یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

نهمین روز مثبت شاخص کل
دیروز، شاخص کل برای نهمین روز متوالی مثبت شد و رشد اندک 19 واحدی (معادل 03/0 درصد) را به ثبت رساند. گرچه میزان تغییرات شاخص کل بسیار اندک بود اما حجم و ارزش معاملات نسبت به ماه‌های گذشته بالا است. به این ترتیب، حضور فعال سهامداران حقیقی در بازار سهام، پویایی را به این بازار برگردانده است. خوش‌بینی‌ها نسبت به مذاکرات هسته‌ای یکی از مهم‌ترین مسائلی است که طی روزهای اخیر موجب رونق بورس شده است. با این حال، رفتار صف‌نشینی که در اواخر سال 92 موجب حبابی شدن بازار سهام شده بود اکنون مشاهده نمی‌شود. به عبارت دقیق‌تر، در این روزها شاهد آن نیستیم که در یک روز همه نمادها با صف خرید یا فروش همراه باشند و این مهم، نوید می‌دهد که وضعیت هیجانی شکل نگرفته است و می‌توان به ثبات بازار سهام امیدوار بود.



بازار ارز

افت آرام دلار در فضای خوش‌بینی
دیروز، هر دلار آمریکا پس از 4 روز ثبات قیمتی، با افت ملایم 5 تومانی، به قیمت 3 هزار و 225 تومان معامله شد. خوش‌بینی به مذاکرات هسته‌ای سبب شده است تا قیمت دلار که به سطوح 3 هزار و 260 تومانی نیز رسیده بود بار دیگر کاهش نسبی را تجربه کند. با این حال، همچنان نگرانی‌هایی در این خصوص و تضعیف منابع ارزی، ناشی از کاهش قیمت نفت و سایر کالاها، وجود دارد که افت قیمت‌ها به زیر 3200 تومان را دشوار می‌کند. با این حال، عمده دیپلمات‌های کشور و همتایان غربی آنها نسبت به حصول توافق تا آذرماه امیدوار هستند که در این میان می‌توان به ابراز امیدواری وزرای خارجه آمریکا و روسیه اشاره کرد. در این شرایط، فردا معاون وزیر امور خارجه آمریکا برای دیدار با اعضای 1+5 وارد لندن می‌شود.




بازار سکه

فشار عوامل کاهنده بر قیمت سکه
روز گذشته، هر سکه طرح جدید با افت 6 هزار تومانی به قیمت 931 هزار تومان معامله شد. این در شرایطی بود که هم دلار (5 تومان) و هم طلای جهانی (4 دلار) کاهش قیمت را نسبت به روز پنج‌شنبه تجربه کردند. این امر سبب شد تا قیمت سکه در بازار داخلی نیز افت نسبی را تجربه کند. با این حال، مقاومت‌های اخیر سکه در برابر ورود به کانال 920 هزار تومانی، ادامه افت قیمت‌ها را دشوار می‌کند. این در حالی است که حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی سکه) همچنان پابرجا است. امروز با توجه به تعطیلی بازارهای جهانی، قیمت سکه همگام با دلار حرکت خواهد کرد. در این شرایط، احتمال تغییرات شدید قیمتی برای دلار پایین است که سناریوی تغییرات اندک قیمت سکه را نیز محتمل‌تر نشان می‌دهد.



بازار طلای جهانی

رقابت تنگاتنگ طلا و شاخص دلار آمریکا
در پایان معاملات هفتگی، طلای جهانی با افت 6/0 درصدی به قیمت 1231 دلار بر اونس معامله شد. گرچه تقاضای فیزیکی هند قیمت طلا در هفته گذشته را تقویت می‌کرد، اما مهم‌ترین رقیب طلا دلار آمریکا بود. به‌طوری که افت شاخص دلار آمریکا در ابتدای هفته منجر به رشد قیمت طلا و در پایان هفته باعث کاهش قیمت اونس شد. کارشناسان معتقدند متقاضیان شمش در انتظار افت مجدد قیمت طلا هستند. در این شرایط، نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو (FOMC)، مهم ترین رویداد پیش رو است که احتمال تغییرات اندک قیمت طلا در ابتدای هفته را تقویت می‌کند. کارشناسان معتقدند با توجه به ضعف اقتصاد جهانی، تغییر در سیاست‌های پولی فدرال رزرو دور از انتظار است. در نظرسنجی کیتکو، 6 نفر (از 21 کارشناس) روند افزایشی و 9 نفر مسیر کاهشی را برای این هفته طلا پیش‌بینی کرده‌اند.



بازار اوراق مسکن

آغازی آرام برای «تسه»ها
در نخستین روز معاملات هفتگی، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) با 2/0 درصد افت، به قیمت 93 هزار و 59 تومان معامله شدند. به این ترتیب، همان‌طور که انتظار می‌رفت اوراق مزبور در محدوده 95-90 هزار تومانی به حرکت خود ادامه دادند. کاهش تقاضای مسکن با پایان یافتن تابستان، به خوبی اثر خود را بر تقاضای «تسه»ها نیز نشان می‌دهد که باعث افت قیمت آنها در فرابورس شده است. در این شرایط، عده‌ای از طریق سپرده‌گذاری و کسب امتیاز تسهیلات مسکن سرمایه‌گذاری انجام می‌دهند و به منظور کسب سود معقول، حاضر نیستند به قیمت‌هایی خیلی کمتر از سطوح فعلی، این اوراق را در فرابورس عرضه کنند. از سوی دیگر، متقاضیان نیز حاضر به پرداخت وام‌ها با سود 22 درصدی کنونی هستند که علت آن به سهم اندک این وام‌ها در خرید خانه مربوط است.


بازار نفت

حرکت نفت در دامنه قیمتی «محدود»
در پایان معاملات هفتگی، نفت خام آمریکا برای چهارمین هفته متوالی با افت قیمت همراه شد و با ثبت زیان 1/2 درصدی، 81 دلار بر بشکه معامله شد. مطابق با پیش‌بینی کارشناسان، تا زمان نشست اوپک (آذر ماه) انتظار نمی‌رود قیمت نفت خام آمریکا بتواند از محدوده 85-80 دلاری خارج شود. در شرایطی که افزایش عرضه نفت همچنان ادامه دارد و عوامل نشان‌دهنده رشد تقاضا بسیار کمرنگ هستند، تنها عاملی که قیمت نفت را نگه داشته است، احتمال کاهش عرضه از سوی اعضای اوپک است. در روزهای پایانی هفته گذشته، برخی اخبار مبنی بر کاهش صادرات نفت عربستان وجود داشت و توانست به‌طور موقت قیمت‌ها را افزایش دهد، اما قیمت‌ها مجددا کاهش یافتند. کارشناسان معتقدند این کاهش میزان صادرات به علت کمبود تقاضا بوده و عربستان سیاستی مبنی بر کاهش عرضه اعمال نکرده است.