جایگاه ایران در گردشگری ورزشی جهان مشخص نیست

دنیای‌اقتصاد- اصفهان- پویانسب: مسوول کمیته همایش‌های گردشگری ورزشی کشور گفت: گردشگری ورزشی در دنیای امروز بحث نوین و جدیدی است و عمر زیادی ندارد. از این رو تمام کشورهای دنیا سعی دارند که از طریق گردشگری، به بحث درآمدزایی برسند و به همین دلیل سعی دارند از انواع آن بهترین استفاده را ببرند. دانیال معادی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» افزود: گردشگری ورزشی امروز به سرعت در جهان در حال گسترش است و نمونه‌های بارز آن همواره برای مدتی در اذهان عمومی جهان می‌ماند؛ برای مثال جام جهانی و بازی‌های زمستانی المپیک از جمله آنها هستند. وی ادامه داد: امروز جایگاه کشور ایران در بحث گردشگری ورزشی مشخص نیست یا می‌توان گفت ایران هیچ‌گونه جایگاهی در این بحث ندارد؛ چراکه در این خصوص نه سرمایه‌گذاری کرده و نه تحقیق و بررسی برای آن انجام داده است. معادی با بیان اینکه ایران با توجه به شرایط اقلیمی که دارد تقریبا می‌تواند در تمام فصول سال از گردشگری ورزشی بهره‌گیری کند، اضافه کرد: در همین استان اصفهان درحالی‌که در زمستان در کوه‌های غرب استان می‌توان روی برف‌ها اسکی کرد؛ در همین زمان می‌توان در شرق استان بر روی شن‌های روان کویر آرامش گرفت و ورزش کرد. همین موضوع می‌تواند به تمام کشور تعمیم داده شود.

وی با اشاره به اینکه زمانی گردشگری ورزشی و به‌طور کلی گردشگری در کشور ما می‌تواند از رونق مناسبی برخوردار شود که بخش خصوصی وارد عمل شود، تصریح کرد: این بخش خصوصی است که می‌ تواند در موضوعات مهمی همچون گردشگری کشور را پیش ببرد، البته باید کمک و حمایت دولت نیز در کنار آن قرار گیرد. مسوول کمیته همایش‌های گردشگری ورزشی کشور گفت: اگر بحث گردشگری جدی گرفته شود آنگاه این صنعت می‌تواند ابتدا ارزآوری مناسبی برای کشور داشته باشد و در کنار آن وضعیت کارآفرینی را بهبود بخشد؛ همانطور که کشورهای نزدیک ایران همانند ترکیه و امارات به‌خوبی از این صنعت بهره برده‌اند و برای کشورشان ارزآوری می‌کنند. معادی افزود: زمانی ایران می‌تواند برای جذب گردشگر دست به‌کار شود و این صنعت را جدی بگیرد که زیرساخت‌های مناسبی برای آن داشته باشد و نوع برخورد و شرایط فرهنگی مناسب نیز در کنار زیرساخت‌ها فراهم باشد؛ اما متاسفانه این بستر در حال حاضر در کشور فراهم نشده است. وی ادامه داد: امروز اگر زیرساخت‌های گردشگری ازجمله هتل‌های استان اصفهان را برآورد کنیم خواهیم دید، که هتل‌های اصفهان نمی‌توانند پاسخگوی حضور جمعیتی قابل توجه در شهر باشند، چراکه با حضور این تعداد مهمان در اصفهان این شهر با کمبود شدید هتل مواجه می‌شود.

هر گردشگر؛ یک سفیر

مسوول کمیته همایش‌های گردشگری ورزشی کشور تاکید کرد: اگر زیرساخت‌های شهر و کشور آماده باشد آنگاه هر گردشگر می‌تواند یک سفیر برای معرفی ایران باشد، چراکه ما امروز اقلیم مناسب برای حضور گردشگران خارجی از سراسر دنیا را داریم.

معادی تصریح کرد: اصفهان اولین سمپوزیوم بین‌المللی گردشگری ورزشی را در کشور برگزار کرد که متاسفانه با حمایت ارگان‌های دولتی اصفهان همراه نشد، چراکه در این استان همه نگاه‌ها به‌صورت سلیقه‌ای است این در حالی است که این سمپوزیوم برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی پیش‌بینی شده بود. وی گفت: مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهوری بر استفاده از ظرفیت گردشگری در کشور تاکید کردند. پس باید گفت که دستورات لازم در این زمینه صادر شده است و امیدواریم که دست‌اندرکاران امر، ریشه‌ای با مقوله گردشگری در ایران برخورد کنند.

مسوول کمیته همایش‌های گردشگری ورزشی کشور در پایان خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم سلیقه‌ای عمل کردن را کنار بگذاریم و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را وارد میدان کنیم، آنگاه قادر خواهیم بود از طریق گردشگری، ایران را به تمام جهان معرفی کنیم و فرهنگ ناب ایرانی اسلامی را اشاعه دهیم.