فارس: مدیرعامل بورس انرژی ایران از برگزاری اولین نشست کارشناسی برای رفع ابهام و پیش‌بینی‌ لازم عرضه نفت خام در تالار صادراتی بورس انرژی خبر داد و گفت: دومین نشست نیز در آینده برگزار و پس از نهایی شدن به بورس انرژی محول خواهد شد. سیدعلی حسینی با اشاره به آخرین وضعیت عرضه نفت خام در تالار صادراتی بورس انرژی ایران گفت: پس از دستور وزیر نفت مبنی بر عرضه نفت خام از مسیر بورس انرژی، جلسات کارشناسی با آقایان سید محسن قمصری مدیر امور بین‌الملل و علی کاردر مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه در این نشست کارشناسی مشکلات احتمالی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت، افزود: در مورد خریداران بالقوه، قرارداد مورد نیاز در این زمینه و راهکارهای مرتبط با آن صحبت‌هایی شد، تا هم بورس انرژی و هم شرکت ملی نفت راهکارهای پیشنهادی را نهایی کنند.

حسینی با بیان اینکه هنوز تا عرضه نفت خام در تالار صادراتی بورس انرژی فاصله داریم، گفت: تا زمان نهایی شدن مدل عرضه و معامله، نشست‌های کارشناسی دیگری برگزار خواهد شد.

مدیرعامل بورس انرژی ایران در پاسخ به این سوال که قرارداد سلف نفت کوره چه زمانی منتشر خواهد شد، گفت: شرکت ملی نفت اقدام به جمع‌بندی کرده و اکنون برای عرضه، شرکت مشاوره و تامین سرمایه‌ را انتخاب کرده است که براساس قانون مصوبات قراردادهای مربوط به پذیره‌نویسی، بازارگردانی و موارد مرتبط نهایی می‌شود.

حسینی در پایان تاکید کرد: پس از انجام توافقات و آمادگی هیات مدیره شرکت ملی نفت، انتشار قرارداد سلف موازی استاندارد نفت کوره در دستور کار بورس انرژی قرار می‌گیرد.پیش از این محسن قمصری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه استقبال بخش‌خصوصی برای فروش نفت‌خام بد نبود، اما این بخش توان مالی انجام این کار را ندارد، گفته بود: سازوکار عرضه نفت خام در بورس در حال انجام است و امیدواریم عرضه نفت‌خام در بورس در ماه جاری محقق شود.