خبرگزاری میراث فرهنگی: در پنج ماه نخست سال جاری ۵۰۸ نفر بر اثر غرق‌شدگی در کشور جان خود را از دست دادند؛ این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار متوفیات غرق‌شدگی ۶۱۲ نفر بود، ۱۷ درصد کاهش یافته؛ این در حالی است که استان‌های خوزستان، مازندران و گیلان به ترتیب بیشترین تعداد غرق‌شدگی را داشتند. از کل موارد غرق‌شدگی در پنج ماه سال جاری ۴۴۳ نفر مرد و ۶۵ نفر زن بودند. براساس این گزارش در این مدت استان‌های خوزستان با ۸۶ نفر، مازندران با ۸۰ نفر و گیلان با ۵۷ نفر بیشترین موارد مرگ بر اثر غرق‌شدگی را داشته‌اند. همچنین در این مدت بیشترین آمار تلفات ناشی از غرق‌شدگی با ۱۹۴ نفر در مرداد و کمترین آن با ۵۲ مورد در فروردین به ثبت رسیده است. در مرداد امسال ۱۹۴ نفر بر اثر غرق‌شدگی جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶/۲ درصد افزایش یافته است.

این گزارش می‌افزاید: در پنج ماه نخست سال جاری بیشترین موارد غرق‌شدگی به ترتیب در رودخانه‌ها با ۱۴۵ نفر و مناطق خارج از طرح ایمن‌سازی شده دریا با ۱۱۴ مورد گزارش شده است؛ درحالی‌که مرگ بر اثر غرق‌شدگی در محدوده‌های طرح ایمن‌سازی شده دریا در این مدت تنها چهار نفر بوده است. به همین دلیل به هموطنان توصیه می‌شود برای پیشگیری از بروز حوادث ناگوار تنها مناطق ایمن‌سازی شده را برای شنا کردن انتخاب کنند.

پس از رودخانه و دریا به ترتیب استخر با ۶۶ نفر، دریاچه مصنوعی با ۵۰ نفر، کانال با ۴۸ نفر، دریاچه طبیعی و چاه هر کدام با ۱۳ نفر و سایر مکان‌ها با ۵۵ نفر بیشترین آمار تلفات ناشی از غرق‌شدگی را در این مدت به خود اختصاص داده‌اند.

کاهش ۱۷ درصدی تعداد غرق‌شدگان بیانگر افزایش سطح آگاهی مردم برای شنا در سواحل و دریاچه‌ها است. اگر چه بسیاری از کارشناسان ارشد حمل‌ونقل دریایی معتقدند سازمان بنادر و میراث فرهنگی باید با تعامل یکدیگر و علامت‌گذاری و ایجاد رفاه و امکانات در سواحل دریا از میزان غرق‌شدگی بکاهند اما آن‌گونه که معلوم است بعید به نظر می‌رسد این کاهش نشانگر ارائه تسهیلات از سوی مسوولان باشد.