سونیتا سراب‌پور: عکس‌ها تنها یادگاری‌های ثبت شده از لحظاتی است که آنها را دوست داریم. ثبت این خاطرات دوست داشتنی این روزها به کمک گوشی‌های همراه آسان‌تر هم شده است. همچنین به کمک اپلیکیشن‌های ویرایشگر عکس که هر کدام از ما چندتای آن را نیز روی گوشی خود داریم می‌توانیم این عکس‌های گرفته شده را به شیوه حرفه‌ای ویرایش کنیم. اگر به دنبال اپلیکیشن‌های جدید هستید تا بهتر و با دقت بیشتری به ویرایش عکس‌های خود بپردازید می‌توانید از اپلیکیشن‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم استفاده کنید. این اپ‌ها که برخی از آنها نیز سایت‌های مخصوصی دارند ابزارهایی در اختیار کاربرانشان می‌گذارند تا عکس‌هایشان را به شکلی کاملا حرفه‌ای ویرایش کنند.


عکس‌های سلفی با کیفیت
نام اپلیکیشن: Retrica
سیستم‌عامل: ios‌ و اندروید
قیمت: رایگان
Retrica یکی از بهترین اپلیکیشن‌های عکاسی برای افراد علاقه‌مند به گرفتن عکس‌های سلفی از خود است. این اپلیکیشن ساده با داشتن بیش از 80 فیلتر متنوع و جذاب به شما امکان خلق عکس‌های سلفی بسیار دیدنی را می‌دهد. این فیلترهای متنوع را تا به‌حال در کمتر اپلیکیشن عکاسی تجربه کرده‌اید.
یکی از ویژگی‌های جذاب این اپلیکیشن این است که این امکان را به شما می‌دهد تا قبل از عکس گرفتن نتیجه استفاده از فیلترهای مورد نظرتان را ببینید. همچنین با این اپلیکیشن می‌توانید به صورت پشت سر هم و در فواصل زمانی مختلف از خودتان عکس بگیرید و چند عکس مختلف از خود را در یک عکس واحد کنار هم بچینید. نوشتن شرح کوتاهی برای عکس‌ها، تعریف نقطه متمرکز در عکس، زمان‌سنج اتوماتیک و... از دیگر امکانات این اپلیکیشن است. Retrica به صورت رایگان در اختیار کاربران سیستم‌عامل ios‌ و اندروید قرار گرفته است. برای دریافت این اپ می‌توانید به سایت
www. retrica.co/‌ مراجعه کنید.


ویرایشگر حرفه‌ای عکس
نام‌اپلیکیشن: Cymera
سیستم‌عامل:ios‌و اندروید
قیمت: رایگان
اگر از گوشی خود برای عکسبرداری زیاد استفاده می‌کنید حتما با اپلیکیشن‌های مختلفی برای ویرایش عکس‌های خود آشنا هستید. Snapseed شاید یکی از بهترین‌ اپ‌ها برای ویرایش عکس‌ها باشد، اما اگر می‌خواهید تجربه جدیدی در ویرایش عکس داشته باشید پیشنهاد ما برای شما اپلیکیشن Cymera است.
Cymera یک ابزار تمام عیار برای کسانی است که به عکاسی علاقه دارند. در واقع این اپ تمام لوازم مربوط به عکاسی و ویرایش آن را یکجا در خود جمع کرده است. با این اپ شما به طیف گسترده‌ای از لنزها و حالت‌های مختلف عکسبرداری دسترسی خواهید داشت. بیش‌از ۸۰۰ مدل و ابزار برای اضافه کردن جلوه‌های ویژه به عکس‌ها از طریق Cymera در اختیار شما قرار می‌گیرد. ۷ لنز دوربین مشابه لنزهای دوربین‌های حرفه‌ای SLR، ابزارهای ضدلرزش، فوکوس اتوماتیک و …،بیش‌از ۲۰ فیلتر مختلف برای ایجاد حسی بیشتر در عکس‌ها، به همراه قابلیت تنظیم ویژگی‌های فیلتر همچون شدت نور، رنگ و…، چهره‌آرایی و گریم به‌وسیله لوازم آرایشی متنوع و مختلف، بیش از ۷۰ مدل مو و لوازم مختلف برای تغییر چهره و... از جمله ویژگی‌های این اپ حرفه‌ای است. همچنین اگر از عاشقان عکاسی به صورت سیاه و سفید هستید برای ویرایش این نوع عکس‌ها بهترین گزینه برای شما Noir Photo است.


ساخت عکس‌های سه‌بعدی
نام‌اپلیکیشن: Seene
سیستم‌عامل: ios
قیمت: رایگان
برای ثبت یک عکس ویژه و خاص این اپلیکیشن را پیشنهاد می‌کنیم. با کمک Seene و البته دوربین گوشی‌های آی‌فون خود می‌توانید عکس‌های متفاوت سه‌بعدی خلق کنید.
کار با این اپلیکیشن نیاز به انجام کار خاص یا پیچیده‌ای ندارد کافی است سوژه‌ای که قرار است از آن تصویر سه‌بعدی تهیه کنید بدون حرکت و ثابت مقابل دوربین گوشی شما بایستد. بعد از انتخاب سوژه ثابت‌تان اپلیکیشن هنگام عکسبرداری از سوژه نقاط سبز رنگی را به شما نشان می‌دهد که این نقاط سبز رنگ از سوژه توسط اپ برای ساخت تصویر سه‌بعدی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
بعد از مشخص شدن این نقاط سبزرنگ حالا شاتر را فشار دهید و سپس گوشی خود را به چهارجهت مختلف (راست به چپ، چپ به راست، بالا به پایین، پایین به بالا) تکان دهید تا بتوانید روی عکس‌تان یک تصویر سبزرنگ هشت ضلعی را ببینید. در نهایت مشاهده این تصویر سبزرنگ، Seene به شما عکس نهایی سه‌بعدی شده را نمایش می‌دهد. اگر دوست دارید تنها بخشی از عکس به شکل سه‌بعدی
در بیاید کافی است فقط دوربین را به همان قسمت تکان دهید مثلا چپ به راست.


عکس‌هایی که صدا دارند
نام اپلیکیشن: Feeelit
سیستم‌عامل:ios و اندروید
قیمت: رایگان
فکر کنید مشغول دیدن عکس‌های قدیمی خود در یک جشن تولد، میهمانی خانوادگی و... هستید و به این فکر می‌کنید که کاش هنگام ثبت عکس، صدای محیطی که از آن عکس گرفته‌ بودید نیز ثبت می‌شد. مانند صدای موسیقی در یک جشن تولد، یا صدای صحبت دوستان و آشنایانتان در عکس. برای داشتن چنین تجربه‌ای می‌توانید از اپلیکیشن Feeelit استفاده کنید. در واقع Feeelit به رویای شما واقعیت می‌بخشد این اپلیکیشن رایگان به شما امکان می‌دهد تا روی عکس‌هایی که می‌گیرید صدای محیط را نیز در همان لحظه ثبت کنید یا روی آن صدایی که دوست دارید بگذارید. در واقع این اپ یک ‌گالری عکس به همراه صدا را برای شما به ارمغان می‌آورد. این اپلیکیشن جالب به صورت رایگان در اختیار کاربران سیستم‌عامل اندروید و ios قرار گرفته است. اگر امکانات این اپلیکیشن برایتان جالب است آن را می‌توانید از طریق سایت www.feeel.it دریافت و روی دستگاه دیجیتال خود نظیر گوشی هوشمند یا تبلت نصب کنید.


تبدیل عکس به فیلم
نام اپلیکیشن: Flipagram
سیستم‌عامل: ios و اندروید
قیمت : رایگان
Flipagram یک اپلیکیشن ساده است که در یک محیط ساده، تصاویر شما را به ویدئوهای کوتاه تبدیل می‌کند. کار با این اپ خیلی ساده است. در ابتدا شما تصاویر مورد نظر را انتخاب کنید. سپس این تصاویر را به صورت دلخواه مرتب کنید بعد موسیقی متن یا صدای ضبط شده خود را برای صداگذاری استفاده کنید و زمان بندی تصاویر را انجام دهید. حالا اگر نتیجه کار مورد تایید است آن را در شبکه‌‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید. برای انتخاب موسیقی روی این فیلم کوتاه شما هم می‌توانید از آهنگ‌های روی دستگاه دیجیتالی خود استفاده کنید و هم از بین میلیون‌ها موسیقی که در اختیار شما قرار گرفته است دست به انتخاب بزنید. اما اگر از روش صداگذاری می‌خواهید استفاده کنید می‌توانید با صدای خود داستان تصاویر را بازگو کنید. بعد از درست کردن فیلم کوتاه خود می‌توانید قبل از به اشتراک گذاشتن یک بار آن را مرور کنید تا ایرادات احتمالی آن را برطرف کنید. این اپلیکیشن به صورت رایگان در اختیار کاربران سیستم‌عامل ios‌ و اندروید قرار گرفته است. کاربران اندروید این اپ را می‌توانند از سایت کافه بازار نیز دانلود و روی گوشی یا تبلت خود نصب کنند.


راحت عکس بگیرید
نام اپلیکیشن: +Camera
سیستم‌عامل: ios
قیمت: 2 دلار و 99 سنت
این اپلیکیشن‌ یکی دیگر از اپ‌هایی است که می‌توانید برای ویرایش عکس‌های خود از آن استفاده کنید.
+Camera یکی از بهترین‌ها در این بخش است به طوری که در سال ۲۰۱۱ به انتخاب Time به‌عنوان یکی از بهترین اپلیکیشن‌های آی‌فون انتخاب شد و همچنین برنده جایزه Best App Ever Awards به‌خاطر طراحی و کارکرد عالی نیز شد. تاکنون بیش از 10 میلیون نسخه از این اپ به فروش رسیده است.
+Camera با اینکه بسیار ساده طراحی شده اما امکانات کاربردی زیادی را در اختیار کاربرانش قرار داده است. با استفاده از این اپ هنگام عکاسی با لمس کردن صفحه عمل نور سنجی و فوکوس عکس را می‌توانید کنترل کنید و در نهایت مقدار روشنایی یا تاریکی عکس را مشخص کنید. این اپ این امکان را فراهم می‌کند که تا
۶ برابر به صورت دیجیتالی روی عکس زوم کنید و با پردازش حرفه‌ای اپلیکیشن، بالاترین کیفیت ممکن را داشته باشید. قابلیت شفاف سازی با Clarity از دیگر امکانات این اپ است. با استفاده از قابلیت Clarity در اپلیکیشن، بهترین تنظیمات روی عکس اعمال می‌شود که در نهایت به صورت کاملا حرفه‌ای تصویر شما با بهترین جزئیات ذخیره می‌شود.


ویرایشگر قدرتمند
نام‌اپلیکیشن:BeFunky
سیستم‌عامل: ios‌و اندروید
قیمت: رایگان
ویرایشگر قدرتمندی که از امکانات بالا و طراحی مناسبی برخوردار است. این ویرایشگر علاوه بر امکانات عالی برای افکت‌گذاری و افزودن ویژگی‌های مختلف به تصویر، امکان ذخیره و اشتراک‌گذاری و پرینت تصاویر را نیز به شما می‌دهد. علاوه بر امکانات مقدماتی، می‌توانید از
۲۰ افکتی که در BeFunky در نظر گرفته شده است به صورت کاملا رایگان استفاده کنید. اما برای استفاده از امکانات بیشتر این سرویس مانند ذخیره کردن تصاویر با کیفیت بالا یا فضای اختصاصی آنلاین باید هزینه‌ مشخصی را پرداخت کنید. همچنین استفاده از امکانات این اپ از طریق سایت مخصوص آن به آدرس www.befunky.com نیز فراهم شده است. کاربران به کمک این سایت می‌توانند به صورت آنلاین نیز عکس‌های خود را ویرایش کنند.

فتوشاپ در جیب شما
نام اپلیکیشن:
Photoshop Express
سیستم‌عامل: Ios و اندروید
قیمت رایگان
اگر دوست دارید به نسخه کوچک شده نرم‌افزار فتوشاپ دسترسی داشته باشید می‌توانید از این ویرایشگر عکس استفاده کنید. بسیاری از امکانات ضروری برای ویرایش تصاویر، مانند حذف قرمزی مردمک چشم، بریدن یا استفاده از فیلترهای مختلف و... از طریق این ویرایشگر در اختیار شما گذاشته می‌شود. شما با این ابزار همانند فتوشاپ می‌توانید از حالت تمام صفحه برای ویرایش عکس‌های خود استفاده کنید. علاوه بر اپ امکان استفاده از این اپ روی کامپیوترهای شخصی از طریق سایت
www.photoshop.com/tools نیز فراهم شده است.