گروه بنگاه‌های اقتصادی- آزاده حسینی: نخستین همایش شرکت فکور مغناطیس اسپادانا با موضوع خلاقیت و نوآوری در تولید تجهیزات و ارائه خدمات صنایع معدنی به مناسبت دهمین سالگرد تاسیس این شرکت برگزار شد. مدیرعامل شرکت فکور صنعت تهران به‌عنوان سخنران ویژه در این همایش، ریشه فعالیت شرکت فکور صنعت، فکور مغناطیس و سایر شرکت‌های گروه نماد صنعت پارس را ناشی از مزیتی دانست که در تولید فولاد و پتانسیلی که در این زمینه در کشور وجود دارد و اظهار کرد: راهبردهای سامان‌دهی شده برای این شرکت‌ها برمبنای برنامه پنجم توسعه و رسیدن به هدف تولید ۵۵ میلیون تنی فولاد استوار بوده که لزوم ایجاد زیرساخت‌ها در این بخش، موجبات ورود ما را به این عرصه فراهم کرده است. وحید شیخ‌زاده اظهار کرد: برای رسیدن به برنامه تولید فولاد نیاز به ۸۰ تا ۹۰ میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن و گندله احساس می‌شود و تصریح کرد: متاسفانه تاکنون سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد از آخر به اول بوده و ابتدا واحدهای فولادی و نوردی تاسیس شده‌اند و سپس واحدهای آهن اسفنجی، گندله و کنسانتره پا گرفته‌اند؛ از همین رو خلا تولید در زمینه گندله و کنسانتره وجود دارد.

شیخ‌زاده افزود: تا ۴ سال پیش، ظرفیت کل تولید کنسانتره سنگ‌آهن کشور ۱۵ تا ۱۶ میلیون تن در سال بوده است اما طی دو سال گذشته، ۸ میلیون تن در سال به ظرفیت تولید کنسانتره کشور افزوده شده است، بر این اساس امیدواریم ظرف امسال و سال آینده ۱۰ میلیون تن به ظرفیت تولید کنسانتره کشور اضافه شود.

شیخ‏زاده فعالیت‏های این مجموعه را تلفیقی از دانش، توانمندی طراحی و تولید تجهیزات و فرآوری مواد معدنی با تکیه بر فناوری پیشرفته دانست و اظهار کرد: ۸۰ تا ۹۰ درصد تجهیزات بخش فرآوری خطوط تولید کنسانتره سنگ‌آهن در این شرکت تولید شده است. وی همچنین با توضیح ابداع فناوری شدت میدان متوسط با گرادیان بالا (High Gradient Medium Intensity) در تولید کنسانتره سنگ‌آهن هماتیتی و مگنتیتی با راندمان بالا، که برای اولین بار در دنیا در این شرکت مورد استفاده قرار گرفته است و با اشاره به طراحی و صادرات نمونه‏های آزمایشگاهی و پایلوتی این تکنولوژی به شرکت SGA آلمان طی ۸ سال گذشته، یادآور شد: آزمایش‌های پایلوتی بسیاری از پروژه‌های بزرگ دنیا نظیر پروژه ۱۰میلیون تنی موریتانی با این دستگاه‏ها انجام شده است. از این رو نام این شرکت در گزارش‌های فنی بین‌المللی ثبت می‌شود.

شیخ زاده تصریح کرد: کیفیت و فناوری تجهیزات ساخته شده در این شرکت مورد توجه و اقبال شرکت‌های آلمانی و اروپایی دیگری نیز قرار گرفته و با توجه به درخواست‌های رسمی آنها، امیدواریم با برداشته شدن تحریم‏ها بتوانیم صادرات بیشتری به خارج از کشور داشته باشیم. در ادامه این مراسم مدیر عامل شرکت فکور مغناطیس با معرفی سند استراتژی شرکت که با همکاری اعضای هیات مدیره و مدیران ارشد تدوین شده است، به ارائه مأموریت این شرکت در حوزه صنعت و معدن پرداخت.

هراتیان با تاکید بر مشتری مداری در این شرکت به نقل از مهاتما گاندی گفت: مشتری در کار ما، یک هدف زودگذر نیست بلکه مشتری هدف و غایت همه اقدامات ما است. وی همچنین با اشاره به نوآوری‌های صورت گرفته در شرکت خاطر‌نشان کرد: یکی از خزانه‌های راهبردی این شرکت نوآوری است. نوآوری با روح ما عجین شده و شاهد آن طراحی و ساخت بیش از ۷۰ نوع محصول در حوزه صنایع معدنی در ۱۰ سال نخست فعالیت شرکت است و این امر در مسیر عمق بخشیدن به فعالیت‌های مشتریان و افزایش اثربخشی محصولات و خدمات ارائه شده به ایشان انجام گرفته است. وی تصریح کرد: مشتریان امروز باهوش، تنوع طلب، دارای دانش بالا و دسترسی زیاد به اطلاعات هستند و ما با در نظر گرفتن این موضوع باید به طراحی، تولید و تأمین تخصصی تجهیزات مورد نیاز آنان بپردازیم. وی با اشاره به اینکه کارشناسان و متخصصان این شرکت همواره به دنبال ارتقای توان علمی و فنی خود هستند، تصریح کرد: از این رو است که ۳۷ درصد پرسنل این مجموعه دارای لیسانس تخصصی و بالاتر بوده و فعال در بخش‌های طراحی، تحقیق و توسعه (R&D) و کنترل کیفیت هستند.

هراتیان همچنین درخصوص فرآیند ارائه پیشنهاد به مشتریان خود خاطرنشان کرد: در این شرکت، ابتدا خواسته یا مشکل مشتری شناسایی می‌شود و پس از گرفتن نمونه‌های معرف از ماده معدنی و انجام تست‌های آزمایشگاهی و پایلوتی روی آن، با تحلیل‌های کارشناسی و نرم‌افزاری (بر مبنای نرم‌افزارهای تخصصی تدوین شده در واحد تحقیق و توسعه شرکت) راه‌حل‌ها به مشتریان ارائه شده و پس از حصول اطمینان از صحت انجام مراحل و صحه‌گذاری توسط مشتری، ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز در راه حل ارائه شده به مشتری پیشنهاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه چارچوب فعالیت این شرکت بر‌اساس نظام مدیریت تضمین کیفیت و استاندارد ISO ۹۰۰۱:۲۰۰۸ تدوین و اجرایی شده و در دوره‌های شش ماهه و یکساله توسط شرکت‌های نمایندگی رسمی استاندارد مورد ممیزی قرار گرفته و البته با نتایج خوبی نیز تایید می‌شود. مدیرعامل شرکت فکور مغناطیس اسپادانا در پایان اعلام کرد: ما همواره در تلاش برای بهبود، نوآوری و ارائه راه‌حل‌های خلاقانه هستیم و با عنایت پروردگار متعال به‌زودی شاهد خبرهای خوشی از ما در حوزه صنایع معدنی خواهید بود.