گروه بازرگانی: دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق از سهم ۵/۱۷درصدی کالاهای ایرانی در بازار عراق و تدوین سند توسعه گردشگری ایران و عراق خبر داد. به گزارش «ایرنا» جهانبخش سنجابی‌شیرازی در نشست تخصصی «فرصت‌های نوین سرمایه‌گذاری در ایران در افق تامین کالا و خدمات موردنیاز بازار عراق» با اعلام اینکه حضور ایران در بازار عراق ۵ درصد رشد داشته و کشورمان بعد از ترکیه به دومین شریک تجاری این کشور تبدیل شده است، گفت: رسیدن به سهم ۲۵ درصدی از بازار عراق هدف نهایی ما برای سال‌های آینده است. وی از تدوین سند توسعه گردشگری عراق و ایران در سازمان گردشگری خبر داد.

صادرات ۱/۳ میلیارد دلاری

در همین‌ حال مسوول امور تجاری عراق در سازمان توسعه تجارت ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، از صادرات ۱/۳میلیارد دلاری کالا و خدمات فنی - مهندسی ایران به عراق در ۶ ماه نخست امسال خبر داد و گفت: کیفیت کالاهای ایرانی برای عراقی‌ها مورد قبول است.

مجید قربانی‌فراز درباره صادرات ایران به عراق گفت: در ۶ماه ابتدایی سال جاری ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار کالا و ۴۰۰میلیون دلار خدمات فنی - مهندسی به عراق صادر شده، این در حالی است که این رقم در سال گذشته ۶ میلیارد دلار کالا و یک میلیارد و ۲۶۷ میلیون دلار خدمات فنی - مهندسی و در سال ماقبل (سال ۹۱) ۶ میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار کالا و یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار خدمات فنی - مهندسی بوده است.

وی با تاکید بر اینکه کیفیت کالاهای ایرانی برای عراقی‌ها مورد قبول است، تصریح کرد: در راس کالاهای صادراتی ایران به عراق مصالح ساختمانی همچون «سیمان»، «کاشی و سرامیک» و مواد غذایی همچون «مرکبات» و «تره‌بار» قرار دارند. مسوول امور تجاری عراق در سازمان توسعه تجارت گفت: چندین شرکت برای پوشش توریسم درمانی در اقلیم کردستان و بخش عربی عراق فعال هستند.