نفت و پتروشیمی: دولت یازدهم و وزیر نفت در شرایطی از افزایش ظرفیت تولید کشور تا میزان سال ۸۴ سخن گفته‌اند که اخبار حکایت از دستیابی به این میزان ظرفیت تا پایان سال ۹۴ دارد. بر این اساس برخی اظهارات نیز به خصوص از زبان وزیر نفت حکایت از افزایش ظرفیت به ۵.۷ میلیون بشکه تا پایان سال ۹۶ دارد. کارشناسان معتقدند افزایش ظرفیت تولید و حتی میزان تولید کشور در دو دوره زمانی تعریف شده امری قابل دستیابی است و دولت باید برنامه‌ریزی‌های کافی را برای این منظور انجام دهد؛ بازاریابی، ظرفیت‌های ذخیره‌سازی و در عین حال زمینه‌سازی برای بازگشت پول ناشی از فروش نفت از جمله مواردی است که گفته می‌شود دولت در این راستا باید مدنظر قرار دهد. این در حالی است که در حال حاضر به‌طور میانگین تولید نفت کشور از تولید واقعی آن پایین‌تر بوده و رقمی حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار بشکه است که با احتساب این میزان تولید در حال حاضر به‌صورت جدی زیر ظرفیت و میزان تولید ۱۰ سال پیش به سر می‌بریم. از طرف دیگر به نظر می‌رسد صادرات نفت خام به کشورهای اروپایی با ارسال یک محموله به ایتالیا و شرکت نفتی انی در این کشور نوید بخش تحرک صادرات به بازارهای جدید و لزوم افزایش تولید در کشور است.

روز گذشته مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران در رابطه با برنامه‌های ذخیره‌سازی نفت که یکی از برنامه‌های مهم توسعه نفتی در کشور محسوب می‌شود، گفت: برای رسیدن به ظرفیت٣٢ میلیون بشکه‌ای ظرفیت ذخیره‌سازی نفت خام به جز چهار مخزن یک میلیونی در حال تست، باید چهار مخزن دیگر هم ایجاد شود. سید‌پیروز موسوی، در گفت‌وگو با «شانا»، با بیان اینکه با بهره‌برداری از ٤ مخزن یک میلیون بشکه‌ای که در حال بهره‌برداری آزمایشی از آنها هستیم به توان ٢٨ میلیون بشکه‌ای ظرفیت ذخیره‌سازی نفت خام در جزیره خارک می‌رسیم، اظهارکرد: این اتفاق یک رکورد است، زیرا ضمن اینکه مشکلات زیادی را حل می‌کند، استانداردهای ما را به‌عنوان یک پایانه بین‌المللی بالا می‌برد.

وی با بیان اینکه براساس ضریب TOA باید به اندازه ١٥ روز صادرات نفت خام را در جزیره داشته باشیم، گفت: برای رسیدن به ظرفیت استاندارد ٣٢ میلیونی باید چهار مخزن دیگر هم ایجاد شود. موسوی با بیان اینکه مسوولیت صادرات ١٠٠ درصدی میعانات گازی پارس جنوبی را بر عهده داریم و اخیرا سه محموله از فاز ١٢ را صادر کرده‌ایم، افزود: فعلا سه گوی شناور یا SBM در پارس جنوبی فعال است وکار صادرات میعانات گازی را انجام می‌دهند. گوی‌های شناور فعلی برای فازهای ١٥، ١٦، ١٧ و ١٨ پاسخگو است و کمبودی وجود ندارد، در مورد فازهای دیگر مثل فاز ١٩ که SBM دارند، این عملیات را شرکت پایانه‌ها انجام می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه قصد افزایش تعداد SBM را نداریم، گفت: اگر فاز ١٥ هم به زودی وارد سرویس شود SBM جداگانه دارد و نیازی به تعداد جدید نداریم. ضمن اینکه برنامه وزارت نفت این است که پس از تکمیل طرح پالایشی سیراف از میعانات گازی استفاده کنند که بر این اساس صادرات میعانات گازی به صفر می‌رسد و صنایع پایین دست را تغذیه کرده و ارزش افزوده بیشتر و ثروت ایجاد می‌کند.

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران با بیان اینکه صادرات نفت خام و میعانات گازی کشور طبق برنامه وزارت نفت انجام می‌شود، اظهار کرد: برنامه ما همان برنامه امور بین‌الملل وزارت نفت در قبال مشتریان و سهمیه تعیین شده است. موسوی با اشاره به برنامه پایانه‌ها برای اختلاط نفت، گفت: با این سیستم جایگاه و تاثیرگذاری شرکت پایانه‌ها افزایش می‌یابد و رضایتمندی مشتریان بین‌المللی را به همراه دارد، چرا که آنها به تنوع نفت خام رضایت بیشتری دارند و از این پس بخشی از وظایف را که به شکل دستی و مکانیکی انجام می‌شود، سیستمی و مطابق با استانداردهای روز دنیا انجام دهیم.

موسوی با اشاره به اقدامات این شرکت برای رهایی از محدودیت‌های تحریم‌ها، تصریح کرد: در شرکت ما حدود ٧٥ قلم قطعه و تجهیزات کاملا خارجی در این مدت تحریم در داخل کشور تولید شد که از جمله آن سامانه جلوگیری از رسوب است. این سامانه قبلا توسط ژاپنی‌ها در ٢ مخزن ما انجام شده بود و در حال حاضر این دستگاه ساخت داخل تولید شده و همزمان با رونمایی از مخازن یک میلیونی، از این سامانه هم بهره‌برداری می‌کنیم.