معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از تسریع ورود هتل‌ها و مراکز اقامتی سراسر کشور به طرح تطبیق استانداردهای فنی و کیفیت خدمات گردشگری تا قبل از آغاز نوروز ۹۴ خبر داد. به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از روابط عمومی معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، مرتضی رحمانی‌موحد در نشستی با عاملین طرح تطبیق استانداردهای فنی و کیفیت خدمات در گردشگری استان‌های کشور گفت: در حال حاضر شرکت تلاشگران اندیشه کاراد به عنوان نماینده عامل چهارم طرح تطبیق، استانداردسازی کلیه تاسیسات گردشگری سراسر کشور را به صورت گسترده در دستور کار قرار داده و سبب رعایت ضوابط و قوانین اجرایی مطابق با معیارهای روز شده است. وی درباره مقاومت برخی از تاسیسات گردشگری برای ورود به این طرح گفت: کلیه مراکز تحت پوشش طرح تطبیق استانداردهای فنی و کیفیت خدمات گردشگری تنها در صورت داشتن گواهینامه مورد نظر از سوی عاملین تطبیق در قالب شرکت‌های متعدد فنی در سراسر استان‌های کشور می‌توانند پروانه بهره‌برداری خود را تمدید کنند.

رحمانی‌موحد پس از بررسی گزارش عملکرد شرکت کاراد به عنوان عامل چهارم طرح تطبیق گفت: شناسایی شرکت‌های عامل تطبیق، تهیه و تدوین مستندات قانونی و اخذ مصوبات راهبردی جهت رفع بخشی از نقیصه‌های استراتژیک و حقوقی، بررسی نیازهای اجرایی، تربیت نیروی انسانی به همراه تامین زیرساخت‌ها و بسترسازی نرم‌افزاری و ایجاد بانک جامع اطلاعاتی جهت نهادینه‌سازی نظام اتوماسیون عملیات و تسریع جریان اجرا بخشی از اقدامات شایسته و زیربنایی عامل چهارم طرح به شمار می‌آید که سبب شکل‌گیری بستر اجرایی شایسته‌ای شده است. وی خاطرنشان کرد: به استناد شیوه‌نامه و برنامه‌های عملیاتی طرح‌ریزی شده، همزمان با افزایش تعداد عوامل تطبیق، حوزه‌های محدود عملیاتی نیز به صورت زمان‌بندی شده گسترش خواهند یافت؛ از این رو آن دسته از شرکت‌ها که از توان اجرایی بالاتر و اثربخشی مضاعفی برخوردار باشند در بازار موجود از مزیت رقابتی گسترده‌تری برخوردار خواهند بود.

رحمانی‌موحد تصریح کرد: این امر زمینه تلاش همه‌جانبه عوامل تطبیق منتخب را برخواهد انگیخت تا به زودی شاهد اجرای فراگیر و همه‌جانبه طرح در سطح ملی باشیم؛ به همین دلیل ارزشیابی عملکرد شرکت‌های عامل تطبیق از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

معاون گردشگری افزود: طبق بررسی عملکرد اخذ شده از عامل چهارم طرح، ساختار عوامل اجرایی شامل عامل تطبیق، مدیرفنی، سرارزیاب، ارزیاب و کارشناسان ارشد با ورود داده‌های خود در سامانه طرح و ارائه گزارش‌های متوالی ارتباط دوسویه قوی با عامل چهارم برقرار کرده‌اند و در کنار ایجاد فضای رقابتی از سیاست‌های اجرایی متنوع برای ترغیب و جذب تاسیسات گردشگری به این طرح استفاده می‌کنند.

رحمانی‌موحد همچنین درخصوص تهییج واحدهای گردشگری و ورود آنها به طرح تطبیق استانداردهای فنی و کیفیت خدمات گردشگری گفت: ورود جدی مجامع صنفی و حمایت آنها از این طرح در به روز شدن مراکز گردشگری و تسریع اجرای طرح بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

این مقام مسوول در پایان درباره راهکارهای بهبود و ارتقای اثربخشی هرچه بیشتر طرح مذکور گفت: طرح‌ریزی، ایجاد و فعال‌سازی کمیته راهبردی طرح تطبیق، التزام عملی کلیه دست‌اندرکاران صنعت گردشگری، تقویت نقش مسوولیت‌پذیری جوامع صنفی، حمایت مالی از استانداردسازی توسط نهادهای مالی و اعتباری و نیز ضرورت ارائه بسته‌های تشویقی عامل چهارم از جمله سرفصل‌های کاری پیش رو در پیشبرد طرح تطبیق استانداردهای فنی و کیفیت خدمات گردشگری به شمار می‌آید.