تکرار روزانه یک قوس بورسی

دنیای اقتصاد: رشد ۱۸۳ واحدی دماسنج بازار سهام در آخرین روز کاری هفته جاری، روز گذشته در شرایطی با قوت بیشتری دنبال شد که نگاهی به روند حرکتی منحنی شاخص کل حکایت از صعود سریع آن در ساعات ابتدایی و نزول در ساعات پایانی معاملات دارد. کارشناسان این حرکت شاخص کل را با توجه به ورود نقدینگی جدید به بازار و قیمت‌های حداقلی سهام تحلیل می‌کنند و معتقدند در ساعات ابتدایی معاملات به‌دلیل پرنشدن حجم مبنا جهش بازار طبیعی است؛ اما به‌تدریج با پرشدن حجم مبنا روند معکوس می‌شود.

«دنیای اقتصاد» روند حاکم بر معاملات روزانه را بررسی می‌کند

قوس حرکتی در منحنی شاخص کل

گروه بورس - مسعود‌رضا طاهری: دیروز شاخص کل بورس تهران با روند مثبت و افزایش ۲۹۴ واحدی در ۲ ساعت اول معاملات موجب شد تا شاخص کل بازار تا ۷۴ هزارو ۲۶۱ واحد بالا برود، اما در ادامه با تغییر مالکیت‌های پی‌در‌پی در سهام بزرگ بازار، ریزش مجدد شاخص رخ داد. تا پایان معاملات شاخص تا ۷۴هزار و ۱۵۱ واحد تعدیل شد که البته در این سطح نسبت به روز سه‌شنبه بیش از ۱۸۳واحد بالاتر ایستاد. دیروز ۷۵۳میلیون سهم به ارزش ۲۰۹۷ میلیارد ریال در بازار داد‌و‌ستد شد که نسبت به روز سه‌شنبه از نظر حجمی ۴۷درصد و از نظر ارزشی ۳۷درصد رشد ثبت کرده است. نگاهی به روند حرکتی نمودار شاخص کل طی هفته‌های اخیر مبین حرکت قوسی شکل دماسنج بازار طی ساعات معاملات است، هرچند دامنه صعود و نزول شاخص طی ساعات کاری یک روز چندان بالا نیست، اما شکل حرکتی منحنی بازار نشان‌دهنده رشد در ساعات ابتدایی معاملات و بازگشت از نقطه پیک در نیمه دوم معاملات است.

در این راستا کیوان شیخی، کارشناس مسوول آمار و اطلاعات بورس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» درخصوص روند حرکت منحنی شاخص اعلام کرد: جریان ورود نقدینگی جدید به بازار

(fresh money) ، یک‌سری تاثیرات را در بازار برجای می‌گذارد و موجب می‌شود برخی از یک‌سری سهام خارج شده و برخی دیگر به آنها وارد شوند. خرید و فروش‌های روزانه عمدتا در این مسیر به تغییر پرتفوی می‌انجامد که ترسیم منحنی شاخص تاثیر گرفته از این روند است. وی افزود: هر روز در ابتدای معاملات به دلیل کم بودن حجم معاملات و پر نشدن حجم مبنا روند حرکتی شاخص جهشی است که در ادامه این روند ورود سایر سهامداران به چرخه معاملات این روند را تشدید می‌کند. با پر شدن حجم مبنای شرکت‌های تاثیر‌گذار به مرور طی معاملات، سهامداران سهام تازه جایگزین می‌کنند که این روند اصولا اتفاق غیر‌معمولی در بازار سهام نیست. کارشناسان دلایل متعددی را برای روند حرکتی قوسی شکل در بازار مطرح می‌کنند، اما در کل معتقدند این موضوع با توجه به شرایطی که بازار دارد امری طبیعی است؛ به‌عنوان مثال ورود نقدینگی‌های جدید و قیمت‌های پایین سهم و حرکت بورس بر مدار اعتماد ضعیف برای رشد، خریداران را به شناسایی سودهای کوتاه‌مدت سوق داده و نوسان‌گیران در چنین فضایی فعالیت می‌کنند. درنتیجه معاملات با احتیاط بیشتری دنبال می‌شود که برآیند این امر در شاخص کل ظاهر شده است.

کارشناس آمار و اطلاعات بورس درخصوص مسیر کلی بازار و ارتباط آن با شاخص گفت: برآیند کلی بازار سرمایه را نباید تنها به شاخص گره زد بلکه افزایش نقدینگی‌های جدی در بازار سهام اتفاق مهمی است که در روند بررسی کلی بازار باید مورد توجه قرار گیرد. به‌طور مثال از خرداد تا شهریور ارزش معاملات بورس به غیر از معاملات بلوکی به مرور از یک هزار میلیارد ریال به ۲۵۰۰ میلیارد ریال رسیده که نشان از روند مثبت جذب نقدینگی در این بازار است. کاهش نرخ بهره بانکی، رکود در بازارهای ارز و سکه و درعین حال سود‌آوری برخی صنایع در بازار سهام که عمدتا به دلیل عبور از شرایط تحریمی شکل گرفته و نسبت به سال قبل روند بهتری دارند نیز دلیل جذب این منابع است.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین درخصوص شرایط کلی گزارش‌های ۶ماهه نیز توضیح داد. به گفته او به غیر از برخی صنایع تقریبا می‌توان به این گزارش‌ها از ۱۰۰ نمره ۷۰ داد. به گفته وی، برخی صنایع البته امسال نسبت به سال قبل چندان خوب عمل نکرده‌اند و مباحثی همچون نرخ‌گذاری در آینده در کنار برخی اتفاقات مانند شیب نزولی قیمت جهانی نفت می‌تواند همچنان بر تعدادی از صنایع مهم داخلی تاثیر داشته باشد؛ با این حال خوشبینی و بدبینی در این خصوص را باید به زمان دیگری موکول کرد.

غلامرضا سلامی دیگر کارشناس بازار سرمایه نیز اخیرا در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» از متغیرهای تشکیل دهنده شاخص انتقاد کرده است. این عضو انجمن حسابداران خبره ایران با تاکید بر اینکه اطلاعات از عدد شاخص و محاسبه آن در بورس ما قابل تحلیل نیست، به ذکر مثالی در این رابطه پرداخت و گفت: به‌عنوان مثال، اینکه شرکتی همانند هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس که به‌تنهایی تقریبا ۱۰ درصد از کل بازار را تشکیل می‌دهد، با داشتن ۵ درصد سهام شناور آزاد، با یک نوسان ۲۰درصدی، بتواند ۲درصد شاخص را بالا ببرد، باید مورد ارزیابی جدی قرار گیرد که آیا این افزایش ناشی از ارائه گزارش‌های ۶ماهه است یا اتفاق دیگری افتاده است و در ‌نتیجه در چنین شرایطی شاخص قابل تحلیل نیست.

به گفته سلامی، تحلیل واقعی را زمانی می‌توان از عدد شاخص دریافت که نقش فعالان بازار به‌صورت محسوس و طبیعی اثر‌گذار باشد؛ اینکه یک سهم خاص بتواند در کل شاخص اثر عمده‌ای بگذارد، رویه‌ای علمی نیست. وی در‌عین‌حال با اشاره به معاملات روزهای اخیر، ادامه داد: زمانی که ۵ سهم از سهام ۴۰۰ شرکت بورسی بیش از نیمی از افزایش بازار را به خود اختصاص داده‌اند، نباید تحلیل کنیم ۵۰ درصد رشد بازار به ۵ شرکت وابسته بوده و در‌عین‌حال نمی‌توان گفت شاخص به‌درستی اطلاعات بورس را نشان داده است، چراکه باید محاسبه شود که واقعیت این افزایش چیست و آیا بورس رفتار هیجانی نداشته است؟

روز گذشته متوسط حجم و ارزش معاملات روزانه به غیر از معاملات بلوکی، نشان می‌دهد که این معاملات از نظر حجمی ۴۷درصد و از نظر ارزشی ۳۱درصد افزایش ثبت کرده است. درعین‌حال حجم ۷۵۳ میلیون سهم و ارزش معاملات روزانه ۲۰۹۷ میلیارد ریال بوده است. اواخر مهر ماه در پی بروز خوشبینی به مذاکرات هسته‌ای و درعین حال ورود گزارش‌های ۶ ماهه، شاخص کل طی ۳روز بیش از ۲۰۰۰ واحد پرش داشت. این روند پس از آن تا یک هفته اخیر با نوسان‌های محدودتری همراه بوده است. روند عمومی شاخص دراین راستا در این هفته‌ها، معمولا با یک افزایش بیشتر در ابتدای معاملات همراه بوده که در ساعات بعد با تعدیل همراه شده است. حجم مبنا به‌عنوان معیاری که گاهی از سوی کارشناسان مورد انتقاد قرار می‌گیرد، در شکل‌گیری منحنی شاخص تاثیر محوری دارد. در بازار دیروز، پوشش صفر درصدی «فارس» در حالی پس از انتشار گزارش‌های ۶ ماهه، سهامداران حقیقی را از این سهم خارج کرد که ۷۸ درصد حقوقی‌ها آن را خریدند. این سهم بیش از ۱۱۰ واحد از ارتفاع شاخص کاست. با این حال نزدیک به ۱۱ میلیون سهم به ارزش ۴۱ میلیارد ریال حاصل معاملات بازار در این سهم بود. صندوق بازنشستگی نیز نزدیک به ۵۰ واحد از شاخص کل بازار کاهش داد. «وغدیر» نیز دیروز در بین بیشترین تاثیر‌گذاران منفی بر شاخص ۳۰ واحد ریزش را بر تپیکس تحمیل کرد. «پارسان » هم در این بین ۲۸ واحد از آن را کاهش داد. در مقابل بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل بازار را خرید و فروش ۱۱ میلیون سهم ملی صنایع مس به خود اختصاص داد که با میدان‌داری ۷۲درصدی حقوقی‌ها نزدیک به ۵۰ واحد بر شاخص افزود.

«رمپنا » نیز در این بین تقریبا ۴۷ واحد بر میزان شاخص بازار اضافه کرد. معامله ۸۰ میلیون سهمی سهام بانک صادرات با خرید تقریبا برابر حقیقی‌ها و حقوقی‌ها منجر به افزودن ۳۸ واحد بر شاخص کل شد.

در بازاردیروز بیشترین ارزش معامله به نماد «خودرو» اختصاص یافت. بنا به برخی گزارش‌ها بهبود گزارش‌های ۶ماهه در این خودرو‌ساز با درصد پوشش ۶۵ درصدی و افزایش EPS تا ۳۲۴ریال، موج تازه‌ای از اقبال عمومی را متوجه این سهم کرده است. برخی از خبرها از سر‌گیری دوباره صادرات و حضور ایران خودرو در سوریه، آذربایجان و روسیه حکایت دارد؛ برخی سایت‌ها مانند سایت سنگال این شرکت نیز در آستانه تعطیلی است. دیروز ۵۷ میلیون سهم به ارزش ۱۷۵ میلیارد ریال در این نماد داد‌وستد‌ شد که آن را در صدر بیشترین ارزش بازار قرار داد. در همین حال نماد سهم بانک صادرات با ۸۰ میلیون سهم به ارزش ۷۰ میلیارد ریال از نظر حجمی در صدر ایستاد. نماد «فملی» اما بیشترین افزایش ارزش بازار را تا رسیدن به ۹۹ هزار و ۹۶۰ میلیارد ریال کسب کرد. نماد «خزامیا» بیشترین تقاضا و نماد «شمواد» برترین عرضه را به خود تخصیص دادند.

با نمادها در تالار شیشه‌ای

روز گذشته نمادهای مختلفی در بازار به دلایل متنوع باز شده و برخی نیز متوقف شدند. بنا بر این گزارش در پایان معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری البرز برای برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده به منظور تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه و نماد معاملاتی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه به منظور تصویب صورت‌های مالی، متوقف شدند. همچنین نمادهای معاملاتی حق‌تقدم شرکت‌های‌ پتروشیمی خارک، صنایع خاک چینی ایران، نیرو محرکه، با توجه به پایان مهلت پذیره‌نویسی بسته شدند.

در این میان، نماد معاملاتی حق تقدم شرکت گلوکوزان، با توجه به اعلام مهلت پذیره‌نویسی، بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیزم حراج تک قیمتی بازشد در عین حال با توجه به اعلام این شرکت، افزایش سرمایه شرکت مذکور تا تاریخ برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه سال مالی منتهی به شهریور ماه ۱۳۹۳، ثبت نخواهد شد و سود نقدی تقسیمی در مجمع به حق‌تقدم‌های حاصل از افزایش سرمایه تعلق نخواهد گرفت. همچنین نماد معاملاتی شرکت‌های تراکتورسازی ایران، سیمان فارس، توسعه معدنی و صنعتی صبانور، با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۳، بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیزم حراج تک قیمتی باز شدند. نماد معاملاتی حق‌تقدم شرکت گروه مدیریت سرمایه گذاری امیدنیز، با توجه به اعلام مهلت پذیره‌نویسی، بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیزم حراج تک‌قیمتی بازگشایی شد.

صفحه 10 را نیز بخوانید