ایران باقی ماندن  یک تحریم را هم نمی‎پذیرد

سیدعباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‎ای در واکنش به اظهارات وندی شرمن تاکید کرد «از حقوق هسته‎ای کشور قدمی به عقب نخواهیم رفت.» پیش‌تر معاون وزیر خارجه آمریکا طی سخنانی در مرکز مطالعات بین‌المللی و استراتژیک در واشنگتن مسوولیت حاصل نشدن توافق را متوجه ایران دانسته و گفته بود اگر ایران به معنای واقعی خواهان حل اختلافات با جامعه جهانی و هموار کردن مسیر لغو تحریم‌های اقتصادی است هیچ فرصتی بهتر از زمان باقیمانده تا ۲۴ نوامبر ندارد. سیدعباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‎ای در واکنش به اظهارات وندی شرمن تاکید کرد «از حقوق هسته‎ای کشور قدمی به عقب نخواهیم رفت.» پیش‌تر معاون وزیر خارجه آمریکا طی سخنانی در مرکز مطالعات بین‌المللی و استراتژیک در واشنگتن مسوولیت حاصل نشدن توافق را متوجه ایران دانسته و گفته بود اگر ایران به معنای واقعی خواهان حل اختلافات با جامعه جهانی و هموار کردن مسیر لغو تحریم‌های اقتصادی است هیچ فرصتی بهتر از زمان باقیمانده تا ۲۴ نوامبر ندارد. به گزارش «ایرنا»، معاون وزیر امور خارجه ایران در این رابطه گفت: «موضع جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات کاملا مشخص و روشن است؛ از حقوق هسته‎ای کشور قدمی به عقب نخواهیم رفت اما برای شفاف‌سازی و اعتمادسازی آمادگی کامل داریم و این به آن معنی است که هیچ عقبگردی در کار نخواهد بود. تمامی قابلیت‎های هسته‎ای ایران حفظ خواهد شد و هیچ تاسیساتی تعطیل یا حتی متوقف نخواهد شد؛ هیچ دستگاهی یا تجهیزاتی از بین نخواهد رفت؛ هیچ خدشه‎ای به تحقیق و توسعه علمی کشور وارد نخواهد شد و از همه مهم‎تر غنی‌سازی صنعتی با قوت و در چارچوب نیازهای کشور محقق خواهد شد و همزمان تمامی تحریم‎ها باید رفع و برچیده شوند و جمهوری اسلامی ایران باقی ماندن حتی یک تحریم را در چارچوب توافق جامع هسته‌ای نخواهد پذیرفت.»

مذاکره‌کننده ارشد هسته‎ای ایران با بیان اینکه مذاکرات ایران با کشورهای ۱+۵ در مسیر سخت و پرفراز و نشیبی پیش می‎رود، افزود: «اتمام مذاکرات در مهلت مقرر از چشم انداز روشنی برخوردار نیست و بدون تردید تلاش برای مذاکره از طریق رسانه‎ها به جای میز مذاکره و بیان علنی مطالبات سیاسی به‌خصوص چنانچه با زیاده خواهی‎های غیرمنطقی همراه باشد نه تنها کمکی به پیشبرد مذاکرات و رسیدن به توافق نهایی تا قبل از موعد مقرر نمی‌کند بلکه مسیر دشوار فعلی را سخت‎تر و ناپیمودنی‎تر می‎کند.» عراقچی تاکید کرد که ایران با حسن‌نیت این مذاکرات را تا حصول نتیجه نهایی دنبال خواهد کرد. او در واکنش به اظهارات شرمن که گفته بود باید از مهلت باقی مانده تا سوم آذر برای رسیدن به توافق نهایی استفاده کرد، گفت: «ما نیز معتقدیم که فرصت موجود فرصت مغتنمی است که تکرار آن شاید به آسانی برای هیچ‌کدام از طرف‌ها مقدور نباشد، ما اطمینان داریم چنانچه طرف مقابل بر هدف ادعایی خود در مذاکرات یعنی کسب اطمینان از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‎ای ایران صادق و پایبند باشد رسیدن به این هدف کار چندان مشکلی نیست.»

در عین حال عراقچی با تاکید بر اینکه هیات مذاکره‌کننده ایرانی تاکنون ایده‌ها و پیشنهادهای متعددی که دارای قابلیت عملیاتی و اجرایی بوده و هرگونه نگرانی احتمالی از برنامه هسته‎ای ایران را از بین می‎برد، ارائه کرده است، گفت: «چنانچه لازم باشد افکار عمومی جهانیان در زمان مقتضی از جزئیات این پیشنهادها مطلع خواهند شد و آن گاه همگان قضاوت خواهند کرد که چنانچه فرصت موجود از دست برود کدام طرف مقصر بوده و مسوولیت به عهده کیست.»

سخنان عراقچی پس از آن بیان شد که وندی شرمن،‌ معاون سیاسی وزیر امور خارجه آمریکا، با پیچیده توصیف کردن مذاکرات هسته‌ای با ایران تاکید کرده‌بود که باید از یک ماه باقی مانده به مهلت سوم آذر برای دستیابی به یک توافق جامع و نهایی استفاده کرد. وندی شرمن همچنین گفته ‌بود که برخی از متحدان آمریکا و اعضای کنگره امیدوار هستند که دیپلماسی با ایران شکست بخورد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، شرمن در بخش دیگری از سخنانش گفت مذاکره‌کنندگان تمرکزشان روی رسیدن به توافقی است که به دنیا اطمینان دهد برنامه هسته‌ای ایران صرفا صلح‌آمیز است. در صورتی که ایران و قدرت‌های جهانی پیش از ضرب‌الاجل تعیین شده به یک توافق جامع اتمی برسند، تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران به طور قابل توجهی برداشته می‌شود و ایران نیز فعالیت اتمی خود را محدود می‌کند. آسوشیتدپرس اضافه می‌کند که از جمله دشواری‌های دولت اوباما، قبولاندن توافق احتمالی اتمی ایران به داخل و همکاران نزدیک منطقه‌ای است. خانم شرمن در بخش دیگری از سخنان خود افزود: «ما البته می‌دانیم که این روند مذاکرات، جنجالی است.» او گفت: «برخی نگران هستند که مذاکرات شکست بخورد. برخی دیگر نیز به نظر می‌رسد که می‌ترسند مذاکرات به موفقیت برسد. خیلی‌ها درباره آن پرسش‌ها شک و تردید دارند.» شرمن گفت دولت اوباما با اعضای کنگره و با بسیاری از همکاران خارجی از جمله اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به طور مرتب گفت‌وگو کرده است. وندی شرمن گفت: «ما نگرانی‌های مختلفی را شنیده‌ایم و تا جایی که می‌توانیم سعی کرده‌ایم به سوالات دشوار پاسخ دهیم.» معاون وزیر امورخارجه آمریکا تاکید کرد که دولت آمریکا در حالی از آن مذاکرات بیرون آمده که اعتقادش در این باره که دیپلماسی با ایران به خطرش می‌ارزد، تقویت شده است.

شرمن قرار است فردا دوشنبه برای رایزنی درباره برنامه هسته‌ای ایران به لندن سفر کند. به گزارش «ایسنا» و به نقل از خبرگزاری فرانسه، این سفر در شرایطی انجام می‌شود که تنها پنج هفته تا پایان ضرب‌الاجل ۲۴ نوامبر برای حصول توافق نهایی میان ایران و گروه ۱+۵ فرصت باقی است. خبرگزاری فرانسه گزارش داد: «هنوز مشخص نیست که مقامات ایرانی در لندن حضور داشته باشند.» پایگاه خبری« المانیتور» گزارش داده روز چهارشنبه جان کری، وزیر خارجه آمریکا برای گفت‌وگو در همین باره یک شام کاری با کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواهد داشت.

برنز، دومین بازنشسته مذاکرات هسته‎ای

طولانی شدن زمان مذاکرات هسته‎ای ایران و گروه ۱+۵ موجب شده است تا برخی مذاکره‌کنندگان اصلی از سمت خود بازنشسته شوند اما به دلیل حساسیت این مذاکرات همچنان در روند گفت‌وگوها شرکت داشته باشند. چندی پیش کاترین اشتون، نماینده ۱+۵ در مذاکرات هسته‎ای، دوره کاری‎اش به عنوان مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پایان یافت ولی او همچنان به عنوان مذاکره‌کننده هسته‎ای با ایران حضور خواهد داشت اکنون نیز ویلیام برنز، معاون وزیر امور خارجه آمریکا که از دوران ریاست‌جمهوری جورج بوش در مذاکرات هسته‎ای گروه ۱+۵ با ایران شرکت دارد، روز جمعه رسما بازنشسته شد اما با درخواست اوباما همچنان در مذاکره با ایران شرکت می‎کند. به گزارش «ایرنا» به نقل از بی‌بی‌سی، وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه رسما تایید کرد که ۲۴ اکتبر (دوم آذرماه) آخرین روز کاری برنز در مقام معاون وزیر خواهد بود. با این وجود قرار است این دپیلمات کهنه‌کار به عنوان مشاور در مذاکرات اتمی با ایران شرکت داشته باشد.

درباره تمدید مذاکرات گفت‌وگو نکرده‌ایم

همزمان با نزدیک شدن ضرب‌الاجل سوم آذر ماه و گمانه‌زنی‎هایی مبنی بر احتمال تمدید دوباره مذاکرات، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد: «تمرکز ما روی ضرب‌الاجل ۲۴ نوامبر است.» به گزارش «ایسنا»، جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری هفتگی خود با اشاره به مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵، گفت: «ما درباره تمدید این مذاکرات گفت‌وگویی نکرده‌ایم بنابراین من اطلاع بیشتری در این باره ندارم.»