گروه بنگاه‌های اقتصادی، زهرا مجتهد: مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر از بهبود وضعیت بودجه ۹۴ نسبت به سال ۹۳ خبر داد. دکتر سلیمانی با اشاره به اینکه بودجه سال ۹۴ در حال تنظیم است و از شرایط مساعدتری نسبت به بودجه امسال برخوردار است، تصریح کرد: فرمول جدید به نفع پتروشیمی‌های کل کشور طراحی شده و این امر اثر مطلوب خود را در بودجه جدید می‌گذارد. وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار ما مبنی بر تعریف دقیق شما از منفعت پتروشیمی‌ها در طراحی فرمول جدید چیست؟ خاطرنشان کرد: در وهله نخست، تصمیم‌گیری در این باره از مجلس به دولت محول شده و در این حالت دولت منصفانه‌تر عمل می‌کند؛ به طوری که IRI برای صنایع بالادستی ۲۵ درصد و برای توسعه صنایع پایین‌دستی تا ۳۰ درصد خواهد بود. وی درباره پیش‌بینی درآمد هر سهم با اشاره به افزایش سرمایه اخیر اظهار کرد: پیش‌بینی با سرمایه جدید تفاوت چندانی نداشته و همان شرایط قبلی بر آن حاکم است.

سلیمانی با اعلام بروز تغییرات در هلدینگ‌های غدیر درباره وضعیت هلدینگ معدنی غدیر نیز افزود: همان‌طور که در مجمع نیز تاکید شده در هلدینگ معدنی بر آن هستیم تا سهم فعالیتی این هلدینگ را تا ۲۰ درصد ارتقا دهیم.

وی با اشاره به این مطلب که با هماهنگی‌هایی که با وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته‌ایم بر آن هستیم مسائلی که در حوزه معدن به‌ویژه بهره مالکانه و عوارض صادرات مطرح است را تسهیل کنیم، گفت: هلدینگ معدنی غدیر به سمت گسترش فعالیت در کانی‌هایی نظیر مس، آلومین، آلومینیوم و زنجیره فولاد در حرکت است و آینده مطلوبی را برای آن پیش‌بینی می‌کنیم.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری غدیر درباره هلدینگ ساختمان نیز یادآور شد: با به جریان انداختن پروژه‌هایی که از فعالیت‌ بازمانده بودند ازجمله پروژه‌های شمال کشور، خراسان و شیراز این هلدینگ نیز جان تازه‌ای گرفته است. براساس اطلاعیه ارسالی از سوی شرکت، «وغدیر» پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به آذرماه ۹۳ با سرمایه ۳۶ هزار میلیارد را معادل یک هزار و ۲۴۱ ریال اعلام کرده است. بنابر مصوبه مجمع عمومی عادی فوق‌العاده به تاریخ ۱۹ مهرماه ۹۳ سرمایه شرکت از مبلغ ۱۸ هزار میلیارد ریال به مبلغ ۳۶ هزار میلیارد ریال از محل اندوخته سرمایه‌ای معادل ۳۷ درصد و مطالبات و آورده‌ نقدی سهامداران (معادل ۶۳ درصد) افزایش یافت.

شرکت تاکید کرده است که افزایش سرمایه فوق تا زمان برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه سال مالی منتهی به پایان آذرماه ۹۳ به ثبت می‌رسد. پیش از این پیش‌بینی درآمد هر سهم شرکت با سرمایه ۱۸ هزار میلیارد ریال معادل دو هزار و ۸۰۱ ریال بوده است.

مطابق پیش‌بینی اعلام شده از سوی غدیر مبلغ ۲۲ میلیارد و ۹۳۱ میلیون ریال (۶۳۷ ریال به ازای هر سهم و بیش از ۵۰ درصد سود خالص پیش‌بینی شده) از پیش‌بینی درآمد سال مالی منتهی به ۳۰/۰۹/۹۳ به میزان ۲۷ میلیارد و ۱۷۴ میلیون ریال ناشی از سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها (عمدتا مربوط به سود حاصل از فروش سهام شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان) است.

شرکت سرمایه‌گذاری غدیر تا پایان دوره ۹ ماهه منتهی به شهریورماه امسال توانست ۷۵۵ ریال سود به ازای هر سهم شناسایی کند. این رقم با احتساب فروش سهام شرکت توسعه گردشگری کاروانسرای پارس و فروش سهام شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید اعلام شده است.

مطابق ماده ۵۸ اساسنامه شرکت «خالص سود حاصل از فروش سهام موجود در سبد سهام شرکت در هر سال باید به حساب اندوخته سرمایه‌ای منتقل و پس از رسیدن به نصف سرمایه ثبت شده و اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار بنا به پیشنهاد هیات مدیره و با تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده قابل تبدیل به سرمایه است. اندوخته سرمایه‌ای تا زمان ادامه فعالیت شرکت غیرقابل تقسیم بوده و تنها در شرایط خاص براساس پیشنهاد هیات مدیره و تصویب مجمع عمومی عادی هر سال می‌توان حداکثر ۲۰ درصد از مبلغی که همان سال به حساب اندوخته سرمایه‌ای منظور می‌شود بین صاحبان سهام تقسیم کرد.»

در این خصوص شرکت اعلام کرده است که هیات مدیره در نظر دارد مبلغ ۲۵۰ ریال به ازای هر سهم را جهت تقسیم بین سهامداران به مجمع عمومی عادی سال مالی ۹۳ پیشنهاد کند.