گروه نفت و پتروشیمی، نسیم علایی: دولت در یک قدمی تحقق وعده تامین گاز زمستانی است. به گفته مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس با راه‌اندازی سکوهایB و C فاز ١٢ و تکمیل لوله‌گذاری فاز ۱۸ پارس جنوبی تا اواخر آذرماه امسال روزانه ‌‌٦٠ تا ٦٥ میلیون متر‌مکعب گاز به خطوط سراسری گاز کشور تزریق خواهد شد. پیش از این بیژن زنگنه، وزیر نفت کشورمان وعده افزایش ۸٠ تا ۱٠٠ میلیون متر‌مکعب تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی را تا پایان سال جاری داده بود که بر اساس گفته علی اکبر شعبان‌پور با تولید زود هنگام فاز ۱۲ و ۱۸ تا آذر ماه امسال بخشی از وعده‌ وزیر محقق می‌شود. طی چند سال اخیر با افزایش مصرف گاز در بخش خانگی یکی از معضلات بخش انرژی، تامین گاز زمستانی کشور بوده است. یکی از روش‌هایی که این مواقع دولت استفاده می‌کرد، قطع گاز مصرفی پتروشیمی‌ها بود. این روش با وجود اینکه از قطع گاز در بخش خانگی جلو‌گیری می‌کند به بخش پتروشیمی و حجم تولید این بخش ضربه می‌زند. حال به نظر می‌رسد با افزایش تولید ۱۰۰ میلیون متر‌مکعبی از پارس جنوبی بخشی از این کمبودگاز جبران شده و پتروشیمی‌ها نیز با کمبود خوراک کمتری مواجه شوند.

میدان گازی پارس جنوبی میدان گازی مشترک میان ایران و قطر است. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده این میدان از ۲۸ فاز خشکی و آبی تشکیل شده است به‌طوری که گاز استخراج شده از سکوهای واقع در دریا با خط لوله به بخش خشکی مربوطه این فازها منتقل و پس از فرآورش و شیرین‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به گفته شعبان‌پور، مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس در حال حاضر ایران با بهره‌برداری از ۱۰ فاز بیش از ۱٠ میلیارد فوت مکعب از این میدان مشترک برداشت می‌کند و با بهره‌برداری کامل از فاز ۱۲ و ۱۸، یک میلیارد فوت مکعب بر آن افزوده می‌شود و عقب‌افتادگی ایران از قطر کاهش می‌یابد. قطر برداشت گاز از میدان پارس جنوبی را نزدیک به ۱۰ سال زودتر از ایران شروع کرده است و به گفته شعبان‌پور در حال حاضر روزانه حدود ۲۸ میلیارد فوت مکعب گاز از این میدان برداشت می‌کند. در آغاز طرح توسعه این میدان به عهده برخی شرکت‌های معتبر اروپایی و آمریکایی بود اما با اعمال تحریم‌های یکجانبه غرب علیه ایران طرح توسعه این میدان‌ها نیمه کاره ماند و عمدتا به شرکت‌های ایرانی سپرده شد. علاوه بر رفتن شرکت‌های خارجی، عدم برنامه‌ریزی صحیح در دولت یازدهم به عقب‌افتادگی هرچه بیشتر ایران از رقیب قطری خود دامن زد. با روی کار آمدن دولت یازدهم یکی از اهداف زنگنه به‌عنوان وزیر نفت این دولت سرمایه‌گذاری روی میادین مشترک کشور و جبران فاصله ایجاد شده در برداشت از کشورهای همسایه به‌عنوان اولویت اول بود. مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به افزایش تولید از میدان مشترک پارس جنوبی اعلام کرد تولید زود‌هنگام از فازهای ۱۲ و ۱۸ با تلاش شبانه روزی متخصصان داخلی محقق شده است. به گفته وی در حال حاضر بیش از ۱۸۰۰ نفر به‌طور ثابت در بخش آبی و روی سکوها در حال فعالیت هستند.

پیش از این سکوی A فاز ۱۲ بهمن ماه سال گذشته به مدار تولید پیوست و هم‌اکنون روزانه ٢٨ میلیون متر‌مکعب گاز ترش از این فاز در دو واحد شیرین‌سازی پالایشگاه فرآورش می‌شود. شعبان‌پور با اعلام اینکه تا‌کنون بیش از ٥/۳ میلیون بشکه میعانات گازی فاز ١٢ پارس جنوبی از اسفند سال گذشته تاکنون صادر شده است، گفت: با هماهنگی‌های انجام شده با امور بین‌الملل شرکت ملی نفت و در‌خواست تانکر جهت صدور، ۲/۱ میلیون بشکه میعانات گازی دیگر این فاز به زودی صادر خواهد شد.

از طرفی با بهره‌برداری از سکوهای B و ‌C، بهره‌برداری از این میدان به ‌‌٦٠ تا ٦٥ میلیون متر‌مکعب در روز خواهد رسید. علاوه بر این ١٢٠ هزار بشکه میعانات گازی و همچنین ٧٥٠ تن گوگرد به تولید کشور افزوده می‌شود. شعبان‌پور از آغاز تولید گوگرد در نخستین واحد گوگردزدایی فاز ١٢ خبرداد و گفت: تا اواخر آذر امسال، واحد دوم گوگردزدایی این پالایشگاه به بهره‌برداری خواهد رسید. مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس همچنین از بهره‌برداری سومین و چهارمین واحد شیرین‌سازی پالایشگاه فاز ١٢ پارس جنوبی با استفاده از گاز ترش تا پایان آبان امسال خبر داد و گفت: بر اساس برنامه‌ریزی تا پایان امسال پنج واحد شیرین‌سازی این فاز به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به آغاز طراحی واحد اتان زدایی در نزدیکی پالایشگاه فاز ١٢ پارس جنوبی، گفت: با ساخت واحد اتان‌زدایی، علاوه بر اتان، مقداری LPG نیز از این فاز بهره‌برداری می‌شود که می‌تواند در واحدهای پتروشیمی استفاده شود. این در حالی است که به گفته این مقام مسوول، سکوهای فازهای ١٥، ١٦و ١٨ نیز در یک قدمی تولید قرار دارد، به‌طوری که روز یک شنبه مشعل سکوی فاز ۱۸ با گاز ترش روشن شد و فاز ۱۷ نیز جزو فازهای برنامه‌ریزی‌شده برای بهره‌برداری تا پایان سال جاری است که با کمی تاخیر نسبت به فاز ۱۸ به بهره‌برداری می‌رسد. شعبان‌پور در ادامه خاطر‌نشان کرد: در مجموع، تا پایان سال، هفت سکوی اولویت‌دار پارس جنوبی به بهره‌برداری ‌رسیده و ۱٠٠ میلیون متر‌مکعب گاز روزانه به تولید این میدان مشترک افزوده می‌شود و در‌عین‌حال طرح توسعه دیگر سکوهای این میدان مشترک دنبال می‌شوند.

شعبان‌پور در ادامه اعلام کرد: از آنجا که قسمت خشکی فاز ۱۸ تا تکمیل نهایی زمان زیادی می‌برد، برای بهره‌برداری از سکوی مربوطه خط لوله انشعابی از فاز ۱۸ به فاز ١٥و ١٦ ساخته شده است که ظرف دو هفته آینده با تکمیل این خطوط امکان بهره‌برداری از گاز سکوی ۱۸ فراهم می‌شود. مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: سال آینده با پایان کار در فازهای اولویت نخست پارس جنوبی بر اساس میزان پیشرفت سایر فازهای باقیمانده این میدان برای توسعه اولویت‌بندی خواهند شد، از این‌رو بار دیگر سیاست اولویت‌بندی در پارس‌جنوبی ادامه خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به تولید روزانه ٢٣ میلیارد فوت مکعبی کشور قطر از میدان مشترک پارس جنوبی گفت: هم‌اکنون ایران روزانه ١١ میلیارد فوت مکعب گاز از این میدان برداشت می‌کند که تا پایان امسال، این میزان به حداقل ١٦ میلیارد فوت مکعب خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به راه‌اندازی و بهره‌برداری نهایی از هفت سکوی پارس جنوبی در خلیج‌فارس گفت: هم‌اکنون بیش از ٢ هزار نفر از متخصصان و کارگران ایرانی روی این سکوها مشغول فعالیت هستند. شعبان‌پور با تاکید بر اینکه تا پیش از فصل سرما، تلاش می‌کنیم حداقل ٨٠ تا ١٠٠ میلیون متر‌مکعب گاز ترش از مخزن پارس‌جنوبی به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده شود، گفت: تاکنون ٢٨ میلیون متر‌مکعب از این میزان در سکوی نخست فاز ١٢ محقق شده است. وی از فازهای ١٣، ١٩ و ٢٢ تا ٢٤ به‌عنوان فازهای اولویت‌دار در میان فازهای معروف به ٣٥ ماهه خبر داد و گفت: این فازها به‌طور میانگین بیش از ۷٠ درصد در بخش خشکی پیشرفت داشته‌اند.