سیاست آمریکایی در اروپا جواب نمی‌دهد

متیو بوئسلر نویسنده اقتصادی و مجری پیشین «بنزینگا رادیو» پژوهشگران «دویچه بانک» چند ماه پیش در گزارشی از احتمال آغاز برنامه‌های تسهیل کمی در اروپا گفته بودند، برنامه‌هایی که حالا اعلام شده برای فراهم آوردن محرک‌های بیشتر برای درمان اقتصاد بیمار منطقه یورو به کار گرفته خواهد شد. هنوز برنامه‌ای برای خرید اوراق قرضه دولتی اعلام نشده، اما اوراق بهادار با پشتوانه دارایی و همین طور اوراق پوشش‌دار از سوی بانک مرکزی اروپا خریداری خواهد شد. دویچه بانک آن زمان گفته بود که تسهیل کمی خصوصی یعنی خرید وام‌های تضمین شده برای بنگاه‌های کوچک و متوسط و همچنین تسهیل عمومی یعنی خرید بدهی حاکمیتی مانند ایالات متحده انجام خواهد شد. اما در آن گزارش آمده بود: «اعمال چنین سیاست‌هایی در اروپا بسیار کمتر از ایالات متحده موثر خواهد بود؛ چراکه موانع سیاسی همچنان پابرجا است. تسهیل کمی عمومی تنها در حالی مجسم خواهد شد که چشم‌انداز تورم و رشد به طرز قابل ملاحظه‌ای بدتر شود.» حالا هم خبری از تسهیل کمی عمومی نیست، اما آیا تسهیل کمی خصوصی جواب خواهد داد؟ آیا ممکن است اروپا ناچار به اعمال سیاست‌های عمومی هم بشود؟ آیا اصلا سیاست‌های تسهیل کمی در اروپا جواب خواهد داد؟

چشم‌انداز رشد و تورم هم اکنون بد است؛ اما آیا چطور می‌‌توان مطمئن بود که سیاست‌هایی که آمریکا را به دوره‌‌گذار رسانده، اروپا را هم از رکود جدا کند؟ شکل مقابل تفاوت‌های بین برنامه‌های تسهیل کمی بانک مرکزی اروپا و برنامه‌های فدرال رزرو را نشان می‌‌دهد. برنامه‌های فدرال رزرو از زمان بحران مالی اجرا شد و جزئیات کامل برنامه‌های بانک مرکزی اروپا هنوز مشخص نیست. با این همه دلایلی وجود دارد که نشان می‌‌دهد چرا آن سیاست‌ها ممکن است دوباره کارآمد نباشند.

یکی از مشکلات تسهیل کمی در اروپا این است که تاثیر «اثر ثروت» در اروپا می‌‌تواند بسیار کمتر باشد؛ چراکه مشارکت در بازار پایین تر است. در اروپا مخالفت عمومی بیشتری با خرید دارایی از سوی بانک مرکزی وجود خواهد داشت و شکل تسهیل کمی به کانال اعتباری ضربه نخواهد زد. در گزارش دویچه بانک آمده بود: «خرید دارایی‌ها در تسهیل کمی خصوصی می‌‌تواند تنها بر دارایی‌های تضمین شده متمرکز باشد. با این حال به دلیل مقیاس محدود این بازار و موانع تنظیمی برای توسعه آن در آینده، بانک مرکزی ممکن است وام‌های شرکتی در بانک‌ها را هم هدف بگیرد. بدون توجه به نوع دارایی، مساله حیاتی این است که بانک مرکزی اروپا نشان دهد که مدتی در بازار خواهد ماند تا بانک‌ها دوباره با وجود نگرانی از مسائل وابسته به اعتبار و رشد انگیزه اعطای وام داشته باشند.» در تصویر مقابل می‌‌توانید چکیده تمام دغدغه‌های دویچه بانک را بررسی کنید.

سیاست آمریکایی در اروپا جواب نمی‌دهد