دنیای اقتصاد: حسن روحانی رئیس‌جمهوری دستور ویژه‌ای برای شناسایی عوامل اسیدپاشی در اصفهان صادر کرد. روحانی همچنین پس از استماع گزارش دستگاه‌های مسوول درباره موضوع اسیدپاشی در اصفهان، خواستار پیگیری این موضوع از سوی وزارتخانه‌های کشور، اطلاعات و دادگستری شد. قرار است هیات وزیران فردا (یکشنبه) بررسی گزارش دستگاه‌های مسوول را در دستور کار خود قرار دهد. امام جمعه موقت تهران، عضو هیات‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری و... نیز ضمن محکوم کردن حوادث اسیدپاشی در اصفهان، از مسوولان خواستند عوامل را هرچه سریع‌تر شناسایی و به اشد مجازات محکوم کنند.

دستور ویژه رئیس‌جمهوری برای پرونده اسیدپاشی

گروه خبر: به دنبال حوادث اسیدپاشی روی زنان اصفهانی، حسن روحانی رئیس‌جمهوری دستور رسیدگی و تسریع در شناسایی عاملان اسیدپاشی در اصفهان را صادر کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی روز گذشته پس از استماع گزارش دستگاه‌های مسوول درباره موضوع اسیدپاشی در اصفهان، با ابراز تاسف شدید از وقوع این اعمال غیرانسانی و ابراز همدردی با مصدومان و مردم شریف، متدین و غیور اصفهان، خواهان تسریع در پیگیری ماموریت محوله به سه وزارتخانه کشور، اطلاعات و دادگستری در این زمینه شد. رئیس‌جمهور همچنین هیات وزیران را مامور کرد که در جلسه یکشنبه بررسی گزارش دستگاه‌های مسوول را در دستور کار خود قرار دهند. در همین حال روز گذشته امام جمعه موقت تهران نیز نسبت به حادثه اسیدپاشی در اصفهان واکنش نشان داد و از مسوولان خواست هرچه سریع‌تر عوامل انجام آن را شناسایی و به اشد مجازات محکوم کنند. به گزارش «ایرنا»، آیت‌الله موحدی کرمانی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران با اشاره به حادثه اسیدپاشی در اصفهان ضمن اینکه این حادثه را «بسیار دلخراش، زشت و غیرانسانی خواند که همه را متاثر کرده است»، گفت: «ما شدیدا این عمل قبیح را محکوم می‌کنیم.»

همزمان با این واکنش‌ها و دستور جدی دولت برای پیگیری حوادث اسیدپاشی، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست نیز ضمن اعلام دستور هیات‌وزیران در برخورد قاطعانه با جنایت اسیدپاشی در صفحه فیس‌بوک خود به این جنایت واکنش نشان داد. به گزارش «ایسنا»، معصومه ابتکار در واکنش به ماجرای اسیدپاشی به زنان اصفهانی در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «برای دوستانی که می‌پرسند باید بگویم: وزیر بهداشت شخصا برای درمان اقدام کرده، وزیر کشور دستور رسیدگی و برخورد جدی داده، موضوع در جلسه این هفته دولت گزارش شده و دستور برخورد قاطعانه با این جنایت در هیات وزیران هم داده شد. این اتفاق باید نقطه پایان اسیدپاشی در ایران باشد، نقطه زوال خشونت علیه زنان ...» در این میان واکنش‌ها به اسیدپاشی‌های اصفهان از سوی چهره‌های سیاسی ادامه دارد. آیت‌الله احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم خواستار قصاص عاملان جنایت اسیدپاشی شد. در واکنشی دیگر، احمد سالک نماینده اصفهان در مجلس و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با همین خبرگزاری، با درخواست از وزارت اطلاعات و ناجا برای شناسایی فوری عاملان اسیدپاشی در اصفهان، گفت: «حتی اگر قاضی‌ مربوطه تشخیص بدهد ما از قصاص این افراد در ملأ عام هم حمایت می‌کنیم.» واکنش‌ها از سوی مقامات بلندپایه ایران به اسیدپاشی روی زنان اصفهان در شرایطی این روزها جدی‌تر شده است که سه روز پیش سردار اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی سرانجام به گمانه‌زنی‌ها درمورد تعداد زنانی که روی آنها اسید پاشیده شده است پایان داد و اعلام کرد که تعداد این افراد ۷ یا ۸ نفر است. این در شرایطی است که تا پیش از آن، این تعداد ۴ نفر و حتی کمتر اعلام شده بود. البته روز گذشته، جهانبین حسن‌خانی، مسوول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره دلیل اعلام آمار متناقض از اسیدپاشی در اصفهان توضیحاتی ارائه کرد و تعداد کل افرادی را که از ابتدای امسال تاکنون به دلیل سوختگی با اسید یا اسیدپاشی به بیمارستان سوانح سوختگی اصفهان مراجعه کرده‌اند ۱۱ نفر اعلام کرد. به گزارش برخی منابع خبری، او با بیان اینکه یکی از این افراد از شهر اهواز به اصفهان منتقل شده بود و جزو آمار حوادث استان اصفهان به‌شمار نمی‌آید، گفت: «یکی دیگر از مراجعه‌کنندگان خانم «م.ح» است که به‌طور سهوی، اسید روی وی ریخته بود.» حسن خانی گفت: «از ۹ نفر باقی‌مانده، چهار زن مربوط به ماه مهر بودند که اطلاعات کامل درباره آنها در اخبار و مصاحبه‌های قبلی اعلام شده است.» مسوول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: «از پنج نفر دیگر نیز یک مرد بر اثر اسیدپاشی بستری شد و بقیه به‌طور سرپایی درمان شده بودند.» او دلیل سوختگی با اسید در این پنج نفر را بیشتر نزاع و مسائل شخصی عنوان کرد.

گزارش وزیر از روند درمانی قربانیان

در همین حال سیدحسن ‌هاشمی، وزیر بهداشت روز گذشته در حاشیه اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها، درباره روند درمان سهیلا جورکش قربانی اسیدپاشی که در تهران بستری است، گفت: «این بیمار شب گذشته مورد جراحی چشم قرار گرفت، البته این بیمار در ICU بیمارستان چمران بستری است و پزشکان متبحری پیگیر روند درمان وی هستند.» وزیر بهداشت در این رابطه افزود: «آسیب چشم راست این بیمار جدی‌تر است و چشم چپ این بیمار نیز حدود ۵۰ درصد آسیب دیده است. کار زیاد و عمل‌های متعددی در رابطه با چشم این بیمار باید انجام شود. » هاشمی درباره سایر قربانیان اسیدپاشی نیز گفت: «درصد ضایعات سایر قربانیان کم است. تنها یک مورد نیز در بیمارستان اصفهان بستری است که سفارش‌های لازم را برای انجام عمل چشم وی کرده‌ام.» البته دیدار با قربانیان حادثه اسیدپاشی ازسوی اعضای دولت تنها به وزیر بهداشت اختصاص نداشت. همچنان که روز گذشته معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با حضور در بیمارستان سوانح سوختگی امام موسی کاظم (ع ) اصفهان از مرضیه ابراهیمی یکی دیگر از مصدومان واقعه اسیدپاشی اصفهان عیادت کرد.

عامل اصلی هنوز بازداشت نشده است

در کنار این واکنش‌ها و درخواست‌ها برای پیگیری جدی ماجرای اسیدپاشی، اخبار ضدو نقیض در مورد بازداشت عوامل اسیدپاشی ادامه دارد. هرچند برخی اخبار از شناسایی عوامل اسیدپاشی اصفهان حکایت می‌کند، اما به گفته سرهنگ حسین حسین‌زاده، جانشین فرمانده انتظامی «مظنون اصلی اسیدپاشی دستگیر نشده است.» به گزارش فرارو، حسین‌زاده در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، در پاسخ به اینکه برخی از رسانه‌ها خبری مبنی‌بر دستگیری متهم اصلی اسیدپاشی در اصفهان منتشر کرده‌اند، گفت: این خبر صحیح نیست و هنوز مظنون اصلی دستگیر نشده است، البته افرادی در این پرونده در حال شناسایی و بازداشت هستند و تحقیقات همچنان ادامه دارد. وی در پاسخ به اینکه تصویری ساختگی از مظنون اصلی در فضای مجازی منتشر شده و از شهروندان خواسته شده این فرد را شناسایی کنند، آیا این تصویر ازسوی پلیس مورد تایید است، گفت: هنوز تصویری از مظنون برای شناسایی، تایید و منتشر نشده است. این در حالی است که به گزارش فرارو، سردار عبدالله محمودزاده، مسوول دفتر جانشینی فرمانده کل قوا در نیروی انتظامی روز پنج‌شنبه گفته بود: «عوامل اسیدپاشی در اصفهان شناسایی شدند و هیچ‌گونه ارتباطی با موضوع بی‌حجابی نداشتند.»

شناسایی شایعه پراکن‌های فضای مجازی

از سوی دیگر از آنجا که همزمان با شروع حوادث اسیدپاشی روی زنان در اصفهان، شایعاتی در این خصوص در فضای مجازی مطرح شده بود، روز گذشته سرهنگ حسین حسین‌زاده اعلام کرد: بر اساس تحقیقات پلیس فتا، ۲ نفر از کسانی که در فضای مجازی، خبرهای کذب را درخصوص اسیدپاشی منتشر می‌کردند، شناسایی شدند و مشخص شد که این افراد در یکی از شهرهای جنوبی کشور اقامت دارند؛ بنابراین تیم ویژه‌ای برای دستگیری آنها به این شهر اعزام شده است.

تقاضای پلیس از مردم اصفهان

سرهنگ حسین‌زاده ضمن توصیه به مردم مبنی‌بر اینکه اخبار خود را از نهادهای مسوول دریافت کنند، گفت: شهروندان مطمئن باشند که اتفاق دیگری در این زمینه رخ نخواهد داد و با آرامش به فعالیت‌های خود در جامعه ادامه دهند. جانشین فرمانده انتظامی استان اصفهان تاکید کرد: از شهروندان تقاضا داریم اگر اخبار خاصی داشتند که می‌تواند به ما کمک کند، با شماره ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

برخورد قاطع با شوخی «آبپاشی»

همچنین از آنجا که این روزها زنان اصفهانی در کنار معضل اسیدپاشی با مشکلی به نام «شوخی آبپاشی» روبه‌رو شده‌اند، غلامحسین اسماعیلی، رئیس کل دادگستری استان تهران دستور ویژه‌ای در این خصوص صادر کرد. به گزارش «ایسنا»، رئیس‌کل دادگستری استان تهران گفت: دستگاه قضایی با افرادی که تحت عنوان اسید اقدام به پاشیدن آب به‌صورت زنان می‌کنند، برخورد قاطع و قانونی خواهد کرد؛ زیرا تهدید افراد و سلب امنیت و آسایش شهروندان در زمره مصادیق مجرمانه به شمار می‌آید.