گروه بازار پول: عضو کمیسیون اقتصادی دفتر مشورتی مجمع تشخیص مصلحت نظام به بررسی چشم‌انداز بازار ارز، طلا، مسکن و بازار سرمایه پرداخت. به گزارش «ایسنا»، امیررضا حسنی، در سمینار بررسی چشم‌انداز بازار ارز، طلا، مسکن و بازار سرمایه، با اشاره به شرایط رکود تورمی حاکم بر اقتصاد ایران گفت: بودجه ۱۳۹۳ عملا انقباضی بود و با توجه به کاهش قیمت نفت امکان اینکه این سیاست تشدید شود دور از انتظار نیست. البته این شرایط به نفع تولیدکنندگان و مردم است؛ زیرا دولت برای هزینه کردن مجبور به جایگزینی درآمدهای مالیاتی به‌جای درآمدهای نفتی است و این یعنی دولت درآمدهای خود را شریک با مردم می‌داند.

وی افزود: کاهش فعلی قیمت نفت باعث کسری بودجه در سال جاری می‌شود و دولت برای جبران آن تمایل چندانی به کاهش نرخ دلار نخواهد داشت. از سوی دیگر نمودار محدوده معاملاتی فعلی دلار نشان ‌می‌هد در حال حاضر دلار حرکت صعودی و رو به بالایی را در پیش گرفته است.

حسنی ادامه ‌داد: پیش‌بینی مدیریت اقتصادی دولت، کاهش نرخ تورم به کمتر از ۲۵ درصد تا پایان سال است. اگر دولت به این هدف برسد با توجه به شرایط رکود تورمی حاکم، برای رونق اقتصادی اقدام به کاهش نرخ بهره بانکی می‌کند که این تصمیم موجب رونق بازار بورس می‌شود.

مدیرعامل موسسه اقتصاد ایرانیان تصریح‌کرد: عامل مهم و اثرگذار دیگر بر بازار بورس، تحریم‌ها است. تحریم‌ها در گذشته از اثرگذاری کمی برخوردار بودند، اما طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ اثرگذاری تحریم‌ها افزایش یافته است. از سوی دیگر با بررسی موارد تحریم‌ها می‌توان پی برد که هدف عمده تحریم‌ها مردم و نه دولت ایران و مربوط به بلوکه شدن جریان پولی بوده است. کلیات تحریم‌ها خارج از بحث هسته‌ای است و پشت‌پرده آن جلوگیری از الگو شدن ایران برای کشورهای منطقه و دیگر کشورها است.

وی بیان‌ کرد: مهم‌ترین نتیجه فعلی مذاکرات را می‌توان جلوگیری از تشدید تحریم عنوان کرد.

حسنی درباره چشم‌انداز بازار طلا گفت: در حال حاضر سیاست‌های انبساطی آمریکا کاهش یافته که نشان از کنترل تورم است؛ بنابراین در صورت ادامه روند کاهش سیاست‌های انبساطی، طلا در بازارهای جهانی تضعیف و برخلاف آن، دلار تقویت می‌شود. از طرف دیگر کاهش نرخ بیکاری آمریکا به تقویت بیشتر دلار می‌انجامد. شواهدی از اعداد و ارقام نرخ طلا نشان می‌دهد که طلا در محدوده قیمتی خود، قدرت خود را از دست داده و برخوردهای فعلی با آن، شکست این محدوده را نیز هشدار می‌دهد.

وی همچنین درباره بازار سکه در ایران نیز عنوان ‌کرد: در حال حاضر محدوده معاملاتی یا ارزش فعلی قیمت سکه نشان می‌دهد که نمی‌توان انتظار رشد محسوسی در قیمت سکه داشت و امکان کاهش قیمت نسبت به قیمت‌های فعلی نیز طی سه ماه آینده وجود دارد. حسنی در پایان به بازار مسکن نیز اشاره و پیش‌بینی کرد رکود حاکم بر این بازار تا ۶ ماه آینده ادامه یابد.