دنیای‌اقتصاد، اهواز، محمد علاف پور: مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی خوزستان بر لزوم اشاعه واقعی فرهنگ استاندارد در جامعه تاکید کرد و گفت: منظور از اشاعه فرهنگ استاندارد، جلب توجه عموم مردم برای انجام هر فعالیتی به بهترین وجه و نحو است که این مساله وظیفه و همچنین رویکرد سازمان است که باید مورد توجه قرار گیرد. رضا دهدشتی‌زاده اظهارکرد: رویکرد ما این است که در هر کار و فعالیتی باید استاندارد مورد توجه قرار گیرد و آن را رعایت کرد.

وی افزود: در حال حاضر ۳ اداره استاندارد در شهرهای آبادان، خرمشهر و بندرامام و یک نمایندگی در شهر دزفول وجود دارد که قصد داریم حدود ۱۰ نمایندگی یا اداره جدید در شهرستان‌های استان ایجاد کنیم.

دهدشتی‌زاده تصریح‌کرد: چارت سازمانی ما اصلاح شده و درصدد هستیم تعداد نیروهای اداره‌کل را افزایش دهیم که این مهم در صورت اخذ مجوز استخدام و جذب نیرو محقق می‌شود.

وی عنوان‌کرد: با توجه به گسترش فعالیت‌ها و نظارت‌های این سازمان، اداره‌ها و معاونت‌های جدیدی ایجاد شده که در حال حاضر اداره اوزان و مقیاس‌ها، اداره تایید صلاحیت استان، معاونت تدوین و ترویج استاندارد و معاونت استاندارد خوزستان مستقر در بندر امام(ره) به این مجموعه افزوده شده است.

مدیرکل استاندارد خوزستان گفت: رویکرد دیگر این اداره‌کل، رویکرد استانداردهای کارخانه‌ای است. اگر شخص بتواند پروانه علامت استاندارد را اخذ کند یعنی اینکه حداقل‌ها را در استاندارد رعایت می‌کند، اما این حداقل‌ها برای مردم کافی نیست و سطح توقع مردم بیش از اینها است. دهدشتی‌زاده اظهارکرد: هر واحد تولیدی باید وضعیت و فرآیند تولید، وضعیت پرسنل و فعالیت واحد خود را بررسی و پایش کند و برای خود شاخص‌ها و استانداردهایی را تعریف کرده و این شاخص‌ها را رعایت کند و ارتقا دهد. وی افزود: حفظ توان رقابتی و رقابت‌پذیری بین واحدهای تولیدی ایجاب می‌کند که استانداردهای تولیدی در هر واحد تولیدی تغییر کند و استانداردهای پویایی ارائه شود.

دهدشتی‌زاده گفت: در کشور ما استانداردها اجباری است، درحالی‌که در کشورهای دیگر این‌گونه نیست زیرا به این باور رسیده‌اند که در صورت تولید محصول فاقد کیفیت، از رقابت در بازار عقب می‌مانند. اگر واحد تولیدی نتواند کیفیت و استانداردها را رعایت کند و تولید آن با کیفیت نباشد، قطعا به تعطیلی کشیده می‌شود و موفق نخواهد شد.

مدیرکل استاندارد خوزستان اظهارکرد: معضل دیگر ما این است که برخی افراد وارد حیطه کار و تولید می‌شوند که تخصص و آگاهی کافی را ندارند و انتظار داریم اگر شخصی یا سرمایه‌گذاری وارد کار و تولید می‌شود توان علمی و فعالیت تولیدی را داشته باشد. وی بیان کرد: ما در هر سال ۴ بار واحدهای تولیدی را کنترل می‌کنیم، اما این مساله کافی نیست؛ بنابراین انتظار داریم که این نظارت و کنترل‌ها در طول سال توسط خود واحدهای تولیدی صورت بگیرد. دهدشتی‌زاده گفت: اگر تولیدکننده برای ارتقای کیفیت و استاندارد هزینه‌ای صرف کند، این هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است و تولیدکننده باید بداند که رمز موفقیت و ماندن در کیفیت و استاندارد است.

وی ادامه داد: انتظار داریم واحدهای تولیدی به سمت استانداردهای کارخانه‌ای و سخت‌گیرانه بروند که هر واحدی برای خود استاندارد کارخانه‌ای تدوین و آن را رعایت کند و ارتقا دهد. مدیرکل استاندارد خوزستان در ادامه به عملکرد این اداه‌کل در ۶ ماه امسال اشاره و خاطرنشان‌کرد: انجام ۲۰۱۳ مورد بازرسی از بازار و اخذ ۶۲۳ نمونه و ۷۸ فقره تذکر و جمع‌آوری ۱۱۷ کالا، تایید و نصب ۳۶۹ دستگاه آسانسور، بازرسی و نظارت ۷۸۷ دستگاه آسانسور، بازرسی و نمونه‌برداری از ۱۱ هزار و ۴۶۵ محموله وارداتی و شناسایی ۳۵ محموله نامرغوب و توقیف ۸۶ دستگاه وسایل بازی، از جمله این اقدامات است.