی‌های این تیم با سپاهان و کارگر بنه‌گز در لیگ و جام حذفی بوده که هیچ‌کدام چنگی به دل نزده‌اند. حالا اما ظاهرا باید قبول کنیم تیم درخشان در مسابقه‌ای که کمتر کسی آن را دیده، ناگهان متحول شده و فوتبال خوبی بازی کرده است! این موضوع در مورد استقلال هم صدق می‌کند. شاگردان امیر قلعه‌نویی از پنج بازی گذشته تنها چهار امتیاز گرفته‌اند و این در حالی است که خبرگزاری‌های مختلف ادعا کرده‌اند این تیم با خوش‌اقبالی توانسته پدیده را در مشهد متوقف کند، اما امیر قلعه‌نویی از زیبایی کار بازیکنانش و نیز عملکرد مطلوب ملی‌پوشان استقلال حرف می‌زند؛ آنچه با توجه به عدم پخش مسابقات قابل تایید یا تکذیب نیست.

دروازه‌های تیم ملی تنگ‌تر می‌شوند

اخیرا در خبرها داشتیم که اعضای کادر فنی تیم ملی کشورمان هم به عدم پخش مسابقات باشگاهی اعتراض کرده‌اند. حق هم دارند البته؛ به طور طبیعی امکان تماشای تمام بازی‌ها از نزدیک وجود ندارد و بنابراین تصاویر تلویزیونی کمک زیادی می‌کنند تا کادر فنی تیم ملی در جریان آمادگی بازیکنان قرار بگیرد. کارلوس کی‌روش پیش از این تاکید کرده بود اهل ضبط و آرشیو کردن تصاویر است. حالا خبر تداوم قهر تلویزیون و فدراسیون برای او که رابطه خوبی هم با پروازهای داخلی ندارد، می‌تواند حسابی آزاردهنده باشد. طبیعی است که پخش بازی‌ها به بازیکنان جوان انگیزه درخشش می‌دهد، اما اگر بنا باشد وضعیت فعلی استمرار پیدا کند، طبیعتا دروازه‌های تیم ملی هم تنگ‌تر می‌شود.

چرا کسی اعتراض نمی‌کند؟

یکی از عجیب‌ترین اتفاقات فوتبال ایران این است که بعد از توقف ضبط و پخش مسابقات لیگ در شهرهای مختلف، هنوز هیچ‌کدام از مربیان به محدود شدن امکان آنالیز رقبا اعتراض نکرده‌اند! در حقیقت برخی از اهالی فوتبال نسبت به اینکه مردم نمی‌توانند بازی‌ها را ببینند و سرگرم شوند ابراز ناخشنودی کرده‌اند، اما دست‌کم تا امروز کسی از فدراسیون نپرسیده وقتی رقابت‌های لیگ برتر پخش نمی‌شوند، مربیان چطور باید تیم حریف را تحلیل کنند؟ به نظر می‌رسد این سکوت سنگین، بیش از هر چیز دیگری نشان دهنده سطح فنی و کیفی نازل فوتبال در ایران است، وگرنه چطور ممکن است در دنیایی که مربیان حریف فیلم بازی یا حتی گاه تمرینات رقبا را هم برای شاگردان‌شان به نمایش درمی‌آورند، باشگاه‌های لیگ برتری ما تا این اندازه نسبت به عدم تماشای آخرین مسابقات حریف بی‌تفاوت باشند؟

حکمرانی در تاریکی

استمرار عدم پخش مسابقات باشگاهی توسط تلویزیون، البته می‌تواند یک خطر بسیار بزرگ هم به همراه داشته باشد؛ اینکه فضا برای جولان فساد باز شود. واضح است که تصویربرداری استاندارد از مسابقات، در بسیاری از موارد می‌تواند بستر وقوع بزهکاری و ناهنجاری را از بین ببرد. پیش از این در مورد رقابت‌های لیگ یک گفته می‌شد چون این مسابقات در برخی موارد پخش زنده نمی‌شود و تمرکز رسانه‌ای کافی هم روی آن وجود ندارد، موقعیت ایده‌آلی برای خلافکاران محسوب می‌شود. حالا اما لیگ برتر هم در همین مسیر گام برمی‌دارد. یک سوت اشتباه، یک کم‌کاری بحث‌برانگیز یا یک خطای عمدی؛ وقتی اساسا تصویری در کار نیست و کسی نمی‌تواند بازی را ببیند، چطور می‌توان در مورد چنین مسائلی نظر داد؟