گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار هفته گذشته برای دومین هفته پیاپی شرایط مناسب خود را به رخ معامله‌گران کشید. در هفته گذشته به‌رغم آنکه شاخص کل رشد اندکی را تجربه کرد اما روند معاملات و فراز و فرودهای آن حکایت از تغییر اساسی در شرایط بازار داشت؛ به گونه‌ای که بازار کمتر نشانه‌ای از ضعف گذشته خود نداشته و بیش از پیش اشتیاق بازار برای رشد به چشم می‌خورد. از دیدگاه کارشناسان بازار خوش بینی به روند مذاکرات هسته‌ای، بهبود سطح نقدینگی در بازار و همچنین بروز نشانه‌هایی در اقتصاد کلان در مورد توقف کاهش نرخ تورم و احتمال رشد آن موجب شده است بازار در پناه گزارش‌های عموما متعادل ۶ماهه بازگشتی را شاهد باشد. در این میان سخنان رئیس‌جمهور در جلسه رای اعتماد به وزیر علوم نیز در هفته گذشته نیز نشان از احتمال تغییر سیاست دولت است. روحانی در جلسه‌ای که به عدم رای اعتماد به محمود نیلی احمدآبادی منجر شد با بیان اینکه امروز ما در شرایط بسیار حساس جهانی و منطقه‌ای هستیم، اعلام کرد: شرایط جهانی به گونه‌ای است که درآمد اصلی کشور یعنی درآمد نفت حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است و ما باید با شرایط جدید و وضع اقتصاد جهانی کنار بیاییم. وی عنوان کرد: در موضوع نفت البته تنها اقتصاد حاکم نبوده و معمولا سیاست و توطئه جهانی هم نقش داشته است.

در همین حال در مسائل اتمی نگاه‌ها به آخرین مراحل مذاکراتی پیش از فرارسیدن سوم آذر ماه، پایان مهلت چهارماهه توافق وین است. این در شرایطی است که در روزهای اخیر شانس حصول به توافقی جامع بیشتر از روزهای قبل به چشم می‌خورد. در تحولات اقتصادی همچنین سخنگوی کمیسیون مشترک اقتصادی جزئیات لایحه خروج از رکود را که در دستور کار صحن علنی قرار گرفته است، تشریح کرد و گفت: با کاهش سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای حاصل از صادرات نفت، گاز، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی مخالفت شد.

جعفر قادری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به بررسی لایحه خروج از رکود اظهار کرد: با اتمام بررسی لایحه توسط کمیسیون مشترک، این موضوع در دستور کار مجلس برای بررسی به هیات رئیسه ارائه شده است.

در تحولات اقتصادی همچنان وضعیت بازار‌های جهانی مورد توجه معامله‌گران است؛ در این بخش هر چند بازار به شدت گذشته در هفته پیش افت نکرد اما همچنان قیمت‌ها در سطوح قبلی باقی مانده و بازار نفت همچنان ضعیف باقی‌مانده است. در بازار جهانی فلزات اما قیمت‌ها همچنان پایدار است؛ بهای مس به هر تن ۶هزار و ۸۵۵ دلار بالغ شده است، بهای سه فلز روی، سرب و آلومینیوم نیز به ترتیب ۲هزار و ۲۰دلار، ۲ هزار و ۲۶۹دلار و ۲هزار و ۱۲دلار گزارش شده است. در هفته گذشته همچنین در حالی که پس از کاهش قیمت‌های جهانی و منطقه‌ای قیمت محصولات پتروشیمی کل فعالان بازار داخلی اعم از تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و حتی دلالان در انتظار کاهش قیمت‌های پایه مواد اولیه پتروشیمی بودند، انتشار قیمت‌های جدید از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی شوک بزرگی را به بازار وارد کرد تا جایی که اهالی تالار نقره‌ای از افت قابل‌توجه تقاضای خریداران خبر می‌دهند.

معاملات هفته جاری محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران، بازتاب تمام نمای قیمت‌های جدیدی است که دفتر توسعه صنایع تکمیلی برای آبان اعلام کرد. عدم استقبال و تقاضا از مواد اولیه افزایش قیمت یافته و توجه نکردن پتروشیمی‌های تولیدکننده پلی‌پروپیلن به نرخ‌های اعلامی دفتر توسعه صنایع تکمیلی از مهم‌ترین اتفاقات تالار پتروشیمی در هفته جاری بود. براساس قیمت‌های اعلامی به جز برخی گریدهای pvc و pet، در عمده گریدهای پلیمری قیمت‌های مواد اولیه بین ۲ تا ۸ درصد افزایش قیمت یافته و همین رشد که برخلاف جریان بازار جهانی رخ داده است وضعیت پیچیده‌ای را در داخل در مورد قیمت مواد پتروشیمی به وجود آورده است.در همین حال در بازار جهانی پس از آنکه قیمت سنگ‌آهن در اواخر سپتامبر به کف ٥ سال گذشته یعنی ٧٧ دلار و ٥٠ سنت در هر تن خشک سی‌اف‌آر چین رسید قیمت باز هم تحت فشار است و آخرین بار سنگ‌آهن خلوص ٦٢ درصد وارداتی به چین ٧٨ دلار و ٨٠ سنت در هر تن خشک سی‌اف‌آر ثبت شده است. در فوریه قیمت به اوج ١٥٨ دلار و ٩٠ سنت در هر تن خشک سی‌اف‌آر رسیده بود و در دهم مارس در یک روز ۳/۸ درصد افت داشته که بیشترین سطح کاهش یک روزه قیمت پس از بحران اقتصادی ٢٠٠٨ تاکنون بوده است. پس از آن بازار کمی بهبود یافت، ولی از اواسط ژوئن باز هم نزولی شد چون بازار همچنان از مازاد عرضه رنج می‌برد. این امر موجب شده است همچنان صادر‌کنندگان سنگ آهن در انتظار بهبود بازار باقی بمانند.

بازار روز چهارشنبه باوجود نزدیکی تعطیلی پایان هفته و همچنین انتظار برای بازار نه چندان قوی در هفته آینده شرایط مناسبی را تجربه کرد. در هفته آینده به دلیل تعطیلی میان هفته و حضور کمرنگ‌تر معامله‌گران به‌صورت سنتی نمی‌توان منتظر بازاری قوی بود؛ هر چند وضعیت خاص امسال و اشتیاق معامله‌گران به تجربه رشد بازار پس از نزدیک به ۹ماه رکود می‌تواند انتظارات اولیه را تغییر دهد.

در بازار روز چهارشنبه شاخص با ۲۵/۰ درصد رشد به ۷۴ هزار و ۱۵۱ واحد بالغ شد. همچنین توجه عمده معامله‌گران به مذاکرات سیاسی و تبعات آن توام با وضعیت بازار جهانی بود؛ جایی که بازار با اطمینان نسبی نسبت به پایین ماندن بهای نفت به دنبال گروه‌هایی است که از این امر تاثیر مثبت می‌گیرند. در مجموع، بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات در بورس و فرابورس به ۲۸۹میلیارد تومان بالغ شد. با این کارنامه در کل هفته ارزش معاملات با ۲۴ درصد کاهش به ۸۵۱میلیارد تومان رسید. شمار خریداران نیز با رشد ۶ درصدی به ۹۰۷ میلیارد تومان بالغ شد و شاخص نیز در کل هفته گذشته بدون تغییر خاصی در حد زیان ۲/۶ درصدی معامله‌گران از ابتدای سال باقی‌مانده است.