موبنا: مایکروسافت نسخه ویندوزفون ۱/۸ را اواسط سال‌جاری میلادی عرضه کرد و این نسخه توانسته سهم بیشتری از نسخه قبلی به دست بیاورد. گزارش‏ها حاکی است که هم‏اکنون ویندوزفون ۱/۸ حدود نیمی از سهم بازار کل ویندوز فون را در اختیار دارد، درحالی‌که ویندوزفون ۷ فقط ۶/۱۶ درصد سهم این بازار را به خود اختصاص داده است. گوشی‏های نوکیا ۹۵ درصد سهم همه گوشی‏های ویندوزفونی، اچ‏تی‏سی ۳ درصد و سامسونگ یک درصد را در اختیار دارند.

لومیا ۵۲۰ یکی از پرفروش‏ترین گوشی‏های ویندوزفونی بازار است که حدود ۲۶ درصد سهم بازار را در اختیار دارد. همچنین گوشی‏های لومیا ۶۳۰ و ۹۲۰ هم در رده گوشی‏های متوسط سهم زیادی از این بازار را در اختیار دارند.

ویندوز فون (Windows Phone) سیستم‏عاملی است که توسط شرکت مایکروسافت برای گوشی‏های هوشمند ساخته می‏شود و جانشین پلت‌فرم ویندوز موبایل است. ویندوز فون۷ در نوامبر ۲۰۱۰ معرفی شد. در سیستم‌عامل ویندوز فون بر‌خلاف ویندوز موبایل، مایکروسافت به‌جای نشانه گرفتن بازار شرکت‌های بزرگ، بازار مصرف‌کنندگان را نشانه گرفته است. در این سیستم‌عامل به جای استفاده از شکل برنامه‏های مبتنی بر ویندوز فایل‏های exe از برنامه‏های مایکروسافت سیلورلایت استفاده شده است.