پیشتازی هنرمندان برای مبارزه با خشکسالی

گروه فرهنگ‌وهنر: موضوع کم آبی در ماه‌های اخیر به‌عنوان یکی از بحران‌های جدی کشور واکنش‌های زیادی را برانگیخته است.در این میان خیلی‌ها پیشنهادهایشان را مطرح کردند و خیلی‌ها هم وارد گود شدند تا به هرشکلی که می‌توانند هشدار جدی را به گوش مردم برسانند. جشنواره فیلم‌های موبایلی با عنوان «گزارش یک نگرانی» با همراهی هنرمندان سرشناس کشور طرحی بود که از مردم خواست تا درباره بحران کم آبی فیلم موبایلی بسازند و به دبیرخانه این جشنواره بفرستند. در این جایزه رامبد جوان کارگردان و بازیگر نام آشنا، دبیری هیات داوران متشکل از مریلا زارعی، رضا پورحسین، محمد صالح‌علا و پیمان قاسم‌خانی را برعهده داشت. در همین رابطه غروب جمعه مردم و چهره‌های سرشناس زیادی در سالن اندیشه حوزه هنری جمع شدند تا اختتامیه این جشنواره را برگزار کنند. در ابتدای این مراسم اشکان خطیبی مجری برنامه گفت: این روزها خشونت در شهرها باعث دلخوری همه ما شده است؛ اما یک دلخوری دیگر هم هست که ما را نگران می‌کند. جهان امروز با بحران انرژی و بحران آب روبه‌رو است و این بحران‌ها بسیار جدی است. ما مردم خوبی هستیم که به صدای شرشر آب علاقه داریم و این جشنواره در واقع رویدادی است که گزارش نگرانی بحران آب را به ما یادآور می‌شود.

در ادامه مراسم رامبد جوان، بیانیه این هیات را قرائت کرد و بعد اهدای جوایز آغاز شد و اسامی برگزیدگان در یک بطری شیشه‌ای آب به دست رامبد جوان و حامد رهنما دبیر این جشنواره داده شد. در این مراسم یک ویدئو از عادل فردوسی پور مجری برنامه «۹۰» پخش شد که به صورت خودجوش در برنامه‌اش از بحران آب صحبت کرده بود.

فردوسی‌پور هنگام دریافت جایزه گفت: کاری که من در برنامه‌ام برای بحران آب انجام دادم یک حرکت خودجوش بود و از همه به خاطر اینکه این حرکت را دیدند، تشکر می‌کنم. امیدوارم دست به دست هم دهیم تا بحران آب از بین برود مثل همه بحران‌هایی که از بین نمی‌رود. فردوسی‌پور که به همراه رامبد جوان روی سن آمده بود تا از آنها تقدیر شود، گفت: رامبد جوان بسیار دوست داشتنی است و من از صمیم قلب او را دوست دارم. دعا کنید سال دیگر این موقع بحران آب نداشته باشیم و بحران اسید هم نداشته باشیم.

رامبد جوان هم در ادامه گفت: واقعا توقع نداشتم که امروز از من تقدیر شود، همه ما تلاش می‌کنیم تا با ابزاری که در دست داریم در حوزه بحران آب کار کنیم.

در این مراسم کتایون ریاحی بازیگر سینما و تلویزیون که در برنامه حضور داشت، گفت: خشکسالی در راه است و تنها راه چاره صرفه‌جویی است. باید با احترام با آب رفتار کنیم؛ چرا که این آب مقدس است.

در ادامه برنامه جواد صفی نژاد پدر علم قنات ایران گفت: زمانی که بحران آب حل شود، باید بدانیم که چه کسانی این آب را به دست ما می‌رسانند. ما مدیون مقنی‌ها هستیم. سر سالار مقنیان یزد حاج حسین دهستانی است که ۷۰ سال دارد و از ۷ سالگی در قنات کار می‌کند. باید نام این افراد را آب‌آوران بگذارند و تلاش کنیم تا زحمات آنها را جبران کنیم.

صفی نژاد در ادامه از حاج حسین دهستانی دعوت کرد تا روی صحنه بیاید و جایزه خود را که شامل یک تندیس، ۲۰ میلیون تومان جایزه نقدی و سفر به مشهد بود، دریافت کند. زمانی که حاج حسین دهستانی روی صحنه آمد، تمام حاضران در سالن به احترام او ایستادند و یک دقیقه او را تشویق کردند.