گروه بازار پول: در آستانه مهم‌ترین رخداد اقتصادی ماه اکتبر، پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت برای روند طلا گرچه تعدیل شده‌اند، اما همچنان کاهشی مانده‌اند. در آخرین نظرسنجی «کیتکو» شمار هواداران افزایش قیمت فلز زرد در هفته جاری بیشتر است، گرچه آنها هم اکثریت مطلق را در دست ندارند. این هفته ۲۱ کارشناس به سوالات کیتکو پاسخ داده‌اند. از این میان ۶ نفر افزایش قیمت‌ها و ۹ نفر کاهش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند. ۶ نفر هم از مشخص نبودن یا خنثی بودن روند طلا گفته‌اند. در نظرسنجی قبلی برآیند نظرات با اختلافی اندک کاهشی بود. در هفته گذشته بهای آنی اونس ۷ دلار و بهای آتی آن برای تحویل در ماه دسامبر ۹ دلار کاهش یافت.

کارشناسانی که کاهش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند می‌گویند که طلا در هفته گذشته توانایی عبور از مرز ۱۲۵۵ دلار را نداشت، پس حالا می‌توان در انتظار این بود که بازار قیمت کف را هم بسنجد. «دارین نیوسام»، تحلیلگر ارشد Telvent DTN می‌گوید که با توجه به نمودارهای فنی کوتاه‌مدت انتظارکاهش قیمت‌ها را دارد: «پس از سنجش سطح مقاومتی بین ۱۲۵۲ و ۱۲۶۳ دلار، قراردادهای ماه دسامبر حالا می‌تواند سطح حمایتی بین ۱۲۲۸ و ۱۲۱۰ دلار را بسنجد.» فیلیپ استرایبل، استراتژیست ارشد موسسه RJO Futures نیز معتقد به کاهش قیمت‌ها، اما با دلایلی متفاوت است. او می‌گوید: «طلا گهگاه از تضعیف دلار و پایین بودن نرخ‌های بهره نفع می‌برد، اما هنگامی که به اوضاع بد اقتصاد اروپا توجه بیشتری شود و صحبت‌ها درباره افزایش نرخ بهره نیز بیشتر شود، بازگشت به سطح ۱۲۰۰ دلار بسیار محتمل است.»

اما کسانی که افزایش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند می‌گویند که انتظار دارند در سطوح به نسبت بالای قیمتی، سطح مقاومتی جدید مورد سنجش بازار قرار بگیرد. یکی از این کارشناسان «کم موریسون»، دبیر خبرنامه اینترنتیMorrison on the Markets است که می‌گوید: «من فکر می‌کنم در هفته جاری طلا پیرامون سطوح فعلی نوسان داشته باشد، اما در پایان هفته روی قیمت بالاتری بایستد. با توجه به کمتر بودن حجم فروش نسبت به خرید می‌توان گفت که فروشندگان در حال حاضر محتاط‌تر از خریداران هستند. سطح حمایتی ۱۲۲۰ دلار است و من فکر می‌کنم طلا به سوی مرز مقاومتی ۱۲۵۰ دلار حرکت کند.»

کارشناسانی که خنثی ماندن روند را پیش‌بینی کرده‌اند هم عمدتا به این موضوع اشاره می‌کنند که بازار در آستانه نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو با تکان شدیدی مواجه نخواهد شد. نشست دوروزه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه مهم‌ترین رویداد اقتصادی هفته است. در کنار این عامل ارزش دلار نیز همچنان به شدت مورد توجه خواهد بود. هفته جاری همچنین پایان ماه اکتبر را رقم خواهد زد. قیمت‌های پایان ماه کاری که اکنون با پایان هفته کاری نیز منطبق می‌شود برای تعیین روند ماه‌های پیش رو مهم است. به قول «دبی کارلسون»، نویسنده ارشد «کیتکو» باید دید روزهای جشن ‌هالووین با طلا چه خواهد کرد. آخرین روز هفته کاری جاری برابر با ۳۱ اکتبر و روز ‌هالووین است. آیا طلا در روز‌ هالووین شاهد انتقال نوسان خود به پله‌های پایین‌تر خواهد بود؟

اهمیت طلایی روزهای ‌هالووین