هشدار درباره دائمی نبودن بازارهای صادراتی

دنیای اقتصاد، کرمانشاه، الهام اکبری: همایش روز ملی صادرات و تجلیل از صادرکنندگان نمونه کرمانشاه با حضور رئیس، هیات‌رئیسه و دبیرکل اتاق ایران و استاندار کرمانشاه برگزار شد. لزوم تهیه نقشه راهبردی جامع بلندمدت

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در این مراسم گفت: ایران همواره به کرمانشاه افتخار کرده است و امیدوار هستیم این حرکت در اقتصاد نیز ادامه پیدا کند.

وی افزود: سطح آگاهی فعالان اقتصادی کرمانشاه قابل ستایش است و در مجموعه بخش خصوصی استان همگرایی و مودت وجود دارد که سرمایه بزرگی برای استان محسوب می‌شود و از سوی دیگر پیوند خوب بخش خصوصی و دولتی در این استان نیز شایان تقدیر است و این دو بخش باید بپذیرند که مکمل یکدیگر هستند.

رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور اعلام کرد: صادرکنندگان در یک مبارزه نابرابر، با نبود ابزار لازم و گره‌های فراوان تلاش زیادی کرده و صادرات استان را زنده نگه داشته‌اند.

شافعی تصریح کرد: وقتی ما می‌توانیم صادراتی موفق داشته باشیم که از تولید قوی در کشور برخوردار باشیم، بنابراین توجه به تولید در کشور پایه و اساس صادرات موفق و پویا را فراهم خواهد کرد و برنامه‌های آینده دولت نیز در این زمینه امیدوارکننده است.

وی توضیح داد: صادرات یک کار موقتی و کوتاه‌مدت نیست، بلکه کاری بلندمدت و اساسی است و لازمه آن تهیه نقشه راهبردی جامع بلندمدت برای صادرات کشور است تا صادرکنندگان بتوانند برای چند سال آینده خود برنامه‌ریزی داشته باشند.

رئیس اتاق ایران تاکید کرد: ما بر اثر یک سری اتفاقات، روزی بازار افغانستان، آسیای مرکزی و قفقاز را به دست آوردیم و اکنون براساس اتفاقی دیگر، بازار عراق را داریم و باید براساس تجربیات گذشته خود به بازار عراق توجه ویژه داشته باشیم و بدانیم این بازار دائمی نیست و باید برای استفاده پویا از آن، سرمایه‌گذاری لازم را صورت دهیم تا تجربه‌های ناموفق گذشته تکرار نشود.

شافعی ادامه داد: با روش‌های کنونی، آینده ما در این بازار زیر سوال است و ما نیازمند ایجاد محورهای قدرتمند در این بازار هستیم و در این میان استان‌های مرزی کشور به‌ویژه کرمانشاه، وظیفه خطیری برعهده دارند.

وی موضوع آموزش را مورد توجه قرار داد و توضیح داد: مساله آموزش مورد توجه ویژه اتاق ایران است و آموزش به جوانان استان‌ها باید در دستورکار اتاق‌های سراسر کشور قرار گیرد و اتاق ایران نیز حمایت‌های لازم را انجام خواهد داد.

رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور گفت: بحث خصوصی‌سازی در استان‌های مرزی نیز اقدام بسیار مهمی است و امیدوار هستیم این کار در آینده نزدیک انجام شود و اتاق‌های استان‌هایی که با عراق هم‌مرز هستند می‌توانند با ایجاد یک کمیته مشترک، موفق‌تر و هماهنگ‌تر عمل کنند.

وی بیان کرد: در ماه جاری قرار است سفرای کشورهای همسایه نشست مشترکی با استانداران و روسای اتاق‌های بازرگانی برگزار کنند تا در زمینه ارتباط با کشورهای همسایه به هماهنگی بیشتری برسیم.

شافعی ادامه داد: هدف ترسیم‌شده برای صادرات کرمانشاه دست‌یافتنی است و با تلاش مضاعف و برنامه‌ریزی درست، می‌توان به آن رسید.

صادرات باید فرهنگ ملی مردم شود

پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق ایران نیز در این نشست گفت: دستاورد صادرات تنها نباید به صادرکنندگان و سازمان‌های ذی‌ربط برسد و اگر می‌خواهیم به اهداف سند ۱۴۰۴ برسیم، صادرات باید فرهنگ ملی مردم باشد.

وی افزود: دستاورد صادرات در سطح استان باید مایه افتخار همه مسوولان باشد و روزی که فرهنگ صادرات در کشور جا بیفتد؛ یعنی در مسیر درست قرار گرفته‌ایم.

نایب رئیس اتاق ایران ادامه داد: امروز باید نگاه تجار ما به فرآیند صادرات تغییر کند و تولیدکننده‌ها در صادرات و صادرکننده‌ها در تولید فعال شوند.

وی ادامه داد: حاصل دسترنج صادرکنندگان استان تنها سود اندک صادراتی نیست، بلکه ارزش نامحسوسی است که به تولید ملی اضافه می‌کند و صادرکننده‌ای موفق است که غیر از خرید و فروش در زمینه‌های دیگر نیز فعالیت کند.

سلطانی تصریح کرد: اکنون زمان آن رسیده که صادرکنندگان تجربه را با دانش همراه کنند و دستاوردهای بیشتری داشته باشند و اکنون که با توجه به شرایط کشورهای منطقه، فرصتی برای کشور ما فراهم شده است، باید بتوانیم از آن برای بالا بردن میزان صادرات استان نهایت بهره را ببریم. در این زمینه ایجاد کنسرسیوم‌های صادراتی و تولیدی ضروری است.

نایب رئیس اتاق ایران گفت: امیدوار هستیم سال آینده روز ملی صادرات در شرایطی جشن گرفته شود که استان کارنامه خوبی در جهش صادراتی و کاهش نرخ بیکاری از خود به جا گذاشته باشد.

ایجاد باشگاه فعالان اقتصادی جوان

کیوان کاشفی، رئیس اتاق کرمانشاه نیز گفت: اکنون خوشبختانه، شاهد عقلانیت در بخش اقتصادی کشور هستیم و تصمیمات به صورت کارشناسی شده و منطقی گرفته می‌شود و در این شرایط اتاق وظایف سخت‌تری بر عهده دارد.

وی افزود: اتاق اکنون باید استراتژی ۸ساله صادرات کشور را مشخص و تدوین کند و به عنوان نخستین گام باید نرخ ارز تعیین تکلیف شود.

رئیس اتاق کرمانشاه ادامه داد: اقدام مهم دیگر ثبات در قوانین و مقررات کشور است و با وجود اینکه بخش زیادی از این مشکل برطرف شده، اما هنوز در لایه‌های زیرین اجرایی برخوردهای سلیقه‌ای وجود دارد.

کاشفی تصریح کرد: پویایی در امور بین‌الملل و روابط خارجی، حضور در نمایشگاه‌ها و اعزام و پذیرش هیات‌ها و ایجاد ارتباط با رایزنان بازرگانی در سفارت‌خانه‌ها نیز از موارد مهم است.

وی توضیح داد: موضوع مهم دیگر احیای مشوق‌های صادراتی است و لازم است این مشوق‌ها در بودجه دیده شود تا بتوان سال آینده آن را اجرایی کرد و باید توجه داشت که انجام کار سبب ایجاد انگیزه و رقابت در فعالان اقتصادی می‌شود.

رئیس اتاق کرمانشاه اعلام کرد: ما باید کمک کنیم تا دادوستدهای ما بسیار سهل و آسان انجام شود، زیرا صادرات یک مجموعه است و ایجاد مشکل در یک بخش، سایر قسمت‌ها را نیز درگیر خواهد کرد.

کاشفی گفت: در حال ایجاد دو کنسرسیوم صادراتی در استان با حضور فعالان اقتصادی هستیم و همچنین قصد داریم باشگاه فعالان اقتصادی جوان را نیز در استان ایجاد کنیم تا آنان را با روند کار، مرزها و گمرک‌ها آشنا کنیم.

وی عنوان کرد: سهم تسهیلات در بخش تجارت استان حدود ۴ درصد است که بسیار ناچیز است و باید تلاش کنیم این درصد افزایش یابد.

رئیس اتاق کرمانشاه، احیای اتاق مشترک ایران و عراق را از دیگر خواسته‌های جدی فعالان اقتصادی کرمانشاه عنوان کرد و افزود: ایجاد مراکز تجاری و بازاریابی در عراق نیز باید مورد توجه جدی قرار گیرد، زیرا سرمایه‌گذاری‌ای برای آینده محسوب می‌شود.

صادرات استراتژی بلندمدت کشور باشد

ابراهیم رضایی بابادی، استاندار کرمانشاه نیز اعلام کرد: امیدوار هستیم اقتصاد مقاومتی گره اقتصادی کشور را باز کرده و استراتژی درازمدت کشور ما برتکیه بر صادرات قرار گیرد.

وی گفت: متاسفانه صادرکنندگان و فعالان اقتصادی مجبور هستند از قوانین و تصمیماتی پیروی کنند که ممکن است توسط کسانی که دانش کافی را در این زمینه ندارند و از تجربه کافی برخوردار نیستند، گرفته شده باشد.

استاندار کرمانشاه عنوان کرد: تا زمانی که تکیه اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی است از شرایط کنونی خارج نخواهیم شد و اقتصاد باید بر پایه تولید و صادرات باشد.

رضایی بابادی ادامه داد: فعالان اقتصادی باید خواسته‌ها و مشکلات خود و راهکارهای مورد نظرشان را به ما اعلام کنند تا مورد پیگیری قرار گیرد.

تجارت رکن اصلی تولید است

رحیمی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه نیز در این نشست گفت: اعتقاد ما این است که تجارت رکن اصلی تولید است و اکنون باید بتوانیم از شرایط ایجاد شده برای رونق تجارت استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: بیش از ۳ میلیارد دلار کالا از مرزهای استان صادر شده که رقم بسیار خوبی است و سعی شده با کمک استاندار، کمیته توسعه صادرات را نیز در استان فعال کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه عنوان کرد: کرمانشاه ظرفیت عظیمی برای تجارت دارد و اگر بتوانیم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم، شاهد رونق تجارت و کاهش بیکاری خواهیم بود.

وی تاکید کرد: نگاه تجار و بازرگانان نباید تنها به بازار عراق باشد، بلکه باید به تمام دنیا توجه داشته و به دنبال به دست آوردن بازارهای هدف باشیم.

رحیمی یادآور شد: انتخاب صادرکنندگان نمونه براساس سیستم تعریف شده در وب و با ثبت‌نام صورت گرفته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه بیان کرد: درخواست ما کمک به تکمیل زیرساخت‌های این استان است و بازارچه‌های مرزی نیاز به توجه ویژه دارند.

صادرات، لازمه توسعه حیات اقتصادی

حسینی، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران نیز از دیگر سخنرانان جلسه بود که اظهار کرد: لازمه تداوم و توسعه حیات اقتصادی کشور، صادرات است و بدون آن توسعه محقق نشده و به رشد منفی خواهیم رسید.

وی افزود: این امر مهم باید مورد توجه همه مسوولان در کاهش قیمت و رقابتی شدن تولید و تسهیل در امور بیمه و سایر موارد، قرار گیرد.

حسینی یادآور شد: ارتقای صادرات از فاکتورهای مهم توسعه پایدار محسوب می‌شود، به همین علت تنوع صادرات غیرنفتی از اهداف مهم کشورهای در حال توسعه به‌شمار می‌رود.

وی عنوان کرد: در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی موضوع حمایت همه جانبه و هدفمند از کالاهای صادراتی تصریح شده است.

وی ادامه داد: به‌منظور اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، توسعه روابط راهبردی با همسایگان منطقه و استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی از اولویت‌های مهم است.

حسینی تاکید کرد: باید پرداخت مشوق‌های صادراتی تسریع شده و برگشت مالیات بر ارزش افزوده با صرف وقت کمتری صورت گیرد.

در ادامه از صادرکنندگان نمونه استان با اهدای لوح و تندیس تقدیر به عمل آمد.