برندهای برتر  سال 2014
ساسان قاسمی، وحید شکری اینتربرند (interbrand) هر ساله فهرستی از 100 برند برتر جهان را ارائه می‌دهد. امسال نیز همانند سال‌های گذشته این موسسه این فهرست را منتشر کرده است. در این مطلب ضمن معرفی مختصری از رویکرد این موسسه در انتخاب برندها، فهرست 10 برند برتر مطرح شده و توضیحاتی در مورد برخی از آنها در این فهرست ارائه خواهد شد. عوامل ارزشیابی برند
«اینتربرند» ارزشیابی برندها و رده‌بندی آنها را بر اساس عوامل زیر انجام می‌دهد:
تحلیل مالی عملکرد برند (محصولات، خدمات یا هر دو): محاسبه سود تولید شده توسط محصولات، خدمات برند یا هر دوی اینها و همچنین پیش‌بینی‌های مالی
تاثیر تصمیم خرید برند: تحلیل عوامل موثر بر تصمیم خرید برند
ارتباط رقابتی برند: بررسی عملکرد برند نسبت به محیط رقابتی
اینتربرند اطلاعات خود را از Thomson Reuters (برای داده‌های مالی)، Datamonitor (برای داده‌های کالاهای مصرف‌کننده) و توئیتر (برای تحلیل رسانه اجتماعی) گردآوری می‌کند. سپس این آژانس تمامی این عوامل را برای تهیه فهرست بزرگ‌ترین و برترین برندهای سال به کار می‌برد.
اپل (Apple)
اپل برای دومین سال پیاپی در جایگاه نخست برترین برندهای جهان قرار گرفته است. اپل به لطف معرفی ApplePay، پلتفرم جدید برای پرداخت مبتنی بر تلفن همراه که مصرف‌کنندگان را قادر می‌سازد برای آیتم‌های گوناگون از طریق گوشی اپل خود پول پرداخت کنند و همچنین فناوری پوشیدنی (ساعت اپل) توانسته است جایگاه خود را حفظ کند. آیفون‌های جدید سریع‌تر و باهوش‌تر از مدل‌های قبلی بوده و دارای صفحه نمایش‌های بزرگ‌تری هستند. اپل نه تنها از ابزارهای خود به منظور گسترده‌تر کردن نفوذ خود استفاده می‌کند، بلکه خود را به فضاهای جدید توسعه می‌دهد. با رونمایی از ساعت اپل (AppleWatch) که فاکتورهای سلامت در بدن را پایش می‌کند، آینده اپل به‌ میزان زیادی متکی به توانایی‌اش در همکاری با شرکت‌های بهداشتی و سلامتی خواهد بود. این شرکت برای دستیابی به بلندپروازی های خود دست به استخدام افراد ماهری مانند مدیر فروش TAG Heuer، مدیر بازاریابی دیجیتال Nike، مدیرعامل سابق burberry، مدیر عامل سابق Yves Saint Laurent و مارک نیوسان (Marc Newson) به‌عنوان معاون طراحی زده است. گرچه ممکن است امروزه تمرکز و توجهات روی محصولات جدید این شرکت باشد، اما نکته بسیار با اهمیت، روشی است که محصولات اپل و هزاران محصول دیگر از توسعه‌دهندگان، تولیدکنندگان و ارائه‌دهندگان خدمات دیگر امروزه با یکدیگر کار می‌کنند. در واقع اکوسیستم جدید اپل جهان ما را به یک کامپیوتر عظیم همه جا حاضر در همه مکان ها و در همه زمان تبدیل کرده است. از گرفتن نبض و انجام خرید تا کنترل ابزارها در منزل، هدف اپل بهتر کار کردن هر چیز در زندگی افراد است.
سامسونگ (Samsung)
در فهرست برترین برندهای جهان، سامسونگ رشد یک پله‌ای را نسبت به سال گذشته تجربه کرده است. این شرکت متعلق به کره‌جنوبی و فعال در عرصه فناوری‌های برتر الکترونیکی، به شتاب دادن به کاوش‌ها و امکانات به وسیله سرمایه‌گذاری پایدار در تحقیق و توسعه در بخش‌های طراحی و فناوری ادامه می‌دهد. این نوآوری مستمر برند را قادر کرده است تا پیش بودن خود از تقاضاهای بی‌رحمانه مصرف‌کنندگان برای ابزارهای نسل بعد مانند تلویزیون منحنی و هدست‌های جدید واقعیت مجازی را حفظ کند. همچنین این برند حضور خود در بازار تبلت‌ها در سال ۲۰۱۳ را دو برابر کرد. سامسونگ همچنین گام خود را برای توسعه تجهیزات الکترونیک پوشیدنی برداشته و تمرکز خود را بر روی موج بعدی نوآوری‌های فناوری قرار داده است.
تویوتا (Toyota)
در فهرست ۱۰۰ برند برتر جهان، تویوتا رشد ۲ پله‌ای نسبت به سال گذشته داشته است. تویوتا باارزش‌ترین برند خودرویی در فهرست است. گرچه تویوتا در سال ۲۰۱۴ توسط وزارت دادگستری ایالات متحده ۲/۱ میلیارد دلار جریمه شد و نزدیک به ۴/۶ میلیون وسیله نقلیه را در سراسر جهان به علت نقص فنی تنها چند هفته بعد از آن جریمه فراخوان کرد، اما این خودروساز ژاپنی این بحران‌ها را به سلامت پشت سر گذاشته و شهرت ۷۷ ساله خود را دست نخورده و بی‌عیب نگاه داشته است.
افزایش فروش امسال این برند نه تنها نشان دهنده رشد در ایالات متحده است، بلکه نشان دهنده رشد در بازارهایی مانند چین و اروپا نیز است. تویوتا به‌طور سنتی به عنوان یک برند قابل اعتماد که شاید بیشتر برای کیفیت بالای محصولاتش شناخته می‌شود تا شخصیت برندش، درک می‌گردد. با کارزارهای تبلیغاتی مانند «Let's go places» و «Go fun yourself» این برند قصد دارد تا بعدی هیجان‌انگیز و سرزنده به ارتباطات خود اضافه کند. همچنین تویوتا دست به همکاری با شرکت‌های دیگر زده است. به‌طور مثال این شرکت با تولیدکننده آلمانی خودروهای لوکس یعنی BMW روی طیفی از پروژه‌ها از مهندسی سلول‌های سوختی تا محرک‌های الکتریکی همکاری کرده است. این تلاش‌های همکارانه به تویوتا در دسته و پنجه نرم کردن با هزینه‌های فناوری کمک کرده است و در عین حال این برند اطمینان حاصل کرده است که برند حامی محیط زیست در بخش خودروسازی باقی بماند (تویوتا در رتبه‌بندی بهترین برندهای سبز جهانی 2014 از سوی اینتربرند در رتبه دوم قرار دارد).
مک دونالد (McDonald's)
با بیش از 35 هزار نمایندگی در بیش از 100 کشور جهان، برند مک دونالد به بیش از 70 میلیون مشتری در روز خدمات می‌دهد. این خرده فروش خدمات غذایی در سرتاسر جهان سقوط دو پله‌ای را در فهرست امسال تجربه کرده است. گرچه فروش جهانی این برند تحت فشار قرار دارد، اما برند به سختی برای پاسخ به تقاضای مشتریان مبنی بر وعده‌های غذایی سالم‌تر و دارای ارزش غذایی بالاتر کار کرده و به توسعه جهانی خود ادامه می‌دهد. مک دونالد وعده‌های غذایی سالم جایگزینی مانند سالادها، میوه‌های تازه و... را در فهرست غذایی کلاسیک خود قرار داده است. وعده‌های غذایی شاد مک دونالد نیز مغذی‌تر شده و 95 درصد‌ آنها همراه با میوه‌ها، سبزیجات یا لبنیات کم چرب است. مک دونالد همچنین به نگرانی‌های مصرف‌کنندگان در مورد سلامتی به وسیله قرار دادن اطلاعات بیشتر در مورد مواد مغذی موجود در محصولاتش روی بسته بندی آنها پاسخ داده است. این برند در ادامه گام‌های بلند خود به سمت پایداری، اهداف بلندپروازانه ای برای خرید تنها گوشت گاو، قهوه، روغن پالم و ماهی که از نظر پایداری تایید شده‌اند تا سال 2020 دارد (اگر چه منابع ماهی سفید نیز در حال حاضر 100 درصد پایدار هستند). حمایت مالی از جام جهانی فوتبال 2014 و المپیک زمستانی 2014 با پشتیبانی ترویجات قوی، تبلیغات و تلاش‌های رسانه اجتماعی مرتبط با بازی‌ها به مک دونالد در حفظ آگاهی از برند و وفاداری مصرف‌کنندگان به آن کمک کرده‌اند.
منابع:
Interbrand.com brandingmagazine.com





نکات مورد توجه در فهرست 100 برند برتر
اپل و گوگل مانند سال گذشته در بالای فهرست قرار گرفتند.

بخش خودرو دارای بیشترین تعداد برند (۱۴ برند) در این فهرست است که به دنبال آن بخش فناوری با ۱۳ برند قرار aدارد.

تویوتا با ارزش‌ترین برند خودروساز موجود در این فهرست است.

برندی که بیشترین رشد را در فهرست داشته، فیس‌بوک (رتبه ۲۹ در فهرست) با رشد ۸۶ درصد است.

برندهای بعدی که بیشترین رشد در فهرست را داشته اند آئودی با رشد ۲۷ درصدی، آمازون با رشد ۲۵ درصدی، فولکس واگن با رشد ۲۳ درصدی و نیسان با رشد ۲۳ درصدی هستند.

هوآوی اولین برند چینی است که در این فهرست وارد شده است (رتبه ۹۴).

دیگر تازه واردان به فهرست دی اچ ال (رتبه ۸۱)، لندروور (رتبه ۹۱)، فدکس (رتبه ۹۲) و هوگو باس (رتبه ۹۷) هستند.