شهرام شریف: معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات روز گذشته از رضایت ۶۰ درصد کاربران اینترنت از کیفیت و سرعت اینترنت در ایران خبر داده است. هر چند دقیقا مشخص نیست رگولاتوری این آمار رضایتمندی از اینترنت را بر چه اساسی و با چه معیاری به دست آورده اما نگاهی کلی به وضعیت سرویس‌دهی اینترنت در ایران نشان‌دهنده ضعف و اشکالات عمده‌ای هم در بخش زیرساخت و هم در بخش دسترسی است.

به نظر می‌رسد رگولاتوری عدم شکایت از سرویس را با رضایتمندی از آن اشتباه گرفته است درحالی‌که شکایت نکردن از سرویس‌های اینترنتی عمدتا به‌دلیل ناامیدی از پیگیری برای بهبود آن است. فرآیندهای شکایت از اینترنت کند و بی‌کیفیت ساده نبوده و معمولا هم نتیجه‌بخش نیست. از طرفی بسیاری از کاربران می‌دانند بخش قابل توجهی از مشکلات اینترنتی ناشی از مشکلات شرکت زیرساخت در انحصار واردات پهنای باند و فقدان تخصص و مدیریت توزیع آن در کشور است. دامنه وسیع این مشکلات و عدم تلاش کافی وزارت ارتباطات برای حل این مشکلات که ما در روزنامه «دنیای اقتصاد» بارها به آن پرداخته‌ایم عملا بسیاری از کاربران را از بهبود این وضعیت ناامید کرده است. چندی قبل وزیر ارتباطات اولتیماتومی برای بهبود وضعیت اینترنت به خدمات‌دهندگان اینترنت داد اما بعد از گذشت

چند ماه می‌بینیم شرایط به هیچ وجه رو به بهبود نرفته است.

رگولاتوری در این میان به دلایل مختلف اساسا خود را درگیر حل مشکلات اینترنت نمی‌کند، مشکلاتی که عمدتا به شرکت هم‌عرض این شرکت یعنی شرکت زیرساخت برمی‌گردد و اساسا این سازمان قادر به نظارت یا اعمال یک دستور هم به آن نیست.

اعلام رضایتمندی ۶۰ درصد کاربران از اینترنت کند و بی‌کیفیت ایران از سوی نهادی که خود باید در راس منتقدان به این وضعیت باشد به هیچ وجه پذیرفتنی نیست. طی ماه‌های نخست مدیریت وزارت ارتباطات در دولت روحانی بارقه امیدی از درک مشکلات اینترنتی به چشم آمد اما حذف صورت مساله با اتکا به آمارهای غیرواقعی، چشم فروبستن بر واقعیت‌هایی است که مردم آن را از نزدیک لمس می‌کنند.