بورس انرژی آمادگی پذیرش تمام شرکت‌های تولید‌کننده برق را دارد

زهرا رحیمی: خبرنگاران حوزه بازار سرمایه از نیروگاه سیکل‌ ترکیبی پره‌سر که با ارائه اطلاعاتی درباره نحوه فعالیت، میزان سرمایه‌گذاری برای ساخت و نحوه معاملات برق و قراردادهای سلف موازی در بورس انرژی همراه بود، دیدن کردند.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، نیروگاه سیکل ترکیبی پره‌سر رضوانشهر در۵ کیلومتری شهرستان رضوانشهر، یکی از نیروگاه‌های مجموعه مپنا از نوع سیکل ترکیبی با ظرفیت تولید ۹۶۸ مگاوات با هزینه‌ای بالغ بر ۵۷۵ میلیون یورو است که شامل ۴ واحد گازی ۱۶۲ مگاواتی و ۲ واحد بخار ۱۶۰ مگاواتی در قالب طرح BOT (احداث، بهره‌برداری و انتقال) است. این نیروگاه که تاکنون بیش از یک سال از فعالیت آن می‌گذرد، برق برخی مناطق شمال کشوررا به وسیله خطوط فشار قوی تامین می‌کند. در بخشی از برنامه بازدید خبرنگاران بورس از این نیروگاه که با همکاری شرکت خدمات مهندسی و صنعتی مپنا انجام شد، محمدحسین عسگری رئیس اداره عملیات بازار بورس انرژی ایران به سازوکار معاملات برق در بورس انرژی اشاره کرد و گفت: بازار برق ایران از ابتدای آبان سال ۱۳۸۲ در راستای ایجاد بسترهای لازم برای تجدید ساختار صنعت برق با توجه به تجربه کشورهای دیگر تشکیل شد و هم اکنون به‌عنوان نهاد تنظیم‌کننده مقررات در صنعت برق فعالیت می‌کند.وی گفت: در حال حاضر در سیستم معاملاتی بورس انرژی ایران،برای هر نماد،معاملات برق در چهار دسته، کم باری، پر باری، میان باری و بار پیک معامله می‌شود که انواع قراردادهای این معاملات در بورس انرژی به‌صورت روزانه، هفتگی، ماهانه، فصلی و سالانه انجام می‌شود.

رئیس اداره عملیات بازار بورس انرژی درباره آخرین تحولات درخصوص خریداران و فروشندگان برق گفت: هم‌اکنون ۲۱ نیروگاه خصوصی با مجموع ظرفیت ۲ هزار و ۸۶۸ مگاوات در هر ساعت عرضه‌کنندگان برق را تشکیل می‌دهند و تمام شرکت توزیع که جمعا ۳۹ شرکت هستند با اعتبار ماهانه ۵۰ میلیارد تومان طرف تقاضای برق در بورس انرژی هستند.

وی تاکید کرد: بسیاری از نیروگاه‌ها طی سال‌ آینده برای انجام معاملات برق به بورس انرژی ایران خواهند آمد و البته این آمادگی در بورس انرژی وجود دارد که تمام برق تولیدی کشور مورد معامله قرار گیرد.

رئیس اداره عملیات بازار بورس انرژی ایران با بیان اینکه در حال حاضر قراردادها با دوره تحویل روزانه انجام می‌شود، افزود: نیروگاه‌ها با کد معاملاتی خاص قادر به فروش ظرفیت مجاز، در بورس انرژی ایران هستند و شرکت‌های توزیع هم به‌عنوان خریداران با کد خاص تنها قابلیت خرید قراردادهای سلف موازی را دارند.

عسگری افزود: در حال حاضر قراردادهای مربوط به هر نماد با دوره تحویل روزانه از ۳۰ روز قبل از تاریخ تحویل باز می‌شود، و همچنان تا ۳ روز قبل از شروع دوره تحویل قابلیت معامله دارند که پس از آن نماد متوقف شده و اطلاعات خریداران و فروشندگان برای تحویل فیزیکی به شرکت مدیریت شبکه برق ایران ارسال می‌شود.

رئیس اداره عملیات بازار بورس انرژی ایران گفت: از ۲۹ تیر ماه سال جاری که با اجرای طرح تخصیص منابع مالی شرکت‌های تولید و توزیع نیروی برق از طریق بورس انرژی، اعتبار شرکت‌های توزیع افزایش پیدا کرد و شرکت‌های توزیع متناسب با حجم خرید از بورس انرژی هزینه خدمات توزیع هم دریافت می‌کنند که به نوعی بخشی از هزینه‌های جاری از این طریق تامین می‌شود.

این کارشناس بورس انرژی در پایان از فعال شدن کد دوم معاملاتی شرکت‌های تولید و توزیع نیروی برق (کد معاملاتی عام) در آینده نزدیک خبر داد و گفت: فعال شدن کد دوم با هدف رونق بیشتر معاملات برق در بورس انرژی انجام می‌گیرد.

وی در ادامه از راه‌اندازی بازار گواهی ظرفیت و فراهم شدن تامین مالی نیروگاه‌ها از طریق انتشار ابزارهای نوین مالی خبر داد و یادآور شد: به منظور جلب مشارکت بخش خصوصی برای سرمایه‎گذاری در توسعه ظرفیت تولید برق کشور، شکل‌گیری اوراق بهاداری تحت عنوان گواهی ظرفیت در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اکنون بازار برق در بورس انرژی، امکان کنترل نوسانات غیرقابل پیش‌بینی شده را دارد و سامانه معاملاتی پس از معاملات آموزش کارگزاران از جمله مواردی است که در بورس انرژی مورد پیگیری قرار گرفته است.