گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته تحت تاثیر انتشار گزارش‌های شش ماهه و عرضه‌های معامله‌گران کوتاه‌مدت قرار گرفت. در بازار دیروز، شاخص با رشد اندک ۲/۱۹ واحدی به رقم ۷۴هزار و ۱۵۲واحد رسید تا یک رشد شکننده رقم بخورد؛ افزایش قیمت هفته گذشته سهام که موجب افزایش عرضه معامله‌گران کوتاه‌مدت شده است در کنار توقف برخی از نمادها همچنین به عقب‌نشینی تقاضاها در بازار منجر شد تا میزان معاملات کاهش یافته و ارزش آن به ۲۳۹میلیارد تومان در بورس و فرابورس بالغ شود. از دیدگاه کارشناسان هر چند گزارش‌های شش ماهه اکثر شرکت‌ها متعادل بوده است اما بازار در چند روز آینده نیز همچنان درگیر تجزیه و تحلیل گزارش‌ها خواهد بود؛ امری که موجب می‌شود شرکت‌های با گزارش شش ماهه مناسب در صدر بازار قرار گرفته و از تب و تاب شرکت‌های با گزارش نامناسب کاسته شود. در بازار دیروز، در تحولات مهم و موثر بر بازار، رئیس سازمان خصوصی‌سازی به‌طور رسمی واگذاری حق تصمیم‌گیری سهام عدالت به نمایندگان دولت را اعلام کرد. در این رابطه رئیس سازمان خصوصی‌سازی درخصوص دلایل جلوگیری از حضور نمایندگان سهام عدالت در مجامع بانک‌ها گفت: در این مورد مصوبه در گذشته به تصویب رسیده اما مغفول مانده بود، بنابراین یا باید توسط دولت جدید لغو یا آنکه اجرایی می‌شد که تصمیم دولت اجرای آن است. به گزارش تسنیم؛ پوری‌حسینی در جمع خبرنگاران درخصوص دلایل جلوگیری از حضور نمایندگان سهام عدالت در مجامع بانک‌ها گفت: بنابر‌ مصوبه هیات وزیران در سال ۸۹ دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند تا زمانی که سهام عدالت آزاد نشده و بدهکار خزانه هستند، نمایندگی سهام عدالت را دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط به عهده داشته باشند؛ اما این مصوبه دولت به دلایل نامعلومی اجرایی نمی‌شد و به این ترتیب این مصوبه از سال ۸۹ تا ۹۲ برای مجامع اجرایی نشد و مغفول مانده بود. رئیس سازمان خصوصی‌سازی افزود: پس از گذشت مدتی و با اطلاع اتفاقی از این امر و بررسی‌های انجام شده، این مصوبه که در سال‌های گذشته کنار گذاشته شده بود قرار شد اجرایی شود؛ بنابراین این مصوبه تعطیل مانده در سال جاری اجرایی شد. وی در ادامه با اشاره به اینکه اجرای این مصوبه به معنای بازگشت سهام به دولت نیست گفت: معلوم نیست مسوولانی که هم اکنون در حال مدیریت سهام عدالت هستند اتصال‌شان به مشمولان از دستگاه‌های اجرایی قوی‌تر و بیشتر باشد.

دیروز در گروه پتروشیمی با وجود رد کلیات لایحه تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در مجلس، نمایندگان سازوکار قیمت‌گذاری خوراک پتروشیمی‌ها را به ابزار فرمول منطقی می‌دانند، با این حال رئیس کمیته پتروشیمی مجلس می‌گوید این سازوکار باید در کمیته مذکور تصویب شود. در جریان بررسی لایحه تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، مقرر شد قیمت‌گذاری خوراک پتروشیمی‌ها با فرمول مشخص برای ۱۰ سال تعیین شود اما کلیات لایحه ذکرشده در صحن مجلس رد شد. اکنون کمیسیون برنامه‌وبودجه تلاش می‌کند موضوع لایحه را در قالب طرح دوباره مطرح کند، حتی برخی گمانه‌ها حاکی از آن است که امکان طرح دوباره موضوع یادشده به شکل لایحه هنوز باقی است. در گروه پتروشیمی شازند با توجه به تعمیرات اساسی در شش ماهه نخست امسال پوشش ضعیف ۳۰درصدی را برای سود هر سهم خود اعلام کرده است. در گروه قندی دیروز معامله‌گران شاهد به تعویق افتادن مجدد جلسه تصمیم‌گیری در مورد افزایش قیمت قند و شکر بودند؛ در حالی که بهای چغندر قند ۴۵درصد افزایش یافته است. انتظار می‌رود متناسب با رشد بهای چغندر قند، بهای شکر نیز در روزهای آینده افزایش یابد. در همین حال ارائه گزارش‌های شرکت‌های قندی به دلیل همین مساله با پوشش‌های نامناسب و کاهش سود ادامه دارد؛ در این گروه، قند اصفهان با کاهش شدید سود آوری مواجه شده است.

در گروه خودرویی دیروز نماد ایران خودرو برای اعلام تعدیل سود متوقف شد. در این گروه سایپا بر‌خلاف انتظار گزارش مناسبی را منتشر نکرد. شرکت سایپا دیزل نیز پیش‌بینی درآمد سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۹۳ به ازای هر سهم ۴۵۱ ریال زیان برآورد کرده که در عملکرد شش ماهه حدود ۹۱ درصد از مبلغ مذکور را پوشش داده است. هر‌چند میزان زیان‌سازی شرکت در شش ماهه اول امسال نسبت به سال قبل کمتر شده است. در گروه لاستیک دیروز نماد لاستیک کرمان متوقف شد. در گروه تجهیزات نماد حفاری شمال با ارائه گزارش مناسب عملکرد به صف خرید رسید؛ حفاری سودش را از ۹۳۵ به ۹۴۹ ریال افزایش داده و پوشش مناسب ۵۳ درصدی اعلام کرده است.

در گروه شیمیایی شکربن سودش را از ۳۹۵ ریال به ۲۲۲ ریال کاهش و پوشش ضعیف ۲۲ درصدی اعلام نمود که با افت ۱۱درصدی بازگشایی شد اما به صف خرید رسید.

در گروه ساختمانی دیروز برخی از نمادها از جمله سرمایه‌گذاری ساختمان و مسکن تهران به صف خرید رسیدند.

در گروه شوینده‌ها نیز شرکت گروه صنعتی پاکشو با سرمایه ۷۰۰ میلیارد ریال در پیش‌بینی عملکرد ۶ ماهه سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۹۳ سود هر سهم خود را با یک درصد تعدیل مثبت مبلغ ۱۹۰۹ ریال اعلام کرد که در ۶ ماهه موفق به پوشش ۳۱ درصد آن شده است. این شرکت مبلغ ۵ میلیون و ۸۶۳ هزار و ۹ دلار فروش صادراتی ۶ ماهه اول را با نرخ هر دلار ۳۱.۱۸۹ ریال و مبلغ ۲۷ میلیون و ۸۹۸ هزار و ۲۶۰ دلار خرید مواد اولیه خارجی را با نرخ هر دلار ۲۵.۹۸۸ ریال تسعیر کرده است. در گروه غذایی جریان نامناسب گزارش‌های شرکت‌های تولید‌کننده روغن با گزارش مارگارین تداوم یافته است؛ مارگارین سود هر سهم خود را با ۱۰درصد کاهش به بازار اعلام کرده است.

«غمارگ» دلیل تعدیل منفی ۱۰ درصدی خود را کاهش فروش پیش‌بینی شده نسبت به برآورد قبلی عنوان کرده است.

در گروه بانکی، بانک انصار با سرمایه ۶ هزار میلیارد ریال در پیش‌بینی عملکرد ۶ ماهه سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۱۳۹۳ سود هر سهم خود را ۵۴۳ ریال اعلام کرد که در شش ماهه موفق به پوشش ۳۴ درصد آن، معادل ۱۸۵ ریال شده است. از عمده دلایل این پوشش نامعقول، پوشش ۸۶ درصدی هزینه‌های مطالبات مشکوک‌الوصول و۶۳ درصدی هزینه‌های مالی است. شرکت پتروشیمی شازند با سرمایه ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال در پیش‌بینی درآمد سال مالی منتهی به ۹۳/۱۲/۲۹ سود هر سهم خود را ۱۲۳۹ ریال اعلام کرده و با توجه به عملکرد شش ماهه نخست امسال حدود ۳۰ درصد آن را پوشش داده است. در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل اما شکننده بود که شاخص آن با ۰۳/۰ درصد رشد مواجه شده و ارزش معاملات بورس به ۱۵۹میلیارد تومان بالغ شد.