بازار معاملات آتی سکه طلا هفته گذشته را به آرامی پشت سرگذاشت و در این میان روزهای ابتدا و انتهای هفته پرهیجان‌ترین روزهای بازار بودند. بازار آتی ابتدای هفته گذشته را با کاهش قیمت آغاز کرد. قیمت‌های تسویه در اولین روز هفته حدود ۴/۰ درصد کاهش داشت که دلیل آن کاهش ۴ دلاری قیمت اونس طلا (نسبت به پایان جلسه معاملاتی ماقبل) و کاهش نرخ دلار بود. در روز یکشنبه نرخ برابری دلار کاهش بیشتری داشت و به کف حدود یک ماه اخیر رسید و پس از آن روند صعودی را در سایر روزهای هفته در پیش گرفت. درصد افزایش نرخ دلار طی هفته گذشته ۲۵/۱ درصد بود (نسبت به کف قیمت طی هفته) و تاثیر آن در بازار آتی به‌صورت تعدیل کاهش قیمت مشاهده شد.

روند عمومی اونس طلا طی هفته گذشته نزولی بود و با این حال در اکثر روزهای هفته بازار جهانی نوسانات کمی را تجربه کرد.

روز سه‌شنبه نوسانات بازار جهانی برای معامله‌گران اهمیت بیشتری داشت، چراکه در این روز شاخص میزان سفارش کالاهای بادوام (durable goods orders) در آمریکا اعلام می‌شد. این شاخص در ارزش دلار آمریکا موثر است و باعث نوسان در بازار جهانی طلا می‌شود.با اعلام شاخص میزان سفارش کالاهای بادوام در آمریکا، اونس افزایش هیجانی یافت؛ ولی در بازار آتی داخل شاهد افزایش متعادل‌تری بودیم.

سقوط آخر هفته

روز چهارشنبه بازار آتی در انتظار خبر مهمی به سر می‌برد. آرامش بازار قبل از انتشار اخبار پراهمیت برای معامله‌گران چندان غیرمعمول نیست. در شامگاه چهارشنبه بیانیه کمیته بازار باز فدرال رزرو (FOMC) منتشر شد که به دلیل اعلام پایان برنامه خرید اوراق قرضه (برنامه QE) اهمیت دوچندان برای معامله‌گران سراسر جهان داشت.

انتشار بیانیه به حدس و گمان‌ها در این زمینه پایان داد و چشم‌انداز روشن‌تری برای معامله‌گران فراهم آورد. در پی انتشار بیانیه FOMC که از سرعت گرفتن رشد اقتصاد و بهبود وضعیت بازار کار آمریکا نیز خبر می‌داد، قیمت جهانی طلا سقوط کرد و در پی آن شاهد سقوط قیمت‌های بازار آتی در آخر هفته گذشته بودیم. همچنین براساس گزارش سایت بلومبرگ واردات طلای کشورهای چین و هند، بزرگ‌ترین کشورهای واردکننده طلا در جهان، در ماه جدید میلادی کاهش یافته که این امر نیز در کاهش قیمت جهانی طلا موثر است. با این حال باید توجه داشت که افزایش نرخ دلار باعث شده تا از شدت کاهش قیمت در بازار داخل کاسته شود. در مجموع قیمت طلای بازار جهانی طی هفته گذشته (تا انتهای جلسه معاملاتی روز پنج‌شنبه) ۴/۲ درصد کاهش یافت در حالی‌که قیمت معاملات آتی سکه طلا بورس کالای ایران در دورترین سررسید ۳/۱ درصد کاهش داشت.

کاهش 18 درصدی حجم معاملات

با توجه به اینکه بازار آتی در اکثر روزهای هفته گذشته نوسان چندانی نداشت، حجم معاملات آتی سکه طلا در بورس کالای ایران نسبت به هفته ماقبل ۱۸ درصد کاهش یافت. فرارسیدن ماه‌محرم می‌تواند دیگر عامل موثر در کاهش حجم معاملات باشد. با توجه به تعطیلات دوشنبه و سه‌شنبه، احتمال می‌رود در هفته جاری شاهد کاهش بیشتر حجم معاملات باشیم.

افزایش 14 درصدی حجم معاملات در مهر‌ماه

در انتهای مطلب نگاهی به حجم معاملات آتی سکه طلا از ابتدای سال ۹۳ داریم. حجم معاملات آتی سکه طلا در مهر ماه ۱۴ درصد نسبت به ماه گذشته افزایش داشته است، با این حال شاهد کاهش چشمگیر حجم معاملات نسبت به زمان مشابه در سال گذشته هستیم.

سقوط آزاد «آتی»