اولتیماتوم عباس به اسرائیل

حسین موسوی: گفته می‌شود که بیت‌المقدس در حالت جنگی قرار دارد. محمود عباس به‌رغم اینکه می‌گوید مانع آغاز انتفاضه دیگری خواهد شد، اما نسبت به اقدامات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اصطلاح «شرایطی برابر با جنگ» را به کار برده است. به نوشته روزنامه گاردین، پس از اینکه یک یهودی تندرو در مقابل مسجدالاقصی ترور شد، نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل دستور داده است تا درهای این مسجد بسته شود. همین موضوع باعث شده که فلسطینی‌ها خشمگین شوند و محمود عباس آن‌ را معادل با شرایط جنگی قلمداد کند. از ۴۷ سال پیش تاکنون درهای مسجدالاقصی به‌طور کامل بسته نشده بود. دولت نتانیاهو مدعی است که این اقدام را برای جلوگیری از درگیری‌های مسلمانان و یهودی‌ها انجام داده است. تل‌آویو مدعی است که یک فعال اسرائیلی به نام یهودا گلیک در پی تجمعی که فعالان راست‌گرا به منظور بازشدن درهای مسجد الاقصی مقابل یهودیان تندرو در مرکز بگین قدس ترتیب داده بودند، مورد اصابت گلوله قرار گرفته است. خبرگزاری الجزیره گزارش داد که اسحاق آهارونوویچ، وزیر امنیت داخلی اسرائیل می‌گوید در پی تلاش ترور خاخام یهودی که حملات علیه مسجدالاقصی را هدایت می‌کرد، درهای این مسجد بسته شده است. مقامات رژیم صهیونیستی مدعی‌اند که این حمله را فردی ۳۲ ساله به نام «معتز حجازی» ترتیب داده است.

حجازی ۳۲ ساله مدت ۱۱ سال در زندان‌های این رژیم به سر برده و در سال ۲۰۱۲ آزاد شده بود. این در شرایطی است که فلسطینی‌ها ضمن تکذیب این ترور از سوی آنها، می‌گویند که ترور این فرد بسیار مشکوک است و اسرائیل بیشتر به‌دنبال تغییر وضعیت موجود است.

«نبیل ابو رودینا»، سخنگوی محمود عباس می‌گوید: «افزایش تدریجی نیروهای امنیتی در اطراف مسجد، به‌نوعی اعلان جنگ به فلسطینی‌ها است. او ادامه می‌دهد: «این تصمیم بسیار خطرناکی است که گرفته شده است و چالشی برای ثبات در منطقه ایجاد خواهد کرد.» اما مارک ریگف، سخنگوی دولت نتانیاهو در پاسخ به اظهارات سخنگوی عباس می‌گوید که فلسطینی‌ها باید از این سخنان التهاب‌آمیز دوری کنند و مدعی شد که اسرائیل این قدم را برداشته تا از التهاب‌آفرینی جلوگیری به عمل آورد. به‌رغم اینکه اوایل روز گذشته درهای این مسجد به روی افراد بالای ۵۰ سال فلسطینی مجددا بازگشایی شد، تحلیل‌گر روزنامه گاردین اعتقاد دارد که تنش‌ها هنوز بین دو طرف کاهش نیافته است. با گلوله خوردن یهودی آمریکایی‌تبار این رژیم، احتمال اینکه تندروهای یهودی وارد ماجرا شوند زیاد است. بن لینفیلد، گزارشگر گاردین در بیت‌المقدس نوشت که درگیری‌ها در غزه که به کشتار غیرنظامیان فلسطینی ختم شد، در شرایطی آغاز شد که یک نوجوان فلسطینی توسط یهودی‌های تندرو به شدت شکنجه سپس کشته شده بود. زیرا یهودی‌ها مدعی بودند که فلسطینی‌ها سه نوجوان اسرائیلی را ربوده‌اند. موضوعی که هیچ‌گاه ثابت نشد و درنهایت جنگ غزه کلید خورد.

با وجود این، ترور یهودا گلیک تنها موضوعی نیست که می‌تواند به شعله‌ورتر شدن تنش‌ها دامن بزند. در چند وقت اخیر راست‌گراهای اسرائیلی به‌دنبال این هستند که به معبد بروند و از این‌رو از مقامات رژیم صهیونیستی خواسته‌اند که دسترسی نمازگزاران مسلمان را به این مسجد محدود کنند. اسرائیل هم به‌دنبال ساخت یک معبد به روی خرابه‌های مسجدالاقصی است. فلسطینی‌ها همواره گفته‌اند که ساخت این معبد به معنی یک تهدید بزرگ برای فلسطینی‌ها و مسجدالاقصی است. «طلال اقوال»، ستون‌نویس روزنامه «الایام» می‌گوید: «نتانیاهو به‌رغم اینکه مدعی است در پی حفظ وضع موجود است، اما اقدامات اسرائیلی‌ها خلاف این موضوع را ثابت می‌کند. این موضوع نه تنها می‌تواند آتش به کرانه غربی بیندازد، بلکه باعث خواهد شد که مسلمانان سراسر جهان وارد عمل شوند.»

فلسطینی‌ها می‌گویند که رژیم صهیونیستی به دنبال تعیین پیشینه‌ای برای تغییر وضع موجود در مسجدالاقصی است. آنها می‌گویند که پس از شکست اعراب از اسرائیل، آنها در جنگ سال ۶۷، دست به چنین اقدامی زدند و مسجد ابراهیمی را در منطقه الخلیل به سود خود ضبط کردند تا یهودیان نماز خود را آنجا به جای آورند.

این در حالی است که این منطقه قرن‌های متمادی در اختیار مسلمانان بوده است. به اعتقاد ناظران موضوعاتی از این دست می‌تواند تنش‌ها را در این منطقه افزایش دهد. اما «لوبا سمری»، سخنگوی پلیس رژیم صهیونیستی پس از درگیری‌های پراکنده روز پنج‌شنبه در بیت‌المقدس میان ساکنان فلسطینی این شهر و نیروهای اشغالگر به ویژه در دو محله العمود و سلوان اعلام کرد: طرح بازگشایی مجدد مسجدالاقصی فورا اجرا خواهد شد.

در این شرایط پلیس رژیم صهیونیستی روز گذشته برای دستگیری حجازی وارد منزل وی می‌شود، اما عملیات آنها به شهادت این فلسطینی منجر می‌شود. پلیس این رژیم مدعی است که در آتش گشودن متقابل حجازی به شهادت می‌رسد.

روز گذشته جوانان فلسطینی در اعتراض به شهادت حجازی خیابان‌های منتهی به منزل حجازی را مسدود کردند و علیه رژیم‌صهیونیستی شعار دادند. آنها می‌گفتند که حجازی و خانواده‌اش برای اینکه نیروی پلیس را از منزل حجازی دور کنند، تنها سنگ‌پرانی کردند، در مقابل نیروهای پلیس اسرائیل با گلوله پاسخ آنها را دادند.