توافق پنهان نفتی عربستان- آمریکا

گروه نفت و پتروشیمی: روز گذشته قیمت نفت صعودی شد. بهای نفت برنت تا لحظه تنظیم این گزارش با افزایش بیش از یک دلاری به بالای ۸۷ دلار رسید؛ در عین حال قیمت نفت خام آمریکا نیز نسبت به روز پیش از آن ۸۰ سنت افزایش داشته و به ۲/۸۲ دلار به ازای هر بشکه رسید. در عین حال بهای قیمت سبد نفتی اوپک در آخرین به‌روز‌رسانی سایت این سازمان، روز سه‌شنبه با هفت سنت افزایش به ٨٢ دلار و ٤٤ سنت برای هر بشکه رسید. مهم‌ترین‌ عوامل افزایش بهای نفت خام در روز گذشته انتشار آمار مثبتی از اقتصاد آمریکا و ژاپن است که نشان‌دهنده بهبود سمت تقاضای بازار از سوی این دو کشور است. به گزارش بلومبرگ، شاخص اطمینان مصرف‌کننده در آمریکا طی ماه اکتبر به ۵/۹۴ رسید، این شاخص ماه پیش ۸۹ بوده است. رقم اعلام شده برای شاخص اطمینان مصرف‌کننده آمریکا بیشترین مقدار از سال ۲۰۰۷ تا کنون بوده است. از طرفی تولیدات صنعتی ژاپن، به‌عنوان دومین مصرف‌کننده آسیا پس از چین در ماه سپتامبر ۷/۲ درصد افزایش داشته است. انتشار این آمارها در مجموع باعث افزایش بهای نفت شد. یکی از کارشناسان نفت در این باره به بلومبرگ گفت: با وجود افزایش قیمت‌ها نباید انتظار جهش قیمت را داشته باشیم، بلکه این افزایش قیمت بیشتر نشان از پایان فصل ریزش‌های شدید است. در عین حال به زودی حجم ذخایر نفت آمریکا توسط اداره اطلاعات انرژی این کشور اعلام می‌شود، بر اساس برآوردهای بلومبرگ حجم ذخایر آمریکا افزایش خواهد داشت که در صورت تحقق برآوردهای این سایت خبری به زودی شاهد افت دوباره قیمت نفت خواهیم بود.

یکی از دلایل مهمی که به کاهش بهای نفت دامن زده است کاهش بهای نفت از سوی کشورهای عضو اوپک است. این اقدام که از سوی عربستان سعودی شروع و توسط دیگر اعضای این سازمان دنبال شد، به جنگ قیمتی بین اعضای اوپک تعبیر می‌شود. تحلیلگران بازار انرژی تا‌کنون تفسیرهای متفاوتی از این اقدام عربستان داشته‌اند که طیف‌های مختلفی از اهداف اقتصادی محض تا سیاسی محض را در بر می‌گیرد. حال پایگاه خبری گلوبال ریسرچ از جزئیات توافق محرمانه‌ای بین آمریکا و عربستان پرده برداشت که براساس آن عربستان در ازای عرضه نامحدود نفت ارزان به بازار جهانی به دنبال تضعیف روسیه و ایران است.

به گزارش «ایسنا»، گلوبال ریسرچ در این باره نوشته است: جزئیات توافق جدید «محرمانه و کاملا احمقانه» آمریکا و عربستان درباره سوریه و داعش در حال رو شدن است. جزئیات این توافق در دیدار جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و پادشاه عربستان در ماه سپتامبر نهایی شد. یکی از عواقب ناخواسته این توافق سوق دادن هرچه سریع‌تر روسیه به سمت شرق، چین و اورآسیا خواهد بود.

یکی از عجیب‌ترین و غیرقابل‌ انتظارترین پیامدهای بمباران اخیر ناتو بر ضد گروه تروریستی داعش کاهش شدید بهای نفت بوده است. این درحالی است که با توجه به اینکه این جنگ مهم در یکی از نفت‌خیزترین مناطق جهان در جریان است نباید با کاهش شدید بهای نفت همراه شود. سعودی‌ها فروش نفت ارزان به آسیا به ویژه چین را هدف گرفته‌اند و گفته می‌شود عربستان در حال پیشنهاد فروش نفت خام خود به قیمت بشکه‌ای ۵۰ تا ۶۰ دلار به این کشور است در حالی‌که قیمت قبلی نفت این کشور حدود ۱۰۰ دلار بود. به نظر می‌رسد این ماموریت ارزان فروشی عربستان با هماهنگی بخش جنگ‌های مالی وزارت خزانه‌داری آمریکا از طریق دفتر اطلاعات مالی و تروریسم این وزارتخانه و همکاری شماری از بازیگران داخلی «وال استریت» که کنترل معاملات فرآورده‌های نفتی را در دست دارند، انجام شده است. نتیجه این ماموریت آشفتگی بازار است که روز به روز بیشتر می‌شود. در این میان چین از خرید نفت ارزان کاملا راضی است ولی روسیه و ایران دو متحد نزدیک پکن در حال لطمه هستند. با این حال این توافق در وهله نخست، روسیه تحت هدایت پوتین را هدف قرار داده است، کشوری که یک تهدید علیه سلطه‌گری آمریکا محسوب می‌شود.

براساس این گزارش اما این طرح به دلایل زیادی محکوم به شکست است زیرا پوتین به همراه چین و دیگر کشورها اقدامات استراتژیک زیادی را برای کاهش وابستگی به غرب انجام داده است. در واقع روسیه اخیرا فعالیت خود را برای حذف دلار از معاملات نفتی تشدید کرده است و اگر دلار از تجارت جهانی نفت حذف شود وزارت خزانه داری آمریکا با یک فاجعه مالی روبه‌رو‌ خواهد شد. به خاطر همین یک دلیل باید جنگ نفتی کری-عبدالله را یک تاکتیک احمقانه بنامیم. به گزارش «دنیای اقتصاد»، از طرفی البدری، رئیس سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت نیز روز گذشته اعلام کرد که کشورهای عضو این سازمان در شرایط بحرانی قرار ندارند اما در قیمت‌های فعلی ۵۰ درصد تولید‌کنندگان شیل در خطر تعطیلی قرار دارند. این به دلیل هزینه بالای حفاری در میادین نفتی شیل است که کاهش قیمت نفت ممکن است به توقف حفاری‌های جدید بینجامد.

به گفته رئیس اوپک کاهش ۲۵ درصدی قیمت نفت از ژوئن سال جاری میلادی بیش از میزان افزایش عرضه بوده است، این درحالی است که همچنان شاهد افزایش تقاضا در بازار نیز هستیم. وی کاهش بهای نفت را بیشتر متاثر از جو روانی حاکم بر بازار دانسته است.