دنیای اقتصاد، بیرجند، محمدقربانی: رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با اشاره به اینکه نقشه راه صادرات منجر می‌شود با برنامه وارد بازارهای جهانی شویم، گفت: نقشه راه تجارت کشور، استانداردسازی فرآیند صادرات محسوب می‌شود. محسن احتشام اظهارکرد: نقشه راه تجارت کشور، استانداردسازی فرآیند صادرات محسوب می‌شود که براساس آن مشخص می‌شود در چه جایگاهی ایستاده‌ایم، چه ظرفیت‌هایی داریم و چه عواملی باعث شده نتوانیم ظرفیت‌های بالقوه را به بالفعل تبدیل کنیم. صادرکننده نمونه سال‌های ۹۱ و ۹۲ کشور با بیان اینکه میزان صادرات غیرنفتی هنوز رضایت‌بخش نیست، افزود: در ایران محصولاتی با ظرفیت بالای صادراتی داریم که متاسفانه به‌دلیل نداشتن استراتژی توسعه صادراتی در سبد کالای صادراتی قرار ندارند و جزو ظرفیت‌های پنهان صادراتی هستند.

کارشناس ارشد بازاریابی بین‌الملل بیان کرد: داشتن استراتژی توسعه صادرات، ظرفیت‌های پنهان صادراتی را آشکار می‌کند و حجم تجارت خارجی به‌ویژه صادرات را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه نقشه راه صادرات منجر می‌شود با برنامه وارد بازارهای جهانی شویم، اظهارکرد: برای هر بخش می‌توان برنامه استراتژیک توسعه صادرات کالا به‌وجود آورد اما تمام این موارد بستگی به نظام برنامه‌ریزی کشور دارد.

احتشام تصریح کرد: ما گاهی خوب صحبت می‌کنیم، اما خوب عمل نمی‌کنیم. باید کلی‌گویی را کنار بگذاریم و به سمت برندسازی برویم و به فکر کسب ارزش افزوده محصولات باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی بیرجند با بیان اینکه استراتژی زیرمجموعه فرآیند برنامه‌ریزی استراتژیک مدیریت بازار و بازاریابی است، گفت: برای هر کدام از محصولات و تولیدات استراتژیک کشور که دارای مزیت رقابتی هستیم باید فرآیند برنامه‌ریزی مختص خود محصول و استراتژی‌های متناسب با آن را تبیین کنیم تا بتوانیم حضور قدرتمندی در بازارهای هدف صادراتی داشته و با تکیه بر علوم مدیریت بازار و بازاریابی به استانداردسازی بازارهای صادراتی بپردازیم.

وی افزود: باید با بازاریابی، بازارسازی و بازارداری بتوانیم بازاری پایدار برای محصولات استراتژیک به وجود آوریم و جایگاه خودمان را در سطح بازارهای جهانی با استراتژی تمایز در کیفیت تولیداتمان بالا ببریم و همچنین با تمایز در کیفیت به سمت برند و برندسازی محصولات استراتژیک گام برداریم و سبد کالای غیرنفتی خود را به چندین محصول افزایش دهیم.

احتشام بیان کرد: همان‌طور که گفته شد پتانسیل‌های بالقوه زیادی در تولید محصولات گیاهی و ارگانیک داریم که می‌توانیم با تبیین استراتژی‌های متناسب بازاریابی، آنها را در سبد کالای صادراتی جای دهیم مانند محصول زرشک که سالانه ۱۴ تا ۱۶ هزار تن آن در کشورمان تولید می‌شود اما متاسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم از ظرفیت بالقوه این گیاه دارویی ارزآوری کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با بیان اینکه تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه می‌تواند در بالفعل نمودن پتانسیل‌های بالقوه بخش گیاهان دارویی کمک کند، اظهارکرد: استراتژی، یک نقشه راه است اما فرآیند برنامه‌ریزی استراتژیک مدیریت بازار و بازاریابی برنامه‌ای است که با توجه به تغییر و تحولات فضای کسب‌وکار استراتژی‌های مختلف در شرایط مختلف را تبیین کرده و اگر و آنگاه‌ها را به نحو مطلوبی در تبیین استراتژی برای تحقق اهداف صادراتی به درستی می‌بیند.

کارشناس ارشد بازاریابی بین‌الملل گفت: وقتی صحبت از بازاریابی می‌شود نباید فقط از بخش خصوصی و صادرکنندگان توقع داشته باشیم بلکه بازاریابی کلان وظیفه دولت‌ها و بازاریابی خرد وظیفه صادرکنندگان است و ایفای نقش این دو با هم ایجاد هم‌افزایی در توسعه صادرات می‌کند. بنابراین مشوق‌های صادراتی یک اصل برای انگیزاننده کردن فعل صادرات و صادرکنندگان است. احتشام با تاکید براینکه انتظار است مسوولان مرتبط مشوق‌های قبلی را پرداخت و نسبت به تامین مشوق‌های جدید نیز اقدام کنند، بیان کرد: همانطور که در کشورهای دیگر که موفق بوده‌اند شاهد این مهم هستیم.

وی بیان کرد: این مشوق‌ها باید در محصولاتی که به‌صورت بسته‌بندی و در چرخه کسب ارزش افزوده سرمایه‌گذاری شده است بیشترمدنظر قرار گیرد و مشوق‌های صادراتی هدفمند شود. وی گفت: استان‌های محروم و استان‌های کمتر برخوردار باید صادرکنندگانش از مشوق‌های بیشتری برخوردار شوند تا انگیزه صادرکنندگان و ایجاد اشتغال افزایش یابد.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند با تاکید بر لزوم استراتژی توسعه صادرات در اقتصاد کشور اظهار کرد: استراتژی توسعه صادرات الزام و نقشه راه برای اقتصاد کشور است که متاسفانه از این مزیت بی‌بهره‌ایم.