افزایش سفر ریلی آمریکایی‌ها به ایران

گروه گردشگری- پرستو فخاریان: مدیر یک شرکت گردشگری آمریکایی که جزو گردشگران قطار گردشگری اروپایی است، از تلاش خود برای آوردن توریست‌های آمریکایی به ایران خبر داد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، قطار گردشگری اروپایی عقاب طلایی در حالی این روزها راه‌های ریلی ایران را درمی‌نوردد که توانسته همراه خود موجی از امیدواری برای توسعه توریسم بین‌المللی ایران ایجاد کند. پس از آنکه اقبال عمومی گردشگران خارجی به‌ویژه اروپایی‌ها برای ورود به ایران افزایش یافت و کمبود هتل‌های ۴ و ۵ ستاره تبدیل به مهم‌ترین دغدغه فعالان این صنعت شد، برخی از دست‌اندرکاران به جای دست روی دست گذاشتن، به دنبال راه‌های جایگزین گشتند تا بتوانند از این فرصت طلایی در تاریخ گردشگری کشور بهترین بهره را بگیرند. در برخی موارد اقامتگاه‌های بوم‌گردی و طبیعت‌گردی جایگزین شده‌اند؛ اقامتگاه‌هایی که به گفته مدیران آنها، تعداد مسافران خارجی آنها در مقایسه با سال گذشته قریب به ۳ برابر افزایش یافته است. اما قطارهای گردشگری که دارای اتاق برای اقامت توریست‌ها است نیز راه جایگزین دیگری هستند که توانسته‌اند بخشی از مشکل کمبود هتل را مرتفع کنند.

قطار لوکس عقاب طلایی در همین راستا با مشارکت بخش خصوصی ایران و انگلستان به کشورمان وارد شد. در میان مسافران این قطار جمعی از فعالان صنعت گردشگری نیز حضور دارند که گفته می‌شود برای ارزیابی توریسم ایران به کشورمان سفر کرده‌اند.

بهبود روابط سیاسی، بهبود روابط گردشگری

جیم فریدلَندر یکی از فعالان گردشگری آمریکا و از گردشگرانی است که با این قطار به ایران آمده است؛ وی مدیر شرکت گردشگری

«تریپل ای» در نیویورک است که حدود ۳۷ سال در این حوزه فعالیت دارد. او به محض رسیدن به ایران به خبرنگاران گفت: به ایران سفر کرده‌ایم تا ضمن امتحان کردن قطار لوکس گردشگری، ظرفیت‌های ایران را برای سفر ریلی بررسی کنیم تا بتوانیم آمریکایی‌هایی را که خواهان سفر به ایران هستند، به این کشور بیاوریم. فریدلندر اعلام کرد: قرار است در سال ۲۰۱۶ میلادی گردشگران آمریکایی تمام صندلی‌های این قطار را به خود اختصاص دهند.

این تورگردان با اشاره به اینکه در وهله اول شک داشتیم که می‌توان ایران را برای مقصد سفر ریلی برگزید یا نه، تصریح کرد: از این رو باید نخست تمام شرایط را از نظر پذیرایی ایران و زیرساخت‌های این کشور مورد بررسی قرار دهیم و مطمئن شویم مشکل خاصی برای ورود تور به ایران وجود ندارد. فریدلندر با اشاره به بهبود نسبی روابط ایران و آمریکا، این امر را در توسعه گردشگری بین دو کشور موثر دانست و افزود: همان‌طور که مردم دو کشور نسبت به گشایش روابط ایران و آمریکا امیدوار هستند، ما نیز امیدواریم این اتفاق رخ دهد و بتوانیم تبادلات توریستی داشته باشیم. وی همچنین از سفر با قطار ابراز خرسندی کرد و گفت: حسن سفر ریلی در این است که دیگر نگران رزرو هتل نیستیم و در واقع هتل‌مان را با خود به همراه آورده‌ایم.

شرکت گردشگری آمریکایی‌ای که فریدلندر مدیر آن است، پیش از این تورهای گوناگونی به ایران برگزار کرده و در یکی از مهم‌ترین آنها اعضای موزه «متروپولیتن» نیویورک آمریکا را به ایران آورده است.

ایجاد پیش‌زمینه برای سرمایه‌گذاری

رئیس جامعه تورگردانان در خصوص پر شدن صندلی‌های این قطار در آینده به«دنیای اقتصاد» گفت: هم‌اکنون ۹ قطار تا پایان ۲۰۱۵ پر شده است و همچنان ثبت نام برای سفر ریلی به ایران ادامه دارد.

ابراهیم پورفرج با اشاره به اینکه سال‌ها است فریدلندر و شرکت متبوعش گردشگران آمریکایی را به ایران می‌آورند، تصریح کرد: اکنون ۲۶مسافر آمریکایی با این دو گروه به ایران آمده‌اند و بعید نیست این تعداد روزی به قدری افزایش یابد که تمام قطار را پر کند؛ به‌رغم اینکه بلیت‌های این قطار توسط گردشگرانی از کشورهای مختلف خریده می‌شود.

به گفته وی، برخی از مسافران این قطار از شرکت‌های بزرگ گردشگری و تورآور هستند و برای بررسی شرایط توریسم ایران به کشورمان آمده‌اند. این تورگردان در پاسخ به این سوال که آیا در میان آنها سرمایه‌گذار در عرصه توریسم وجود دارد یا خیر، گفت: اینها در قالب توریست‌های معمولی به ایران آمده‌اند اما این سفر می‌تواند پیش‌زمینه‌ای برای جذب سرمایه‌گذار باشد؛ چراکه برخی از این افراد در کشورهای خود حرفه‌های مرتبط با توریسم دارند و چنانچه شرایط را در ایران برای سرمایه‌گذاری مساعد ببینند ممکن است در آینده برای این کار به ایران بیایند.

به گزارش «دنیای اقتصاد» قطار لوکس عقاب طلایی عصر پنج‌شنبه، اول آبان‌ماه، با ۶۷ گردشگر از ۹ کشور جهان وارد ایران شد. این گروه پس از دیدن شهرهای زنجان، یزد، اصفهان و شیراز به تهران می‌رسد و از راه هوایی ایران را ترک می‌کند. گروه بعدی با ۶۰ گردشگر با هواپیما به ایران می‌آیند و در سفر ریلی علاوه‌بر شهرهای گفته شده، کرمان و مشهد نیز جزو مقاصد آنها خواهد بود.